مک‌دانل داگلاس دی‌سی-۱۰

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دی سی ۱۰)
DC-10 / MD-10
دی‌سی-۱۰–۱۰ مدرن‌سازی‌شدهٔ شرکت کنتیننتال ایرلاینز
کاربری هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر
کشور سازنده آمریکا
تولیدکننده مک‌دانل داگلاس
نخستین پرواز ۲۹ اوت ۱۹۷۰؛ ۵۳ سال پیش (۱۹۷۰-29}})
معرفی‌شده در ۵ اوت ۱۹۷۱ با امریکن ایرلاینز
وضعیت استفاده محدود، تنها برای کاربری
کاربر اصلی فدکس اکسپرس
ساخته‌شده ۱۹۶۸-۱۹۸۸
تعداد ساخته‌شده
گونه‌ها
توسعه‌یافته به مک‌دانل داگلاس ام‌دی-۱۱

مک‌دانل داگلاس دی‌سی-۱۰ (به انگلیسی: McDonnell Douglas DC-10) یک هواپیمای پهن‌پیکر سه موتوره است که دو موتور آن در زیر بال‌ها و موتور سوم در قاعدهٔ دم آن قرار دارد و می‌تواند مسافت‌های متوسط تا طولانی را پرواز نماید. موتور مورد استفاده در ورژن 30- آن cf6-50 میباشد.[۲]

شرکت مک‌دانل داگلاس این هواپیما را برای انجام پروازهای طولاني طراحي نمود و آن را جانشین دیگر هواپیمای خود یعنی دی‌سی-۸ نمود. رقیب دی‌سی-۱۰ در این زمینه، ال-۱۰۱۱ ترای‌استار شرکت لاکهید بود که از نظر ظاهری نیز به آن شباهت داشت.

تولید دی‌سی-۱۰ در سال ۱۹۸۹ به پایان رسید و مک‌دانل داگلاس تا آن زمان تعداد ۳۸۶ فروند از این هواپیما را به شرکت‌های هواپیمایی و ۶۰ فروند آن را به عنوان تانکر سوخت‌رسان هوا به هوا به نیروی هوایی آمریکا تحویل داده بود. جانشین دی‌سی-۱۰، مک‌دانل داگلاس ام‌دی-۱۱ بود که در ۱۹۹۰ وارد سرویس شد.

این تیپ از این هواپیما بدلیل سوانح معروفش در عموم مردم شهرت دارد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Commercial Airplanes: DC-10 Family". boeing.com. Archived from the original on December 13, 2010. Retrieved January 4, 2011.
  2. http://www.aviaexpo.com/en/products/cockpit-engine-airframe/engines/ge-avaition-cf6-50/. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)