شرکت ملی صنایع مس ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شرکت ملی صنایع مس ایران
نوعسهامی عام
بنا نهاده۱۳۵۵[۱]
دفتر مرکزیتهران، ایران
محدودهٔ فعالیتجهانی
مدیر عامل اجراییامیر خرمی شاد
رئیس هیئت مدیرهسید مجید هدایت
محصولاتمس و فلزات همراه
درآمدافزایش ۴۵۰،۲۷۲ میلیارد ریال (۱۳۹۹)
سود خالصافزایش ۲۶۹،۵۴۷ میلیارد ریال (۱۳۹۹)
مالک
وبگاه

شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت تولید و استخراج مس ایرانی است،[۲] که در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری مس، همچنین تولید محصولات مسی همچون کاتد، اسلب، بیلت و مفتول، فعالیت می‌نماید. این شرکت مالک سه معدن مس سرچشمه و میدوک در استان کرمان و سونگون در استان آذربایجان شرقی می‌باشد.

شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۵۱ تحت عنوان شرکت سهامی معادن مس سرچشمه در شهر رفسنجان، تأسیس شد و در سال ۱۳۵۵ به شکل کنونی تغییرنام داد. اکنون اکثریت سهام این شرکت متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (۱۲٪)، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین (۵٪) و سهام عدالت می‌باشد.

شرکت ملی صنایع مس ایران در سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۲۷هزارمیلیارد تومان سود خالص کسب نمود و به یکی از سودآورترین شرکت‌های ایران بدل گشت.

این شرکت همراه مس، ۷۰۰ تن کنسانتره طلا و نقره در سال تولید می‌کند که به‌صورت خام فروخته می‌شود و هیچگاه مدیران این شرکت در اندیشه احداث کارخانه استحصال و تولید شمش خالص طلا نبوده‌اند.[۳]

تولیدات[ویرایش]

محصولات اصلی و جانبی شرکت ملی مس ایران
ردیف نوع نام
۱ محصولات اصلی مس کاتدی
۲ محصولات اصلی مفتول
۳ محصولات جانبی کنسانتره مولبیدن
۴ محصولات جانبی اکسید مولبیدن
۵ محصولات جانبی کنسانتره فلزات گران بها
۶ محصولات جانبی اسید سولفوریک
محصولات مس کاتدی و مفتول با استانداردهای مربوطه
نام کد استاندارد
مس کاتدی ASTMB115
مفتول ASTMB49

ریسک های شرکت ملی[ویرایش]

ریسک نوسانات نرخ بهره[ویرایش]

که شرکت برای افزایش میزان محصولات تولیدی و افزایش ظرفیت خود طرح‌ها و پروژه‌های توسعه را در دست اجرا دارد و برای تامین مالی بخش از پروژه نیاز به استفاده از تسهیلات بانکی دارد. از این جهت نوسانات نرخ بهره در سال‌های آینده می‌تواند قیمت تمام شده پروژه ها و هزینه های مالی اجرای طرح ها تاثیرگذار باشد.

نوسانات نرخ ارز[ویرایش]

از آنجایی که شرکت ملی صنایع مس ایران قسمتی از محصولات تولیدی خود را به سایر کشورها صادر کرده و بخشی از درآمد حاصل از فروش شرکت از طریق صادرات تحقق می‌یابد و سوی دیگر قسمتی از ماشین آلات و تجهیزات طرح‌های توسعه مجتمع‌های شرکت و بخش کمی از مواد اولیه شرکت نیز از کشورهای دیگر وارد می‌شود، بنابراین نوسانات نرخ ارز تأثیر بسزایی در درجه اول برای درآمدهای شرکت و در درجه دوم بر هزینه‌های شرکت دارد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «تاریخچه شرکت ملی صنایع مس ایران». شرکت ملی صنایع مس ایران. ۲۱ آذر ۱۴۰۱.[پیوند مرده]
  2. «تقسیم سود ۴۰۰ ریالی شرکت ملی صنایع مس ایران». دنیای اقتصاد. ٣١ تیر ١٣٩٣.
  3. «استحصال 700 تن طلا از خاک مس/ظرفیت تولید مس به 700 تن می‌رسد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۱-۱۲-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۲۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]