رامین قهرمانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رامین قهرمانی
زادهٔ۱۳۵۸
درگذشت۱۳۸۸
علت مرگبه دلیل وجود «لخته‌های خون» در سینه‌اش پس از شکنجه در بازداشتگاه کهریزک

رامین آقازاده قهرمانی (۱۳۵۸–۱۳۸۸) یکی از جانباختگان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) است. وی در پی احضار در مورد رویدادهای پس از انتخابات، به اختیار، خود را به ماموران معرفی کرد اما ۱۵ روز بعد با بدنی که آثار شکنجه بر روی آن نمایان بود آزاد شد و تنها پس از دو روز، در ۲۷ تیرماه به دلیل وجود «لخته‌های خون» در سینه‌اش جان سپرد.[۱][۲]

رامین قهرمانی بلافاصله پس از آزادی از بازداشت ۱۵ روزه در بازداشتگاه کهریزک[۳] در منزل دچار تشنج شده و پیش از رسیدن به بیمارستان، فوت کرده‌است. بر اساس این گزارش رامین قهرمانی به خانوادهٔ خود گفته بوده که در هنگام بازداشت او را از پا آویزان کرده بودند.[۴] سپس قتل او در شهریور ماه توسط «کمیته پیگیری حقوق بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات» تأیید شد.

در بهمن‌ماه ۱۳۸۸ هم عبدالحسین روح‌الامینی پدر محسن روح‌الامینی نیز به این موضوع اشاره کرد که نام رامین قهرمانی در گزارش کمیته پیگیری مجلس نیامده است و وی مقتول چهارم بازداشتگاه کهریزک است.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «جنش راه سبز - برادر رامین آقازاده: آمرین پرونده کهریزک را محاکمه کنید». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۹ آوریل ۲۰۱۲.
  2. «جنبش راه سبز - مادر شهید رامین آقازاده قهرمانی : ناچار به دادن رضایت شدیم». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۹ آوریل ۲۰۱۲.
  3. بی‌بی‌سی فارسی
  4. «موج سبز آزادی» همگان را به کمک در جمع‌آوری اطلاعات دعوت می‌کند: اطلاعاتی دربارهٔ سه شهید دیگر جنبش سبز
  5. به‌جای نامه‌پراکنی استعفا بده بایگانی‌شده در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine وب‌گاه الف، ۳ بهمن ۱۳۸۸