شورای ملی صلح

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شورای ملی صلح ۲۸ آبان ۱۳۸۶ با فراخوان کانون مدافعان حقوق بشر همزمان با تشدید خطرها و احتمال حمله نظامی به ایران در پاسخ به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تشکیل گردید.[۱]

در جلسه‌ای تحت عنوان «جنگ نه، صلح و حقوق بشر آری» که در محل دفتر این تشکل برگزار گردید، شیرین عبادی پیشنهاد راه اندازی شورای ملی صلح را اعلام کرد.

مردم ایران صلح طلبند و تاریخ آن را ثابت کرده‌است. مردم ایران در گذشته جنگ و انقلاب داشته‌اند و اکنون خسته از آنها به دنبال صلح و آرامشند … ما از همه ایرانیان و افرادی که دغدغه ایران را دارند و جنگ نمی‌خواهند دعوت می‌کنیم ببنشینند و با همفکری یکدیگر تعدادی از افراد را به عنوان اعضای شورای عالی صلح انتخاب کنند و این شورا رهنمودهایی را برای جلوگیری از جنگ و برقرای حقوق بشر ارائه کند.

ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی نیز گفت: «همه تدارکات برای وقوع جنگ فراهم است، در مورد عراق هم گزارش‌های آژانس حاکی از نبود سلاح اتمی در عراق بود اما انگلیس و آمریکا تصمیم خود را عملی کردند. امروزه در سطح جهانی این اجماع وجود دارد که ایران باید غنی سازی را متوقف کند.»

سیمین بهبهانی نیز ضمن قرائت شعری پیرامون صلح گفت:

حال در هنگام ۸۱ سالگی به خود می‌گویم، آیا بازهم می‌خواهیم نشان خاکستر شدن جوانان و شهیدان خود را در یک دکمه ذوب شده بجوئیم. آیا می‌خواهیم بر سر مزار فرزندان خود بگرییم. آیا می‌خواهیم آنچه را که داریم با خاک یکسان کنیم. آیا عقل اجازه می‌دهد که این کار را انجام دهیم … من می‌اندیشم که جنگ افروزان بزرگ‌ترین گناه را مرتکب می‌شوند.

عباس معارفی نماینده کانون صنفی معلمان ایران نیز گفت: «باید از انباشت ثروت وقدرت در دست یک نفر یا یک حزب خاص جلوگیری شود یعنی با توسعه دموکراسی جلوی اینکار گرفته می‌شود.» بسیاری دیگر از شخصیت‌های ملی و علمی نیز در این جلسه به ارائه دیدگاه‌های خود برای تشکیل این شورا پرداختند.[۲]

روند تشکیل شورای ملی صلح[ویرایش]

کمیته موقتی که در کانون مدافعان حقوق بشر تشکیل شده بود به مذاکره با گروه‌های مختلف اجتماعی و دانشجویی برای تشکیل این شورا پرداخت. در اولین گام کمیته موقت با رهبران دفتر تحکیم وحدت، بزرگ‌ترین تشکل دانشجویی کشور مذاکره کردند.[۳]

نشست مؤسسان[ویرایش]

راه اندازی رسمی شورای طی جلسه‌ای در۱۳ تیر ۱۳۸۷ اعلام شد. در منشور صلح که به ضمیمه دعوتنامه برای اعضا ارسال شده بود پیرامون شورا آمده‌است:

چشم‌انداز: صلح پایدار در ایران

هدف:

  • ایجاد، تحکیم و تقویت مبانی صلح در ایران
  • جلوگیری از برخورد نظامی با ایران
  • لغو هرگونه تحریم علیه ایران و جلوگیری از تشدید آن
  • پایان دادن به شرایط نه صلح و نه جنگ

مأموریت:

  • تلاش برای گذار از شرایط «نه صلح و نه جنگ» و منازعه به وضعیت صلح پایدار
  • ترویج و تقویت فرهنگ انسان‌دوستی، صلح‌طلبی و حقوق بشر در ایران
  • بسیج کلیه منابع و امکانات برای ایجاد و تحکیم صلح
  • حمایت از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی صلح‌طلب
  • همکاری با صلح‌خواهان جهان برای جلوگیری از تحمیل جنگ
  • تلاش برای ایجاد همگرایی و ائتلاف بین نیروهای اجتماعی صلح‌طلب ایران، مخالف جنگ افروزان

فعالیت‌ها:

  • اشاعه و ترویج فرهنگ صلح و بیان پیامدهای منفی و زیانبار جنگ از طریق ساختن فیلم، اجرای تئاتر، نشر کتاب، انتشار مطالب در رسانه‌ها، برگزاری همایش و ایراد سخنرانی/
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای تقویت مبانی صلح پایدار
  • ارتباط و گفت‌وگو با صلح‌خواهان ملی و بین‌المللی مخالف تحمیل جنگ به ملت ایران
  • راه‌اندازی کمپین برای مخالفت با شرایط «نه جنگ و نه صلح»، تحریم اقتصادی و مقابله با جنگ
  • راه‌اندازی سایت خبری

اعضا[ویرایش]

۷۲ نفر از سیاست‌مداران، هنرمندان، فعالان صنفی و دانشجویی اعضای هیئت مؤسس شورای ملی صلح در نشستی اقدامات اولیه در تشکیل شورا را آغاز خواهند کرد.

همچنین «لوح صلح» بدین مضمون توسط اعضا امضا گردید:

ما مؤسسین شورای ملی صلح برای تحقق صلح پایدار و برای غلبه بر فضای جنگ، تنش و تحریم تلاش مستمری را آغاز می‌کنیم، چراکه توسعه، آزادی و رفاه ملت ایران در گرو ثبات و آرامش کشور، منطقه و حرکت به سوی صلح جهانی است. ما در این راه به همه افراد و جریان‌های صلح‌طلب دست یاری می‌دهیم تا با یکدیگر صلح و حقوق‌بشر را محقق‌سازیم.

[۵]

تعداد اعضا پس از چندی به ۸۳ نفر افزایش پیدا کرد. اولین نشست هیئت اجرایی شورای ملی صلح دو ماه بعد تشکیل جلسه داد. در این جلسه نرگس محمدی به عنوان رئیس، عیسی سحرخیز به عنوان نائب رئیس، عبدالفتاح سلطانی به عنوان سخنگو و حسین شاه‌حسینی به عنوان خزانه‌دار انتخاب شدند.[۶][۷][۸]

حامیان شورا[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. تشکیل«شورای ملی صلح» توسط «کانون مدافعان حقوق بشر» بایگانی‌شده در ۷ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine (ملی مذهبی، ۲۸ آبان ۱۳۸۶)
  2. دعوت عبادی برای تشکیل جنبش صلح خواهی بایگانی‌شده در ۲۸ اوت ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine (روزآنلاین به نقل از ادوار نیوز، سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶)
  3. گامی در راه «شورای ملی صلح» بایگانی‌شده در ۱۱ ژوئن ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine (روزآنلاین، چهارشنبه ۷آذر ۱۳۸۶)
  4. تشکیل شورای ملی صلح بایگانی‌شده در ۱۵ فوریه ۲۰۰۹ توسط Wayback Machine (روزنامه کارگزاران- عبدالرضا تاجیک، شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷)
  5. آغاز به‌کار «شورای ملی صلح» در ایران (رادیو زمانه، ۱۲ تیر ۱۳۸۷)
  6. نرگس محمدی، رئیس شورای ملی صلح بایگانی‌شده در ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine (روزآنلاین، دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۷)
  7. برای مقابله با جنگ[پیوند مرده] (روزآنلاین، یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷)
  8. جنبشی در تأیید صلح بایگانی‌شده در ۷ ژانویه ۲۰۰۹ توسط Wayback Machine (روزآنلاین، ۱۰ شهریور ۱۳۸۷)
  9. فداییان خلق: ازتشکیل “شورای ملی صلح” استقبال می‌کنیم بایگانی‌شده در ۵ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine (ایران امروز، ۰۵ ۰۷ ۲۰۰۸)

https://www.hrw.org/news/2017/05/22/thailand-junta-entrenched-3-years-after-coupدر 22 مارس 2017 توسط www.hrw.org