سید مجدالدین قاضی دزفولی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید مجدالدین قاضی دزفولی
زادهٔ۱۲۷۹ (خورشیدی)
دزفول، ایران
درگذشت۱۳ بهمن ۱۳۶۴ (خورشیدی)
دزفول، ایران
پیشهروحانی شیعه
امام جمعه دزفول
عنوانآیت الله

سید مجدالدین قاضی دزفولی نخستین امام جمعه دزفول و از مبارزان دوران پهلوی است. او در سال ۱۲۷۹ خورشیدی (برابر ۱۳۲۲ هری قمری) در دزفول متولد شد. پدرش سید عبدالحسین قاضی از روحانیون برجسته بود.

تحصیلان حوزوی[ویرایش]

مقدمات از صرف و نحو و معانی بیان و منطق را در نزد استادان آن زمان به پایان رسانید و سطح و خارج را نزد اساتیدی چون سید عبدالمهدی قاضی (راعی)، محمدرضا معزی دزفولی، عبدالحسین عاملی و محمدمهدی بیگدلی گذراند و در سال ۱۳۳۵ موفق به کسب درجه اجتهاد شد. سالها به تدریس پرداخت و مدتی در مدرسه لرزاده در تهران تدریس کرد.

استادان ایشان[ویرایش]

مرحوم قاضی دروس خود را نزد محمد رضا معزی، آقا سید عبدالمهدی داعی از شاگردان مرحوم میرزای شیرازی، میرزا محمد علی معزی، محمد مهدی بیگدلی، عبدالحسین عاملی از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی (صاحب کفایه الاصول) تلمذ نمودند. در سال۱۳۳۵ هجری شمسی، رتبهٔ اجتهاد و فقاهت ایشان توسط سیدحسین بروجردی وسید علی بهبهانی مورد تصدیق قرار گرفت.

مادر ایشان ازخاندان قاضی محسوب می‌شد، همواره ایشان را نسبت به فراگیری علوم زمان خود تشویق و ترغیب می‌کرد. مرحوم قاضی، سال‌های زیادی از عمر خود را صرف تعلیم و تربیت مردم دزفول نمود و طلاب بسیاری از مشکوه دانش نورانی وی استضائه نمودند. ایشان در راه تدریس و تکفل مخارج طلاب زحمات و مشقات فراوانی را متحمل گردید.[۱]

حمایت از روح‌الله خمینی[ویرایش]

پس از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ که روح‌الله خمینی دستگیر شد بیانیه‌ای انتشار داد و به اتفاق جمعی از روحانیون دزفول به مدت ۳۵ روز حوزه علمیه و مساجد دزفول را تعطیل

درگذشت

قاضی دزفولی در ۱۳ بهمن ۱۳۶۴ و در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

منابع[ویرایش]

  1. ثارالله دزفول (۲۴/04/۹۷). «ثارالله دزفول». https://sdez.ir/site/ayatullah-seyedmadjid-qazi-dezfuli/. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)

آیت‌الله سید مجد الدین قاضی دزفولی وبگاه تبیان

اگر یک تار مو از سر آقای خمینی کم شود وبگاه امام جمعه دزفول