سیرود (ساوجبلاغ)

مختصات: ۳۶°۰۴′۲۸″شمالی ۵۰°۵۴′۰۸″شرقی / ۳۶٫۰۷۴۳۶۹۴۴۴۴۴۴۵°شمالی ۵۰٫۹۰۲۲۸۸۸۸۸۸۸۸۹°شرقی / 36.0743694444445; 50.9022888888889[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیرود (ساوجبلاغ)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانالبرز
شهرستانساوجبلاغ
بخشبخش چندار
دهستانچندار
نام محلیسیرو
نام‌های قدیمیسه رود
مردم
جمعیت۱۲۷ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا2250
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۶۰۹۸۳
پیش‌شمارهٔ تلفن026

سیرود (ساوجبلاغ) روستایی از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است. این روستای بکر بالا ترین و نزدیک ترین روستا ساوجبلاغ به شمال ایران است و از آن به ( بهشت گمشده البرز ) یاد میشود.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان چندار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۵ نفر (42خانوار) بوده‌است. و بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، این روستا حدود ۵۶ خانوار و ۱۲۹ نفر جمعیت دارد اما الان جمعیت آن زیاد تر شده است .

فرهنگ و زبان[ویرایش]

تاتی زبان رایج در روستای سیرود است.[۲] نام سیرو ریشه در زبان ایلامی کهن دارد سیروم[۳] سیرو می تواند اشاره به ناحیه بلند کوهستانی داشته باشد که م ساکن آخر آن در گویش های ایرانی افتاده است. در یزد روستای درب سیروییه در مینودشت مازندران روستای سیرو و در سیرجان روستای سیروییه وجود دارد و این احتمال دارد که با مهاجرت اجباری زردشتی ها به جنوب ایران این نام توسط مهاجران زردشتی به سیرجان و شمال هرمزگان هم منتقل شده باشد.

سیرو می‌تواند به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد

طبیعت[ویرایش]

این روستا دارای کوه های سر سبز , آب و هوا بسیار خوب و پوشش گیاهی عالی دارد . از گیاهانی که در این منطقه رشد می کنند می توان به : آویشن کوهی , چای کوهی ,ریواس , شورک , قازیاقه , پنیرک , والک , استوخدوس , ترشک , لرچک , شکِر لَلِه , زرد پچ , آقا جواش و ... . درختانی مانند : گردو , آلبالو , گیلاس , توت و ... و قارچ های متنوعی از جمله : کمانگوش و دنبلان می باشد .

منابع[ویرایش]

  1. کمیته تخصصی نام‌نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران[پیوند مرده]، سازمان نقشه‌برداری کشور
  2. رزم آرا، فرهنگ جغرافیایی ایران، استان مرکزی، ج 1، ص 8.
  3. سالارحسینی،صادق،گویش و فرهنگ مردم سیروییه هرمزگان، ص ۸۴ تا ۸۶، نشر ارشدان، سال ۱۴۰۱ه

2. مردم محلی روستای سیرود,ساوجبلاغ

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.