سرگئی راخمانینف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرگئی راخمانینف
راخمانینف در سال ۱۹۲۱
نام هنگام تولدسرگئی واسیلیویچ راخمانینف
Серге́й Васи́льевич Рахма́нинов
زادهٔ۱ آوریل [سبک قدیمی: ۲۰ مارس] ۱۸۷۳
ولیکی نووگورود، امپراتوری روسیه
درگذشت۲۸ مارس ۱۹۴۳ (۶۹ سال)
بورلی هیلز، ایالات متحده
علت مرگملانوما
دیگر نام‌هاSergei Rachmaninoff
محل تحصیلکنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو
پیشهآهنگساز، پیانیست، رهبر ارکستر
امضاء

سرگئی واسیلیویچ راخمانینف (به روسی: Серге́й Васи́льевич Рахма́нинов) (زادهٔ یکم آوریل ۱۸۷۳، بر اساس تقویم گرگوری یا ۲۰ مارس ۱۸۷۳، بر اساس تقویم یولیانی - درگذشته ۲۸ مارس ۱۹۴۳) نوازندهٔ پیانو و آهنگساز روس بود.[۱] راخمانینف در خانواده‌ای علاقه‌مند به موسیقی متولد گردید و در سن ۴ سالگی نواختن پیانو را فرا گرفت. در سال ۱۸۹۲ از کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو فارغ‌التحصیل شد و در همین سال‌ها چندین قطعه پیانو و قطعات ارکستری تصنیف نمود. در سال ۱۸۹۷، پس از واکنش‌های انتقادی منفی به نخستین سمفونی‌اش با نام سمفونی شماره ۱، راخمانینف به مدت ۴ سال در افسردگی به سر برد و پس از طول درمان موفقیت‌آمیز، تصنیف کنسرتو پیانو شمارهٔ ۲ خودش را در سال ۱۹۰۱ آغاز نمود که این مرتبه بازخورد بسیار مثبتی به همراه داشت و باعث شهرت وی گشت. پس از انقلاب روسیه، راخمانینف و خانواده‌اش روسیه را ترک کردند و در سال ۱۹۱۸ در ایالات متحده مستقر شدند.

راخمانینف در بسیاری موارد به عنوان یکی از بهترین پیانیست‌های زمان خویش و به عنوان آهنگساز، یکی از آخرین نمایندگان بزرگ موسیقی رمانتیک در موسیقی کلاسیک روسیه بود.[۲] تأثیرات اولیه از چایکوفسکی و کورساکف و دیگر آهنگسازان روس، باعث ایجاد لهجه‌ای کاملاً شخصی که شامل بیان رسمی تغزلی، رسانندگی وسیع و نبوغ اساسی شد، که وجوه تمایز رنگ‌بندی ارکستر هستند.[۳] راخمانینف سرانجام در سال ۱۹۴۳ در کالیفرنیا درگذشت.

آثار[ویرایش]

از آثار معروف او می‌توان به پیانو کنسرتو شمارهٔ ۲ و پیانو کنسرتو شمارهٔ ۳ و همچنین یک راپسودی برای ارکستر و پیانو براساس یکی از کاپریس‌های پاگانینی به نام راپسودی بر اساس تمی از پاگانینی، سمفونی شماره ٢ و همینطور اتودهای تابلو برای پیانو او اشاره کرد.

معروفترین اپرای وی الکو نام دارد.

بهترین مفسر[ویرایش]

از دید خود راخمانینف بهترین کسی که موسیقی او را به خوبی مینوازد و از تفسیر خوبی دارد، ولادیمیر هوروویتس است.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Geoffrey Norris. "Rachmaninoff, Serge. " In Grove Music Online. Oxford Music Online Retrieved 11 November 2009.
  2. Other obvious candidates being Nikolai Medtner, Alexander Scriabin, Nikolai Myaskovsky, and Alexander Glazunov
  3. Norris, New Grove, 2nd. ed. , 707.
  • Geoffrey Norris. "Rachmaninoff, Serge. " In Grove Music Online