قلعه استیجان

مختصات: ۳۴°۴۰′۴۲″ شمالی ۴۸°۱۹′۲۹″ شرقی / ۳۴٫۶۷۸۳۳°شمالی ۴۸٫۳۲۴۷۲°شرقی / 34.67833; 48.32472
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از روستای قلعه آستیجان)
قلعه استیجان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانتویسرکان
بخشبخش مرکزی
دهستانخرم‌رود (تویسرکان)
نام محلیقلعه استیجان
مردم
جمعیت۱۶۱ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۰۷۳۱۵
مکان‌های دیدنی روستای قلعه استیجان حمام عمومی روستا، سرچشمه و باغ‌های زیبای گردو در مزارع گردکان،حاشیه رود خرم رود، لفان و پستیان

قلعه استیجان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تویسرکان در استان همدان ایران است.


مردم[ویرایش]

مردم این روستا لر هستند و به زبان لری سخن می گویند.[۱]

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان خرم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۱ نفر (۷۶ خانوار) بوده‌است.[۲] روستای قلعه استیجان برخورداراز مکان‌های دیدنی خانه‌های قدیمی وتاریخی و مکان زیارتی پیرسرچشمه و طبیعتی بکر و چشم‌انداز زیبا ووسیع باغ‌های گردو در مزارع گردکان و لپان و پستیان و منطقه معروف به ششدانگی وبیشه زارها در کنار رودخانه خرم رود در فصل بهار بسیار زیبا و دیدنی است. زبان مردم این روستا زبان لری است و در گذشته نیز پوشش رایج روستایی ایران خاص مناطق سردسیری مورد استفاده زنان ومردان بوده ولی امروزه دریک قانون نانوشته چه به لحاظ زبانی وچه ازنظر پوششی تابعی از فرهنگ رسمی جدید عمدتا متاثر از پایتخت وشهرهای بزرگ می‌باشد.قدمت این روستا برابر با کهن‌ترین نقاط همدان وتویسرکان از زمان مادها می‌باشد و در مسیر جاده مشهورشاهی که از کوه الوند و از مجاور کتیبه‌های باستانی وتاریخی گنجنامه عبور می‌کرده و ادامه آن به سمت غرب کرمانشاه امروزی بوده‌است قراردارد. بنابرپاره ای شواهد ومستندات درقدیم هرازگاه خانواده ویاطایفه ای ازنقاط دورونزدیک که در حال عبورازاین مسیربوده انددراین روستا قصد سکونت نموده و با پذیرش صمیمانه مردم این روستا سکونت دایمی گزیده‌اند. از ریش سفیدان و بزرگان نقل شده که در ایام گذشته درگیری های بسیاری بین طوایف این روستا به وجود امده است که همین امر باعث شده تا طوایفی از این روستا به روستاهای شهرستانه و دره مرادبیگ[۳] (همدان) مهاجرت کنند

باتوجه به مختصراطلاعات مذکور، جاذبه‌های طبیعی ، شرایط ییلاقی بودن و نیز ترمیم جاده و گردنه گنجنامه و تغییر آن از حالت قبلی به جاده آسفالته و سد در دست احداث خرمرود که با پیشرفت خوبی در حال ساخت است. منطقه خرمرود و از جمله قلعه آستیجان در انتظار آینده خوبی به لحاظ گردشگری می‌باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Geomatics and Cartographic Research Centre, Carleton University. "Atlas of the Languages of Iran". iranatlas.net (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-29.
  2. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۳-۲۵.
  3. "دره مرادبیگ". ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. 2021-04-29.