دین اچسون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رادین آچسون)
دین اچسون
پنجاه و یکمین وزیر امور خارجه آمریکا
دوره مسئولیت
۲۱ ژانویه ۱۹۴۹ – ۲۰ ژانویه ۱۹۵۳
رئیس‌جمهورهری ترومن
پس ازجرج مارشال
پیش ازجان فاستر دالس
اطلاعات شخصی
زاده
Dean Gooderham Acheson

۱۱ آوریل ۱۸۹۳
درگذشته۱۲ اکتبر ۱۹۷۱ (۷۸ سال)
آرامگاهOak Hill Cemetery in واشینگتن، دی. سی., ایالات متحده آمریکا
حزب سیاسیحزب دموکرات ایالات متحده آمریکا
همسر(ان)Alice Caroline Stanley
(1917 – 1971, his death)
فرزندانDavid Campion Acheson
Jane Acheson Brown
Mary Eleanor Acheson Bundy
محل تحصیلکالج یل
مدرسه حقوق هاروارد
تخصصوکیل
خدمات نظامی
خدمت/شاخهگارد ملی ایالات متحده آمریکا
جنگ‌ها/عملیات‌جنگ جهانی اول

دین اچسون (انگلیسی: Dean Gooderham Acheson؛ زاده ۱۱ آوریل ۱۸۹۳ – درگذشته ۱۲ اکتبر ۱۹۷۱) یک سیاست‌مدار اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی در دوره دوم ریاست جمهوری هری ترومن وزیر امورخارجه آمریکا بود. او نقشی محوری در تعریف سیاست خارجی آمریکا در دوران آغازین جنگ سرد داشت و در شکل‌گیری طرح مارشال، دکترین ترومن و ایجاد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نقشی اساسی بازی کرد. از مهمترین اقدامات او قانع کردن ترومن برای مداخله در جنگ کره در ژوئن ۱۹۵۰ بود. علاوه بر این، او ترومن را راضی ساخت تا کمک و مشاور نظامی برای فرانسه در هندوچین فرانسه اعزام کند. پس از دوران ترومن، در زمان مذاکرات صلح با ویتنام شمالی مورد مشاوره لیندون جانسون بود. در زمان بحران موشکی کوبا، جان اف. کندی او را برای مشاوره دادن به عضویت کمیته اجرایی موسوم به (انگلیسی: ExComm) درآورد.

آچسون در اواخر دهه ۴۰ میلادی، به خاطر شکست سیاست ترومن در مورد چین (که منجر به قدرت رسیدن کمونیستها در چین شد) و حمایت از بعضی از کارمندان وزارت خارجه، از جمله الجر هیس (انگلیسی: Alger Hiss)، مورد حمله شدید افرادی مانند سناتور جوزف مک‌کارتی و ریچارد نیکسون (نماینده کنگره ۱۹۴۷–۱۹۵۰، سناتور ۱۹۵۰–۱۹۵۳، رئیس‌جمهور ۱۹۶۹–۱۹۷۴) قرار گرفت[۱].

او از جمله مذاکراتی نیز با محمد مصدق داشت[۲].

وی به خاطر نوشتن کتاب خاطراتش از دوران وزارت با عنوان «شکل‌گیری حال: سالهایم در وزارت خارجه» (انگلیسی: Present at the Creation: My Years in the State Department) به سال ۱۹۷۰ نایل به دریافت جایزه پولیتزر در زمینه تاریخ شد.

پانویس[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Dean Acheson». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۵.
  2. «آمریکا و مصدق؛ شکست دیپلماسی، خشایار جنیدی». دریافت‌شده در 6 توامبر 2015. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]