سید جلیل سیدزاده یزدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سید جلیل سیدزاده)
سیدجلیل سیدزاده یزدی
استاندار تهران
دوره مسئولیت
۱۹ تیر ۱۳۷۳ – ۶ شهریور ۱۳۷۶
رئیس‌جمهوراکبر هاشمی رفسنجانی
پس ازسید محمدرضا رضازاده (سرپرست)
پیش ازحسن خلیلیان (سرپرست)
استاندار هرمزگان
دوره مسئولیت
۱۷ خرداد ۱۳۷۱[۱] – مرداد ۱۳۷۳
رئیس‌جمهوراکبر هاشمی رفسنجانی
پس ازاحمد خرم
پیش ازغلامعباس زائری
نماینده دوره‌ اول، دوم و سوم مجلس شورای اسلامی
دوره مسئولیت
۷ خرداد ۱۳۵۹ – ۶ خرداد ۱۳۷۱
حوزه انتخاباتیکرمانشاه
اطلاعات شخصی
زاده
سیدجلیل سیدزاده یزدی

۱۳۱۹
کرمانشاه
درگذشته۶ شهریور ۱۳۷۶
تهران،
نارسایی قلبی
ملیت ایران
فرزندان۵
محل تحصیلدانشگاه جندی شاپور
پیشهمدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه
تخصصسیاستمدار
لقب(ها)سیدزاده

سیدجلیل سیدزاده یزدی (زادهٔ ۱۳۱۹– درگذشتهٔ ۱۳۷۶) سیاستمدار ایرانی است که نماینده کرمانشاه در سه دوره اول مجلس شورای اسلامی و استاندار هرمزگان و تهران بود.

زندگی[ویرایش]

سیدزاده یزدی در سال ۱۳۱۹ خورشیدی در کرمانشاه متولد شد. او در همان شهر تا مقطع دیپلم تحصیل کرد و سپس در دانشگاه جندی شاپور اهواز، کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشتهٔ ریاضیات دریافت کرد. او در مدت حضور در کرمانشاه و اهواز، علاوه بر تحصیل و تدریس ریاضیات، به برگزاری جلسات آموزش قرآن و اخلاق اسلامی نیز می‌پرداخت.

فعالیت سیاسی[ویرایش]

پس از انقلاب ۱۳۵۷ او مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه شد.

او سپس در انتخابات میان دوره‌ای مجلس اول شورای اسلامی از حوزۀ انتخابیۀ کرمانشاه به مجلس راه یافت.[۲] او سه دورۀ پیاپی نمایندهٔ حوزۀ انتخابیۀ کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بود.[۲]

سپس مدت کوتاهی در دورهٔ وزارت محمدعلی نجفی، معاون وزیر آموزش و پرورش شد؛ اما اندکی بعد و در سال ۱۳۷۱ به استانداری هرمزگان منصوب شد[۳] و دو سال در این سمت فعالیت کرد.

سیدزاده یزدی همچنین از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ شمسی استاندار تهران بود.[۴]

مرگ[ویرایش]

او در ششم شهریور ۱۳۷۶، بر اثر نارسایی قلبی درگذشت و در تهران به خاک سپرده شد. قبر او در بهشت زهرا، قطعهٔ ۱۰۳، ردیف ۴۸ است.

منابع[ویرایش]

  1. «مرکز پژوهشها - انتصاب آقای سید جلیل سیدزاده به عنوان استاندار هرمزگان». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۱۲-۱۵.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «هیئت رئیسه پارلمان در 36 سال گذشته». پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۷ فوریه ۲۰۱۷.
  3. «مرکز پژوهشها - انتصاب آقای سید جلیل سیدزاده به عنوان استاندار هرمزگان». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۲-۲۷.
  4. «مرکز پژوهشها - انتصاب آقای سید جلیل سیدزاده به عنوان استاندار تهران». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۲-۲۷.