شهریاران گمنام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شهریاران گمنام (کتاب))
شهریاران گمنام
نویسنده(ها)احمد کسروی
کشورایران
زبانفارسی
گونه(های) ادبیناداستان، تاریخ
شمار صفحات۳۴۸
شابکشابک ‎۹۷۸−۹۶۴−۳۵۱−۳۱۸−۴

شهریاران گمنام نام کتابی از احمد کسروی است. نگارش آن از اواخر سال ۱۳۰۷ آغاز شد که شامل پژوهش‌هایی مستند در مورد چند خاندان پادشاهی ناشناس و گمنام ایرانی پس از اسلام است.[۱] این کتاب در سه بخش دیلمیان، روادیان و شدادیان نگاشته شده‌است.

کسروی در مقدمه شهریاران گمنام با اشاره به این موضوع که ابهام‌های بسیاری در تاریخ پس از اسلام وجود دارد و در مورد خاندان‌های پادشاهی ناشناس دانسته‌های کم و پراکنده‌ای موجود است، به ذکر پژوهش‌های خود در مورد برخی از خاندان‌های گمنام ایرانی پرداخته‌است.[۲][۳] او در ادامه، برخی از حکمرانان که شرق‌شناسان نیز آنها را نشناخته‌اند و نیز گروهی دیگر که دارای پژوهش‌هایی ناقص و دارای لغزش بوده‌اند را تصحیح و معرفی نموده‌است.[۴] کسروی در بخشی از همین مقدمه با اشاره به انجام رسانیدن سه بخش از کتاب، از نگارش بخش‌های چهارم، پنجم، ششم و هفتم در آینده خبر داده‌است ولی موفق به نگارش آنها نشده‌است.[۵]

در صفحه ای از کتاب نیز که بخش مرزبان شاه آذربایجان و ارمنستان و آن نواحی است با حمله حسن پسر عبدالله از خاندان حمدانی روبرو میشود که آرزوی تسخیر آذربایگان و ارمنستان را داشت با فرستادن حسین پسر علی ( امام حسین ) برای تسخیر آذربایگان لشکری فرستاد که با جنگی سبک با بارش برف به نا کام ماندن لشکر امام حسین شد و با درخواست خلیفه (حسن پسر عبدالله) بازگشت .

کتاب حاضر با نام کامل «شهریاران گمنام، پژوهشی در تاریخ ایران»، نخست چند نوبت توسط انتشارات امیرکبیر و در سال‌های اخیر توسط ناشرانی مانند جامی، آیدین، نگاه و دنیای کتاب منتشر شده‌است.

پیشگفتار کتاب[ویرایش]

بخش آغازین مقدمه کتاب:[۶]

بر دانایان و آشنایان فن تاریخ پوشیده نیست که تازیکان که در صدر اسلام ایران را بگشادند استواری و نیرومندی ایشان در این سرزمین تا اوایل قرن سیم هجری بود. پس از آن فرمانروایانی از خود ایرانیان در این گوشه و آن گوشه برخاسته کم‌کم بساط تازیکان را از ایران برچیدند و هنوز قرن چهارم به نیمه نرسیده بود که سراسر ایران به استقلال خود برگشته دیگر نه کسی از بغداد به حکمرانی اینجا می‌آمد و نه دیناری باج از اینجا به خزانهٔ بغداد فرستاده می‌شد. بلکه ایرانیان بر بغداد و عراق نیز حکم می‌راندند و از خلیفه جز نامی در میان نبود…

ساختار کتاب[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «زندگی‌نامه احمد کسروی به قلم یحیی آرین‌پور». وب‌سایت احمد کسروی. دریافت‌شده در ۶ آذر ۱۳۸۸.
  2. Russell, Jesse (2012). Ahmad Kasravi. Book on Demand. p. 73. ISBN 9785510945171.
  3. Behnegarsoft.com (۲۰۱۹-۰۳-۱۲). «خاندان‌های حکومتی که در گوشه گوشه ایران فرمانروایی کردند | ایبنا». خبرگزاری کتاب ایران (IBNA). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۹.
  4. KASRAVI, AḤMAD iii. AS HISTORIAN Kasravi believes that contrary to the opinion of most historians, the 3rd and 4th centuries in Iran are not clear at all and there are not enough resources to advance research in this field. He also believes that over 150 families after the fall of the Sassanids to the end of the Qajar period feudally Species ruled in the regions of Iran.
  5. کسروی، ۱۳۷۷، ص ۱۴.
  6. کسروی، ۱۳۷۷، ص ۹

منابع[ویرایش]

  • کسروی، احمد (۱۳۷۷شهریاران گمنام، تهران: جامی
  • کسروی، احمد (۱۳۸۸شهریاران گمنام، تبریز: آیدین، شابک ۹۷۸-۹۶۴-۵۵۹۲-۵۶-۹

جستارهای وابسته[ویرایش]