شاهزاده عبدالله (صیدون)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شاهزاده عبدالله
تصویری از بقعه امامزاده عبدالله
تصویری از بقعه امامزاده عبدالله
تصویری از بقعه امامزاده عبدالله
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستانصیدون
بخشمرکزی
دهستانواجل
نام محلیامامزاده عبدالله، شاه منگشت
شاهزاده عبدالله بر ایران واقع شده‌است
شاهزاده عبدالله
۳۱°۲۴′۰۵″شمالی ۵۰°۰۹′۴۰″شرقی / ۳۱٫۴۰۱۴۴۶۲°شمالی ۵۰٫۱۶۱۱۳۲۴°شرقی / 31.4014462; 50.1611324
مردم
جمعیت۶۴ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۵۷۱۷۲

شاهزاده عبدالله، روستایی در دهستان واجل بخش مرکزی شهرستان صیدون در استان خوزستان ایران است.

پیشینه نام[ویرایش]

نام این روستا برگرفته از نام امامزاده عبدالله از نوادگان علی بن حسین است که در آنجا به خاک سپرده شده است. همچنین جز نام رسمی، به این روستا شاه منگشت و امامزاده عبدالله هم می‌گویند.

جغرافیا و آب و هوا[ویرایش]

شاهزاده عبدالله در ۱۵ کیلومتری شهر صیدون و ۴۰ کیلومتری شهر باغملک قرار دارد. آب و هوای خنک این روستا به واسطه قرار گرفتن در کوه منگشت و همچنین وجود بقعه امامزاده عبدالله موجب حضور سالانه هزاران نفر گردشگر و زائر از سراسر خوزستان و حتی کشور در این منطقه می‌شود.

بارگاه امامزاده عبدالله[ویرایش]

از جمله اماکن مهم و دیدنی شهرستان صیدون که در زمره‌ی آثار تاریخی و بقاع مذهبی استان قرار می‌گیرد، بارگاه امامزاده عبدالله در ۴۳ کیلومتری شرق شهر باغملک و بلندای کوه‌های منگشت می‌باشد که در روستای شاهزاده عبدالله واقع در بخش مرکزی شهرستان صیدون قرار گرفته است. امامزاده عبدالله از نوادگان امام چهارم شیعیان برمی‌گردد. طبق شجره و شواهد موجود نسب ایشان بدین شرح است: «عبدالله بی محمد اکبر بن حسین دکه بن حسین اصغرین بن زین العابدین، در یکی از روایات آمده که امامزاده عبدالله در دوره‌ پادشاهی اتابکان، برای ترویج دین اسلام از حجاز وارد خوزستان شد و در شهرها و روستاهای این استان مشغول به این کار بوده است. خبری مبنی بر اینکه وی در حال اغفال مردم و آماده‌سازی سپاهی برای شورش بر ضد پادشاه وقت می‌باشد، به گوش اتابک رسید. اتابک که از شنیدن این موضوع بسیار خشمگین و ملتهب شده بود، برای سر او جایزه‌ای در نظر گرفت و این خبر را توسط جارچیان، در سراسر شهرها و ولایات پخش کرد. مردم نیز با شنیدن این خبر و با توجه به اینکه می‌دانستند امامزاده عبدالله از انساب خاندان نبوت است، از ترس جانشان و ماموران اجیر شده توسط پادشاه، دیگر به ایشان توجهی نمی‌کردند و مکان و طعامی برای اسکان و رفع گرسنگی به ایشان ندادند. از این‌رو امامزاده عبدالله مجبور به گریز از دست ماموران حکومتی بود و زود به زود مکان خود را عوض می‌کرد اما به هرجا که می‌رسید گویی خبر ماموران پادشاه زودتر از خود او به آن‌جا رسیده بود. سرانجام در نزدیکی کوه‌های منگشت به دام ماموران پادشاه افتاد و به طرز وحشتناکی کشته شد. به‌طوری که در روایات آمده است، سر از تن ایشان جدا و بدنش را تکه‌تکه کردند و به ولایت‌های دیگر فرستادند تا درس عبرتی برای مردم باشد که به فکر شورش و اعتراض بر ضد پادشاه خود نباشند. پیکر ایشان در کوه‌های منگشت و در نزدیکی روستای شاهزاده عبدالله دفن شده، ولی سر وی در شهر شوشتر دفن شده که بارگاهی با شکوه برای وی بنا کرده‌اند.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۶۴ نفر (۱۹ خانوار) بوده‌است.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۳۱.