درازپی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
درازپی Derazpey
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان شمالی
شهرستاناسفراین
بخشبخش مرکزی
دهستانزرق آباد
نام محلیبه کردی کرمانجی ، ده‌رازپێ
مردم
جمعیت۹۵ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۱۲۵۹۶۱

درازپی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی ایران است. مردم آن به زبان کردی کرمانجی و زبان تاتی سخن می‌گویند.کردهای این روستا از طوایف ایزانلو ، پهلوانلو ، سینانلو و... هستند که هریک از منطقه‌ای از خراسان به این روستا آمده اند. کلیم‌الله توحدی در صفحه ۳۱ از کتاب اسفراین دیروز امروز راجع به درازپی چنین می‌نویسد : دهی از دهستان زرق‌آباد در جنوب غرب شهراسفراین. جلگه معتدل. مردمش کُرد و فارس زبان اند.غلات ، پنبه و میوه از محصولات این روستاست.گله‌داری و قالیچه‌بافی از مشاغل دیگر روستائیان است. آمار جمعیتی این روستا در صفحه ۶۶ همین کتاب آمده است که نشان می‌دهد ، جمعیت این روستا در سال ۱۳۲۹ خورشیدی ، ۱۳۲ نفر و در سال ۱۳۷۰ خورشیدی ۴۵ خانوار بوده است. همچنین در صفحه ۸۴ این کتاب ، تقسیم‌بندی آب رودخانه میلانلو ( بیدواز ) اسفراین ، آورده شده است که طبق سندی که در سال ۱۳۱۶ خورشیدی در حضور محمدابراهیم خان روشنی زعفرانلو امضا شده و نسخه‌ای از آن در اداره‌ی دارایی اسفراین موجود می‌باشد ، آب این رودخانه برای روستاهای جنوبی به ۱۲۰ سهم تقسیم می‌شود که سهم درازپی ۶ سهم می‌باشد. علاوه بر این در روستا دو حلقه چاه عمیق هم موجود است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان زرق آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۶ نفر (۳۳خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.