سارا بارتمن

مختصات: ۳۳°۵۰′۱۴″جنوبی ۲۴°۵۳′۰۵″شرقی / ۳۳٫۸۳۷۲°جنوبی ۲۴٫۸۸۴۸°شرقی / -33.8372; 24.8848
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سارا بارتمن
زادهٔقبل از ۱۷۹۰
نزدیکی رود گامتوز، کیپ شرقی، امپراتوری هلند
درگذشت۲۹ دسامبر ۱۸۱۵
پاریس، فرانسه
آرامگاهکیپ شرقی، آفریقای جنوبی
دیگر نام‌هاHottentot Venus
نژادخوی‌خوی

سارتجی "ساراً بارتمن (به انگلیسی: Saartjie "Sarah" Baartman) (قبل از ۱۷۹۰–۲۹ دسامبر ۱۸۱۵) معروفترین زن از حداقل دو زن خوی‌خویی است که به عنوان جاذبه‌های نمایش‌ها عجیب‌الخلقه در قرن نوزده در اروپا تحت عنوان «الهه عشق هوتنتوت» به نمایش گذاشته شدند. هوتنتوت که در آن زمان نامی رایج برای مردمان خوی‌خوی بود، در حال حاضر عنوانی نامناسب و زننده تلقی می‌شود.

آفریقای جنوبی[ویرایش]

سارا بارتمن در یک خانواده خویسانی در مجاورت رودخانه گامتوز آنچه اکنون دماغه شرقی آفریقای جنوبی است به دنیا آمد. او در یک هجوم یگان نیروهای بوئر یتیم می‌شود. سارتجی که در زبان اصلی سار-کی تلفظ می‌شد شکل اختصاری نامش است. در زبان‌های آفریقایی استفاده از شکل اختصاری معمولاً نشان‌دهندهٔ آشنایی و صمیمیت است تا یک مخفف سازی ادبی. نام تولدی او نامشخص است.

بارتمن برده یک کشاورز هلندی نزدیک شهر کیپ‌تاون بود. زمانی که هندریک سزار برادر صاحبش به او پیشنهاد می‌کند که به انگلستان سفر کند برای نمایش و به او قول می‌دهد که ثروتمند شود. لرد کالدان فرماندار شهر اجازه سفر را می‌دهد اما بعدها زمانی که به خوبی از قصد او (هندریک سزار) آگاه می‌شود افسوس می‌خورد. او در سال ۱۸۱۰ به مقصد لندن حرکت می‌کند.

بریتانیای کبیر[ویرایش]

نگاره‌ای از سارا بارتمن اثر ژرژ کوویه

بارتمن در سرتاسر بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شد و مردم را با آنچه به عنوان ویژگی بدنی بسیار عجیب او تصور می‌شد سرگرم می‌کرد. او کپل‌های بزرگ و همچنین، مانند برخی از زنان خوی‌خویی لبینهٔ کوچک و درازی داشت. به گفتهٔ تاریخ‌دان علم، استیون جی گولد لبینه کوچک یا لب‌های داخلی آلت زنانگی در زنان خوی‌خویی عمدتاً دراز است و حتی ممکن است زمانی که می‌ایستند سه تا چهار اینچ از فرج آنها آویزان باشد. بارتمن تا زمانی که زنده بود هرگز اجازه نمایش این ویژگی را نداد و یک شرح از ظاهر او در لندن در ۱۸۱۰ آشکار می‌سازد که او جامه می‌پوشید اگر چه جامه‌اش تنگ بود.

نمایش او سال‌های اندکی پس از گذراندن قانون تجارت برده یک رسوایی خلق کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]