روبن تر-میناسیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روبن تر-میناسیان
وزیر دفاع ارمنستان
دوره مسئولیت
۵ مه ۱۹۲۰ – ۲۴ نوامبر ۱۹۲۰
نخست‌وزیرهامو اوهانجانیان
پس ازکریستوپور آراراتیان
پیش ازدراستامات کانایان
وزیر امور داخلی اولین جمهوری ارمنستان
دوره مسئولیت
مه ۱۹۲۰ – سپتامبر ۱۹۲۰
پس ازآبراهام گیولخاندانیان
پیش ازسارگیس آراراتیان
اطلاعات شخصی
زاده۱۸۸۲
آخالکالاکی
درگذشته۲۹ نوامبر ۱۹۵۱ (۶۹ میلادی)
پاریس
آرامگاهگورستان پر-لاشز
ملیتارمنی
حزب سیاسیفدراسیون انقلابی ارمنی

روبن تر-میناسیان (ارمنی: Ռուբէն Տէր Մինասեան؛ زاده ۱۸۸۲ – درگذشته ۲۹ نوامبر ۱۹۵۱) یک سیاست‌مدار اهل ارمنستان بود. وی نقش مهمی در جنبش ملی آزادی‌خواهی ارمنیان و دیرتر در اولین جمهوری ارمنستان بر عهده داشت.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی با نام اصلی میناس تر-میناسیان در سال ۱۸۸۲ در شهر آخالکالاکی به دنیا آمد. والدین وی از اهالی ارزروم بودند که به آخالکالاکی مهاجرت نموده بودند. وی تحصیلات عالیه خویش را در اچمیادزین، مؤسسه لازاریان و مسکو انجام داد و در سال ۱۹۰۳ به قفقاز بازگشت.

وی رهبری مبارزات ارمنیان در بخش ساسون را برعهده داشت. وی مصمم شد تا یکی از چهره‌های برجسته در «جنبش ملی ارامنه» باشد. وی یک مبارز فعال تا زمان تصویب قانون اساسی عثمانی در سال ۱۹۰۸ بود. وی سپس به ژنو مکان نمود و تا سال ۱۹۱۳ در آنجا به‌سر برد.

در سال ۱۹۱۴ با سمت مدیرکل مدارس ارمنیان در «منطقه موش» به امپراتوری عثمانی بازگشت. وی ارمنیان را برای دفاع از خویش پس از ورود امپراتوری عثمانی به جنگ جهانی اول آماده نمود و در سال ۱۹۱۵، وی دفاع ارمنیان ساسون در برابر ارتش سوم عثمانی را رهبری نمود. در مارس ۱۹۱۸، تر-میناسیان مشاور «هیئت مجلس قفقاز» در مذاکرات ترابوزان با امپراتوری عثمانی بود. وی در سال ۱۹۱۷ به عضویت «شورای ملی ارمنیان» به رهبری آوتیس آهارونیان درآمد.

تر-میناسیان نقش کلیدی در تشکیل اولین جمهوری ارمنستان، به همراه هامو اوهانجانیان، سیمون وراتسیان و آرام مانوکیان داشت. روبن تر-میناسیان ماه‌های مه تا نوامبر ۱۹۲۰، پست وزارت دفاع و وزارت کشور جمهوری ارمنستان را بر عهده داشت.

پس از شورای شدن «جمهوری ارمنستان»، تر-میناسیان به پاریس نقل مکان نمود. به فعالیت‌های سیاسی و عقیدتی خویش به عنوان عضوی از دفتر فدراسیون انقلابی ارمنی ادامه داد. دیرتر وی در فلسطین و مصر زندگی کرد. سرانجام در سال ۱۹۴۸ به پاریس بازگشت جایی که وی در ۲۹ نوامبر ۱۹۵۱ در پاریس درگذشت و در گورستان پر-لاشز به خاک سپرده شد.

تالیفات[ویرایش]

وی خاطرات خویش را در ۷ جلد تحت عنوان «خاطرات یک انقلابی ارمنی» به نگارش درآورد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • یونانسیان، ایساک (۱۳۹۷). «دولت ها و شخصیت های تأثیر گذار در نخستین جمهوری ارمنستان». فصلنامه فرهنگی پیمان. سال بیست و دوم - تابستان (۸۴).
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Հայաստանի Հանրապետության Կառավարություն (1918-1920)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای ارمنی، بازبینی‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸.
  • «Rouben Ter-Minasyan». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰ مارس ۲۰۱۵.
  • [۱] at Avproduction.am بایگانی‌شده در ۶ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine
  • Այվազյան, Հ. Մ. (2007). Ով ով է. հայեր (կենսագրական հանրագիտարան: Երկու հատորով). Vol. երկրորդ. Երևան: Հայկական հանրագիտարան հրատ.
  • Walker, Christopher J. (1990). The Survival of a Nation. p. 419-20. ISBN 978-0-312-04944-7. Archived from the original on 13 July 2012.{{cite book}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)
  • Babayan, Mikle (2019). Commemorative Book of Independence: Statesmen of the Republic of Armenia 1918-1921. Երևան. p. 101-105. ISBN 978-9939-0-3126-2.

پیوند به بیرون[ویرایش]