دبیرستان کمال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دبیرستان کمال
نشان دبیرستان کمال
نشان دبیرستان کمال
آدرس
تهران- نارمک، خیابان سمنگان، خیابان رمضانی زاده لتحری
گونه مدرسه( غیردولتی )
وبگاهhttp://kamal.sch.ir

دبیرستان کمال، با نیت خیر بانیان آن، آقایان حاج حسین کاشانی فرید و آقای حاج ابوالفضل کرد احمدی از سال ۱۳۳۷ آغاز به فعالیت علمی و فرهنگی نمود، رویکرد بانیان کمال، تربیت نسلی اندیشمند و متخلق به اخلاق نیکو بوده و در ادامه مسیر، هیئت امنای دبیرستان توفیق یافتند تا با استعانت از درگاه خداوند متعال از سال تحصیلی ۹۵-۹۴ دوره اول دبیرستان را پایه گذاری نمایند و هم اکنون مجتمع آموزشی کمال در دو دوره به فعالیت علمی و فرهنگی ادامه می‌دهد.

با توجه به اهمیت سن الگو پذیری و شکل گیری شخصیت اخلاقی و رفتاری و فکری نوجوانان، امیدواریم با ایفای نقش برجسته مربیان و معلمین دلسوز پایه گذار شخصیت ایمانی و انسانی شایسته ای برای دانش آموزان عزیز باشیم.

ساختمان جدید الاحداث با زیر بنای ۲۸۰۰ متر مربع، در۱۶ کلاس هوشمند و امکانات به روز پذیرای دانش آموزان عزیز در دوره متوسطه دوم قرار گرفت و این مجتمع به عنوان یک مجتمع آموزشی مدرن و حرفه‌ای فعالیت خود را قوی‌تر از پیش ادامه داد. ظرفیت هریک از کلاس‌های مجتمع بیش از ۳۰ نفر نیست تا دبیران بتوانند به‌خوبی روی کار همه دانش‌آموزان نظارت داشته باشند. مجتمع آموزشی غیر دولتی پسرانه کمال نه تنها به بعد علمی و درسی دانش‌آموزان توجه دارد، بلکه با فراهم آوردن امکانات مختلف به همه ابعاد وجود نوجوانان از جمله بهداشت روانی، سلامت جسمی، نشاط و غیره پرداخته است

تأسیس و تاریخچه[ویرایش]

اوایل دههٔ اول پس از جنگ جهانی دوم حاج شیخ عباسعلی اسلامی امتیاز دبستان اسلامی را برای نخستین بار گرفت و زیر عنوان جامعهٔ تعلیمات اسلامی، مدرسه‌ای در محلهٔ منیریه بر پا کرد. در این مدرسه علاوه بر برنامه‌های درسی وزارت فرهنگ، قرآن، فقه و اصول عقاید اسلامی تدریس می‌گردید. مدارس جامعه به مرور دارای شعبی شد که تا پیش از انقلاب اسلامی ایران به ۸۴ باب مدرسه رسید. در کنار این مدارس چند مدرسهٔ دولتی دیگر از جمله البرز، دارالفنون، ادب، مرو و چند مدرسهٔ خارجی چون ژاندارک و رازی به وجود آمد. دکتر یدالله سحابی بنیان‌گذاری یک مدرسهٔ علمی و اصولی در سطح بالا و کیفیت برتر را که همزمان بتواند اصول دین و اخلاق و باورهای اسلامی و ملی را تقویت نماید پیشنهاد کردند. دکتر سحابی در آن سال‌ها (۱۳۲۹) عضو شورای عالی فرهنگ بود و تلاش می‌کرد تا یکی از خواسته‌هایش که طرح تأسیس دانش سرای تعلیمات دینی بود در آن شورا به تصویب برسد. حال زمان مناسبتری پیش آمده بود تا دومین خواستهٔ ایشان یعنی تأسیس مدرسه تحقق پیدا کند. از این رو صندوقی برای سرمایه‌گذاری علاقه مندان به مدرسه ایجاد شد.

در دوران حکومت ملی دکتر مصدق همزمان با تأسیس صندوق مسئلهٔ ناشناس بودن مالک زمین‌های نارمک بر ملا گشت و بانک ساختمانی موظف شد برای نیازمندان در آن مکان خانه سازی کنند. از این رو دکتر سحابی و یارانش به فکر تهیه زمین در شهرک جدید افتادند تا مدرسه‌ای بزرگ تأسیس نمایند. چون تقاضای زمین می‌بایست از طرف یک شخصیت فرهنگی باشد از شیخ عباسعلی اسلامی خواسته شد که وی این تقاضا را بنماید. زمین هم از سوی بانک ساختمانی واگذار گردید و با پولی که در صندوق گرد آمده بود و با کمک مردم بنای مدرسهٔ کمال نهاده شد و وزارت فرهنگ نیز در تاریخ ۱۰/۱۰/۱۳۳۶ طبق رای نهصد و چهل و دومین جلسه شورای عالی فرهنگ اجازهٔ تأسیس دبیرستان کمال را صادر نمود. مدرسه در زمینی به مساحت بالغ بر ۶۵۰۰ متر مربع بنا گردید. ساختمان آن در سه طبقه و در طی دو سال به پایان رسید. مخارج مدرسه توسط اشخاص خیّر و نیکوکار و کمک‌های فرهنگی و اوقافی و نیز کمک سید حسین طباطبایی بروجردی فراهم گردید.

فعالیت‌های دبیرستان کمال در این مدت پا را عرصهٔ دانش و اخلاق فراتر گذاشته و وارد حوزه سیاست گردید. تا جایی که عطار پور یکی از چهره‌های شناخته شد در سازمان امنیت ایران در یکی از گفتگوهای خود دربارهٔ سه مرکز اغتشاش در تهران از این دبیرستان نیز نام برد: ""مسجد هدایت به علت تبلیغات طالقانی، انجمن اسلامی مهندسان به علت فعالیت‌های آقای مهندس بازرگان و دبیرستان کمال نارمک به علت تلاش‌های آقای دکتر سحابی ."" سرانجام با فشار ساواک در اسفند ماه ۱۳۵۲ امتیاز دبیرستان لغو گرید. ساختمان دبیرستان کمال پس از انحلال قریب یک سال خالی ماند و بیم آن می‌رفت که مورد اشغال و استفاده نادرست قرار گیرد. از این جهت مسئولان مؤسسه اخلاق در صدد برآمدند که آن را به مؤسسه خیریه دیگری واگذار نماید. در ابتدا با انجمن اسلامی پزشکان برای ایجاد یک بیمارستان عمومی مذاکره نمودند که مشخص گردید این انجمن قصد تخریب ساختمان را دارد و حاصل زحمات گذشته به هدر می‌رود؛ بنابراین هیئت امنای مؤسسهٔ فرهنگی "خدا پسند" که جمعی از خیرین و بازرگانان مشهور و دوستدار فرهنگ که قبلاً هم مدرسهٔ احمدیه اسلامی را در شرق تهران تأسیس کرده بودند مدرسه کمال را خریداری نمودند. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ زمین و ساختمان آن جهت ارائهٔ آموزه‌های دینی و معارف اسلامی و آموزش علوم به صورت وقف اداره می‌شود.

مدتی پس از انقلاب ۱۳۵۷ نیز تلاش‌هایی برای انحلال این مدرسه و تبدیل ساختمان آن به آموزش و پرورش منطقه ۸ تهران شد؛ اما به دلیل اینکه زمین آن به عنوان مدرسه وقف شده بود این تلاش‌ها ناکام ماند.

با توجه به نیاز به نوسازی و فرسودگی ساختمان قدیمی دبیرستان هیئت امنای دبیرستان کمال تصمیم به احداث ساختمانی جدید در ضلع جنوبی نمود. بنای این ساختمان در زمینی به مساحت ۸۴۰ متر مربع و در ۳ طبقه و یک طبقه زیر زمین و بنای مفید ۳۴۰۰ متر مربع از اسفند ماه سال ۱۳۸۶ آغاز و در شهریور ۱۳۸۸ به پایان رسید. این ساختمان دارای امکاناتی همچون سالن چند منظوره ورزشی، سالن اجتماعات، آزمایشگاه، سالن مطالعه و امکانات شبکه داخلی و سیستم اطفای حریق و … می‌باشد.

تأسیس متوسطه[ویرایش]

در سال ۱۳۹۴ دبیرستان کمال اقدام به تأسیس یک دوره به نام متوسطهٔ اول نمود. اولین گروه ورودی به این دوره ۱۲۰ نفر از منتخبان ۸۰۰ نفری آزمون بودند. کمال هرسال (به جز سال اول) ۶۰ نفر ورودی برای پایه دارد.

دانش‌آموختگان و معلمان مشهور[ویرایش]

مؤسسان[ویرایش]

معلمان و ناظمان[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند خارجی[ویرایش]