دستجرد (تاکستان)

مختصات: ۳۶°۱۵′۲۸″شمالی ۴۹°۴۵′۲۶″شرقی / ۳۶٫۲۵۷۸۵°شمالی ۴۹٫۷۵۷۲۵°شرقی / 36.25785; 49.75725[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


دستجرد
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانقزوین
شهرستانتاکستان
بخشبخش مرکزی
دهستانقاقازان شرقی
نام‌های قدیمیدستگرد
سال بنیادپیش از اسلام
دستجرد بر ایران واقع شده‌است
دستجرد
۳۶°۱۵′شمالی ۴۹°۴۵′شرقی / ۳۶٫۲۵°شمالی ۴۹٫۷۵°شرقی / 36.25; 49.75
مردم
جمعیت۶۱۱ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۳۳۹۴۰
از اماکن دوره ساسانیان یا پیش از آن

دستجرد (تاکستان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است. این روستا در بین راهی که از جاده قزوین تاکستان به جاده قزوین رشت می‌رود قرار دارد. این روستا دارای دو مسجد است که یکی غیرفعال است و مسجد فعال آن مسجد چهارده معصوم است. این روستا در منطقه‌ای قرار دارد که معمولاً دارای وزش باد یا نسیم است و از این رو هوای بسیار خنکی را در تابستان دارد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۴۱ نفر (۱۹۳خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]

این روستا تاریخی قبلا دارای دیواری به دور ان بوده که هم‌اکنون بقایای کمی از ان باقیست دور این دژ برج‌های دیدهدبانی وجود داشته و اثار باستانی توسط غارتگران میراث فرهنگی از این روستا به سرقت رفته قبل از زلزله سال شصت و نه این روستا در بخش قدیمی ان زندگی جریان داشت که معماری یکپارچه ای داشت و ساختمان‌های کاه گلی با کوچه‌های تنگ و زیبا بود که پس از تخریب در زلزله متأسفانه مردم روستای قدیم را ترک کردند و به صورت غیرمتمرکز ساخت و ساز کردند که هویت قدیمی روستا را از بین بردند ی