دریاچه تار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دریاچه تار
دریاچه تار، هویر و قلهٔ دماوند در یک قاب
موقعیت ایران،استان تهران، شهرستان دماوند، هویر
مختصات۳۵°۴۳′۴۹″ شمالی ۵۲°۱۳′۳۲″ شرقی / ۳۵٫۷۳۰۲۸°شمالی ۵۲٫۲۲۵۵۶°شرقی / 35.73028; 52.22556
کشورهای حوضهایران
جاهای مسکونیشهر دماوند
دریاچه تار
دریاچه تار، دماوند، ایران

دریاچه تار جزو آثار طبیعی ملی ایران و از مناطق گردشگری شهرستان دماوند بوده و در ۱۵ کیلومتری شرق شهر دماوند در غرب روستای هویر واقع شده‌است.[۱][۲] این دریاچه جزو دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی محسوب می‌شود و در ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.[۳]

موقعیت و مشخصات[ویرایش]

این دریاچه که یکی از دریاچه‌های آب شیرین ایران است در ۱۵ کیلومتری شرق دماوند و در بین کوه‌های دوبرار در شمال و زرین‌کوه در جنوب واقع شده‌است. این دریاچه در اثر زمین لغزش زرین‌کوه ایجاد گردیده‌است. درازای دریاچهٔ تار حدود ۱/۳ کیلومتر و میانگین پهنای آن ۴۰۰ متر است.[۱][۴] عمق این دریاچه در فصول پرآب حدود ۵۰ متر و در فصول کم‌آب حدود ۴۰متر است.[۵] سرشاخه آب‌هایی که به این دریاچه‌ها می‌ریزند، چشمه‌ساران کوه‌های قره‌داغ، سیاه‌چال و شاه‌نشین در شمال و آبراهه‌های فصلی از جنوب است که قسمتی از آب آن‌ها وارد دریاچه‌ها می‌شود و قسمتی دیگر، آب رودهای تار و هویر را تأمین می‌کنند. سرریز این دریاچه به صورت بسیار اندک سرچشمه رودخانه تار محسوب می‌شود که به‌طور طبیعی با تغذیه از رودخانه‌های فرعی دیگر تشکیل رود تاررود را می‌دهد و به سوی شهر دماوند جاری می‌شود.[۴]

آب و هوا[ویرایش]

آب و هوای دریاچه در فصول مختلف سال بسیار سرد و همواره در معرض وزش بادهای غربی است و بهترین زمان ممکن برای بازدید از این دریاچه در اوایل خرداد ماه می‌باشد.[۴]

دریاچه تار از فراز زرین‌کوه

پوشش گیاهی[ویرایش]

در اطراف این دریاچه اثری از درخت و بوته زار به چشم نمی‌خورد و در گذشته در بعضی دامنه‌ها بوته‌های آویشن دیده می‌شد که بعلت فرسایش شدید خاک تقریباً چیزی از آن‌ها باقی نمانده‌است.[۴]

ماهی‌ها[ویرایش]

در چند سال اخیر اداره محیط زیست اقدام به رهاسازی قزل آلای خال قرمز و ماهی زردک در این دریاچه نموده‌است.[۴]

حواشی[ویرایش]

در مورد این دریاچه، داستان‌های مختلفی گفته می‌شود که از دیده شدن موجودات افسانه ای به نام هلنگسینی در حوالی آن حکایت دارد؛ البته گفتنی است که هیچ‌کدام از این داستان‌ها مستند نبوده و به همین علت بسیاری منابع از بازنشر آن خودداری می‌ورزند.[۵]

نمای نزدیک دریاچه تار

مسیرهای دسترسی[ویرایش]

  • شهر دماوند، روستای چنار شرق، جاده معدن، آخر جاده خاکی، دریاچه تار.
  • جاده دماوند روستای چنار شرق از جاده خاکی حدود دو ساعت راه طاقت فرسا با خودرو که اگر از خودرو مناسب بهره نمی‌برید توصیه می‌شود از این سفر پرهیز کنید، جاده خاکی بسیار پر شیب و پر خطر می‌باشد.
  • جاده دماوند – فیروزکوه از روستای دلیچای راه را به سمت روستاهای یهر، مومج، دهنار و هویر پیموده و به دریاچه کوچک هویر و سپس دریاچه تار می‌رسد.
  • مسیر سوم دسترسی به دریاچه تار و هویر از جاده خاکی روستای سربندان از میان کوهستان زرین‌کوه است.[۴]

فاصله دریاچه تا تهران[ویرایش]

فاصله دریاچه تار تا شهر تهران ۱۱۲ کیلومتر؛ تا دماوند۳۰ کیلومتر و تا فیروزکوه ۶۲کیلومتر است.[۵]

ویژگی های طبیعی و گردشگری دریاچه تار[ویرایش]

  • موقعیت: دریاچه تار در استان تهران، شهرستان دماوند، در ۱۵ کیلومتری شرق شهر دماوند و در غرب روستای هویر واقع شده است. این دریاچه در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.
  • شکل و اندازه: دریاچه تار شکلی بیضی‌شکل دارد و طول آن حدود ۱٫۳ کیلومتر و عرض آن حدود ۴۰۰ متر است.
  • عمق: عمق دریاچه تار در برخی نقاط به ۴۰ متر می‌رسد.
  • آب: آب این دریاچه بسیار زلال و شفاف است و از چشمه‌ساران کوه‌های قره‌داغ و آبراهه‌های فصلی تأمین می‌شود.
  • حیات وحش: در دریاچه تار انواع ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمان، قزل‌آلای خال‌سرخ و زردکش زندگی می‌کنند. همچنین، در اطراف دریاچه می‌توان حیواناتی مانند کل، بز، خرس، روباه، شغال و پرندگانی مانند عقاب، کبک، تیهو و بلدرچین را مشاهده کرد.

جذب سالانه 120 هزار توریست یا گردشگر

گفتنی است که سالانه از منطقه گردشگری دریاچه تار 120هزار توریست بازدید می کنند که از سوی بخش خصوصی امکاناتی از قبیل چادرهای موقت و سرویس بهداشتی برای آنها فراهم شده است.

امکان اسکان توریستها در شب

توریستهای این منطقه شب ها نیز می توانند کنار دریاچه “تار” اسکان کنند زیرا امنیت منطقه تار به صورت شبانه روزی با یگان حفاظت محیط زیست دماوند تأمین است.

شهرستان دماوند به دلیل وجود آثار تاریخی متعدد، شرایط آب و هوایی مناسب در تابستان ها و وجود جاذبه های طبیعی؛ از جایگاه ویژه ای در حوزه گردشگری استان تهران برخوردار است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ http://www.mehrnews.com/news/1674610
  2. «محیط زیست استان تهران». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۹ آوریل ۲۰۱۷.
  3. کوه‌ها و بیابان‌های ایران
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ ۴٫۴ ۴٫۵ دماوندنامه
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ «دریاچه تار و هویر در دل کوه دماوند+افسانه و بهترین مسیر+عکس - تهران سوئیت». تهران سوئیت. ۱۳۹۶-۰۳-۲۸T07:28:03+00:00. دریافت‌شده در 2018-06-23. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)

گالری تصاویر[ویرایش]