دفترچه خاطرات تام ریدل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دفترچه خاطرات تام ماروولو ریدل شیئی تخیلی است که اولین بار در کتاب "هری پاتر و تالار اسرار" ظاهر می‌شود. هری پاتر و رون ویزلی این دفترچه را در دستشویی میرتل گریان پیدا می‌کنند و هری به شک می‌افتد که این دفترچه (که شامل صفحاتی سفید است) مرموز است. بعد از مدتی معلوم می‌شود که با نوشتن در این دفترچه سفید، تام ریدل، دانش آموزی که پنجاه سال پیش به هاگوارتز می‌آمده جواب می‌دهد.و روح ولدمورت نوجوان در آن حضور دارد .که با فریب جینی ویزلی باعث باز شدن در تالار اسرار و حمله به مشنگ زاده ها میشود! بار دوم این شیء در کتاب " هری پاتر و شاهزاده دورگه " ظاهر می‌شود . در این کتاب آلبوس دامبلدور به این قضیه پی میبرد که این دفترچه یکی از هفت جان پیچ‌های لرد ولدمورت می‌باشد که توسط هری پاتر از بین رفته است .

گفته میشود جان پیچ ها فقط با شئ های قوی نابود می‌شوند مانند شمشیر گریفیندور و یکی از این شئ ها نیش باسیلیسک است و هری پاتر با نیش باسیلیسکی که در تالار اسرار کشته بود آن دفترچه را نابود کرد.


منبع:کتاب های هری پاتر و تالار اسرار و هری پاتر و شاهزاده دورگه و فیلم های هری پاتره تالار اسرار و هری پاتر و شاهزاده دورگه.