ریچارد فلوریدا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ریچارد فلوریدا
ریچارد فلوریدا در حال سخنرانی در اجلاس محیط کاربر شفاف و برابر، ۲۰۰۶
زادهٔ‏۲۶ نوامبر ۱۹۵۷‏ ویرایش این در ویکی‌داده (۶۶ سال)
نیوآرک، نیوجرسی ویرایش این در ویکی‌داده
تحصیلاتپی‌اچ‌دی ویرایش این در ویکی‌داده
محل تحصیل
پیشهاقتصاددان، استاد دانشگاه ویرایش این در ویکی‌داده
کارفرما
آثاربازنشانی بزرگ، شهر تو کیست؟، ظهور طبقه خلاق ویرایش این در ویکی‌داده

ریچارد فلوریدا ((به انگلیسی: Richard Florida) زاده ۲۶ نوامبر ۱۹۵۷ در نیوآرک، نیوجرسی)، نظریه‌پردازی آمریکایی در مسائل شهری است. تمرکز فلوریدا بیشتر بر روی نظریه‌های اقتصادی و اجتماعی است. در حال حاضر او پروفسور و مدیر مؤسسه رفاه مارتین در بخش روتمن دانشگاه تورنتو کانادا است. قبل از آن فلوریدا مقام استادی را در دانشگاه جورج میسون و کارنگی ملون بدست آورده بود و در دانشگاه هاروارد و ام ای تی به صورت استاد مدعو درس می‌داد. فلوریدا دکترای تخصصی خود را در رشته برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه کلمبیا اخذ کرد.

نظریه ریچارد فلوریدا[ویرایش]

فلوریدا واضع نظریه طبقه خلاق و نقش آن در رشد اقتصاد شهری و منطقه‌ای است. فلوریدا بیان می‌کند که خصلت برجسته طبقه خلاق این است که اعضایش در کاری فعالیت دارند که انواع خلاقیت به معنای جدید ایجاد می‌کنند و معتقد است در اقتصاد جدید ایده‌ها و سرمایه فکری جایگزین منابع طبیعی شده‌اند و خلاقیت انسانی منبع نهایی رشد اقتصادی است. او با ترسیم نقشه طبقه خلاق متوجه می‌شود که توزیع جغرافیایی طبقه خلاق و توسعه منطقه ای در ایالات‌متحده یکسان نیست، بنابراین این سؤال به ذهن او می‌رسد که چرا طبقه خلاق در مکان‌های خاصی تجمع پیدا می‌کنند؟ فلوریدا برای پاسخ به این سؤال و عوامل بر توسعه ای منطقه ای، جغرافیای طبقه خلاق و توسعه ای منطقه ای را در ایالات‌متحده ترسیم می‌کند و به این نتیجه می‌رسد ۳ متغیر استعداد، فناوری و تسامخ و تنوع نقش مهمی در توضیح جغرافیای نابرابر توسعه منطقه ای و سرمایه خلاق در ایالات متحده دارند(فتوحی، 1395).

منابع[ویرایش]

فتوحی مهربانی، باقر (1395)، «تحلیلی بر مفهوم فلوریدایی شهر خلاق»، سمینار آینده‌پژوهی توسعۀ ملی ایران در بستر جغرافیا، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. https://www.researchgate.net/publication/316464142_thlyly_br_mfhwm_flwrydayy_shhr_khlaq

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Richard Florida». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱ مه ۲۰۱۴.
  • «Richard Florida». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱ مه ۲۰۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]