زمین‌لرزه ۱۳۶۴ افغانستان

مختصات: ۳۶°۰۹′۵۰″شمالی ۷۰°۵۱′۴۷″شرقی / ۳۶٫۱۶۴°شمالی ۷۰٫۸۶۳°شرقی / 36.164; 70.863
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زمین‌لرزه افغانستان
زمین‌لرزه ۱۳۶۴ افغانستان در افغانستان واقع شده
زمین‌لرزه ۱۳۶۴ افغانستان
مکان رومرکز زمین‌لرزه بر روی نقشهٔ افغانستان
زمان (یوتی‌سی)؟؟
رویداد ISC
USGS-ANSS
تاریخ محلی
زمان محلی
بزرگی۷٫۴ در مقیاس Mw
عمق۱۰۰٫۱ کیلومتر
نوعمعکوس
نواحی تحت تأثیرافغانستان
رانش زمینآری
تلفاتکشته‌های لرزش نزدیک به ۵ نفر

زمین‌لرزه افغانستان در تاریخ ۰۱۹۸۵−۰۷−۲۹ ۲۹ ژوئیه ۱۹۸۵ میلادی، برابر با ‎۷ مرداد ۱۳۶۴، ساعت ۷:۵۴:۴۴ به زمان یوتی‌سی در افغانستان رخ داد. ژرفای این زلزله ۱۰۰٫۱ کیلومتر بود، و بزرگی آن ۷٫۴ در مقیاس Mw اعلام شده‌است. زمین‌لرزه به وقت محلی در روز دوشنبه، ساعت ۱۱٫۵ روی داده و منطقه زمانی آن یوتی‌سی +۴٫۵ بوده‌است .

سازمان زمین‌شناسی آمریکا[۱] نیز رومرکز این زمین‌لرزه را در مختصات ۳۶°۱۱′۲۴″شمالی ۷۰°۵۳′۴۶″شرقی / ۳۶٫۱۹°شمالی ۷۰٫۸۹۶°شرقی / 36.19; 70.896 و ژرفای آن را در ۹۸ کیلومتر گزارش کرده‌است. بزرگی برگزیدهٔ این سازمان از میان بزرگی‌های محاسبه‌شدهٔ مختلف ۶٫۶ در مقیاس Mb بوده و از دید اثر، در میان چهار دسته‌بندی «نامحسوس»، «محسوس»، «زیان‌آور» یا «با تلفات»، زلزله را «با تلفات» اعلام کرده‌است.رانش زمین در آن به وجود آمده‌است.

پروژهٔ «تنسور گشتاور مرکزوار»[۲] زاویه‌های (راستا، شیب، ریک) گسل سازندهٔ زمین‌لرزه و صفحه عمود بر آن را (°۵۲، °۳۸، °۷۲) یا (°۲۵۴، °۵۴، °۱۰۴) و نوع گسل را [۳]«معکوس» فرارسانده‌است.

شمار کشتگان زلزله حدود ۵ نفر بوده‌است.تعداد زخمیان ۳۸ نفر برآورده شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. The Preliminary Determination of Epicenters (PDE) Bulletin
  2. The Harvard CMT Project و سپس The Global CMT Project
  3. reverse-slip

منابع[ویرایش]

  • Allen TI, Marano KD, Earle PS, Wald DJ (2009). PAGER-CAT Earthquake Catalog "PAGER-CAT: A composite earthquake catalog for calibrating global fatality models". Seism. Res. Lett. (به انگلیسی). 80 (1): 57-62. {{cite journal}}: Check |url= value (help)نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)