زنبق ماد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زنبق ماد
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
دسته: گیاهان گلدار
(طبقه‌بندی‌نشده): تک‌لپه‌ای‌ها
راسته: مارچوبه‌سانان
تیره: زنبقیان
زیرخانواده: Iridoideae
تبار: Irideae
سرده: زنبق
گونه: I. meda
نام دوبخشی
Iris meda

زنبق ماد (نام علمی: Iris meda) یکی از گونه‌های سردهٔ زنبق است. ارتفاع گیاه ۱۵ سانتیمتر است. آویزها تا ۵ سانتیمر طول و ۲ سانتیمتر عرض دارند، در صورتی‌که درفش‌های آن که در ناحیهٔ حاشیه موجدارند قدری از آویزها بزرگتر هستند. در این‌گونه تنوع چندی در رنگ‌ها دیده می‌شود. رنگ زمینه معمولاً کرم یا سفید بوده ولی ممکن است به رنگ مایل به زرد یا یاسمنی کمرنگ نیز دیده شود، در حالکیه رگه‌های آن از قهوه‌ای تا یاسمنی مایل به قهوه‌ای تغییر می‌یابد. موهای زرد میانی آویزها به ندرت دارای نوک قهوه‌ای یا بنفش می‌باشند. از آنجائیکه این گونه به مقدار فراوان در نواحی زراعی از جنوب و شرق اراک تا کردستان می‌روید لذا اکثراً در طول مزارع یافت می‌گردد. رویشگاه این گونه اغلب در خاک‌های قدری شنی و از ۱۴۰۰ تا ۲۴۰۰ متر ارتفاع است. فصل گلدهی فروردین و اردیبهشت است. در قسمت‌هایی از کردستان نیز نمونه‌هایی دیده می‌شود که خیلی بیشتر از آنچه در فوق توصیف گردید تنوع و تغییر رنگ نشان می‌دهند که احتمالاً این نمونه‌ها دورگه‌های حاصل از گونهٔ ماد با بعضی از گونه‌های دیگر می‌باشند.[۱]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • پروندلبو؛ رونه‌مارک، هانس (۱۳۵۵لاله‌ها و زنبق‌های ایران و گونه‌های مجاور، تهران: موسسه گیاه‌شناسی ایران

پیوند به بیرون[ویرایش]

برای مشاهده عکس به سایت‌های زیر مراجعه شود.

  • «Iris meda (Iran, Zanjan, 3km NE of Sontu». photos.v-d-brink.eu. بایگانی‌شده از اصلی در 12 ژوئن 2012. دریافت‌شده در 2012 11 June. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  • «(SPEC) Iris meda Stapf». the IRIS ENCYCLOPEDIA (a wiki) of The American Iris Society. دریافت‌شده در 2012 11 June. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)