دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

مختصات: ۳۴°۰۱′۱۴″شمالی ۱۱۸°۱۷′۰۸″غربی / ۳۴٫۰۲۰۵۱°شمالی ۱۱۸٫۲۸۵۶۳°غربی / 34.02051; -118.28563
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
شعار
Palmam qui meruit ferat
بگذار هر که نخل (نشان کامیابی) را می‌یابد، آن را بیاورد
نوعدانشگاه تحقیقاتی خصوصی
بنیانگذاری شده۶ اکتبر ۱۸۸۰؛ ۱۴۳ سال پیش (۱۸۸۰-06}})
موقوفه مالی۷٫۴ میلیارد دلار (۲۰۲۲)[۱]
بودجه۶٫۲ میلیارد دلار (۲۰۲۰-۲۰۲۱)
اعضای هیئت علمی۴٬۷۰۶ نفر (۲۰۲۱)
کارمندان مدیریتی۱۶٬۶۱۴ نفر (۲۰۲۱)
دانشجویان۴۹٬۳۱۸ نفر (۲۰۲۱)
کارشناسی۲۰٬۷۹۰ نفر (۲۰۲۱)
تحصیلات تکمیلی۱۶٬۶۱۴ نفر (۲۰۲۱)
موقعیتلس آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده
پردیسپردیس دانشگاه پارک، ۲۲۶ هکتار (۰.۹۱ کیلومتر مربع)
پردیس علوم بهداشت، ۷۹ هکتار (۰.۳۲ کیلومتر مربع)
رنگ آموزشگاهکاردانیل و طلایی[۲][۳]
   
شگون‌نماتراولر . تامی تروجان (غیر رسمی)
وبگاه

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (به انگلیسی: University of Southern California) مشهور به یو‌اس‌سی، یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در لس‌آنجلس واقع در جنوب ایالت کالیفرنیا آمریکا است. این دانشگاه که پیشرو در رشته‌های فیلم، موسیقی، مهندسی، معماری، بازرگانی و مدیریت است، قدیمی‌ترین دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در کالیفرنیا به‌شمار می‌آید و در سال ۱۸۸۰ میلادی (۱۲۵۹ خورشیدی) بنیان‌گذاری شده‌است.

در سال‌های اخیر، این دانشگاه به سرعت در حال توسعه بوده‌است. از بخش‌های جدید می‌توان از ساختمان فرتیتا در دانشکده علوم بازرگانی مارشال و ساختمان جدیدِ ارتباطاتِ اننبرگ را نام برد. همچنین، مرکز علوم زیستی مایکلسون و دهکدهٔ بزرگِ USC از جمله بزرگترین ساخت و سازه‌ها در جنوب لس‌آنجلس به‌شمار می‌آیند که در پاییز سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری رسیدند.

در سال ۲۰۱۵، از ۱۹٬۰۰۰ تن دانشجوی کارشناسی و ۲۴٬۰۰۰ تن دانشجوی ارشد و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ثبت‌نام به‌عمل آمد و ۵٬۳۸۵ مدرک لیسانس و ۹٬۲۴۸ مدرک کارشناسی‌ارشد و بالاتر اعطا شد.[۴]

پیشینه[ویرایش]

دانشگاه در سال ۱۸۸۰ با ۱۰ استاد و ۵۳ دانشجو بنیان نهاده شد. شهر لس‌آنجلس در آن زمان بدون سنگ‌فرش و چراغ‌های برقی، تلفن و سیستم خطر آتش بود. نخستین دانش‌آموختگان در سال ۱۸۸۴، دو مرد و یک زن بودند. یو.اس.سی. را مهندس فضای سبزی متدیست، داروسازی کاتولیک ایرلندی و یک بانکدار کلیمی آلمانی تأسیس کردند.

از سال ۱۹۵۲ تاکنون، دانشگاه با کلیسای متدیست وابستگی و رابطه‌ای ندارد.

دانشکده‌ها و رشته‌ها[ویرایش]

۳۱۲۷ عضو تمام وقت هیئت علمی، ۱۳۶۳ عضو پاره‌وقت و در حدود ۸۲۰۰ کارمند در سال ۲۰۰۷ داشته‌است. رشته‌های گوناگونی از جمله علوم ارتباطات، حقوق، دندان‌پزشکی، پزشکی (طب)، علوم بازرگانی، مهندسی، روزنامه‌نگاری (ژورنالیسمروابط عمومی، موسیقی، معماری و هنرهای سینمایی در این دانشگاه ارائه می‌شوند.

کیفیت[ویرایش]

ساختمان اداری بووارد

یواس نیوز اند ورلد ریپورت، یو‌اس‌سی را در رده بیست و هشتم در بین دانشگاه‌های آمریکایی در سال ۲۰۲۲ قرار داد و از آن به‌عنوان یکی از «گزینشی‌ترین» در میان دانشگاه‌ها یاد می‌کند چرا که از میان ۳۵٬۸۰۹ نفری که سال ۲۰۰۸ برای ورود در سال اول درخواست داده بودند تنها ۲۱٪ شان پذیرفته‌شدند. مؤسسه آموزش عالی دانشگاه جیائو تونگ شانگهای، ترکیب دانشکده‌های مهندسی و علوم کامپیوتر یو‌اس‌سی را در رده یازدهم، علوم فیزیک را در رده پنجاه و دوم، علوم طبیعی را در رده پنجاه و یکم و پزشکی بالینی و داروسازی را در رده چهل و هفتم جهان قرار داده‌است.[نیازمند منبع]

این دانشگاه بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی (۷٬۱۱۵ نفر) را در مقایسه با سایر دانشگاه‌های آمریکایی به‌خود اختصاص داده‌است که یکی از بالاترین درصدهای دانشجویان خارجی در مقایسه با جمعیت کل دانشجویان با ۲۱/۳ درصد است.[۵]

استادان و دانش‌آموختگان[ویرایش]

شمار دانش‌آموختگان زنده دانشگاه به ۲۰۰٬۰۰۰ نفر می‌رسد که ۷۷٪ آن‌ها در کالیفرنیا هستند.[۶] یو‌اس‌سی خانه دو برنده جایزه نوبل شیمی یعنی جرج اولاه و آریه وارشل است.

از دانش‌آموختگان برجستهیو‌اس‌سی می‌توان به نیل آرمسترانگ[۷]، فضانورد و جرج لوکاس، فیلم‌ساز اشاره کرد.

ورزش[ویرایش]

جنگجویان تروا (به انگلیسی: USC Trojans) نام تیم‌های ورزشی این دانشگاه است

این دانشگاه حامی مالی ۱۹ ورزش میان دانشکده‌‌ها است و در انجمن ورزشی دانشگاه‌های آمریکا در بخش ان‌سی‌ای‌ای بخش یکم انجمن باشگاه‌های پاسیفیک-۱۰ به‌رقابت می‌پردازد. ورزشکاران تراوا ۸۹ قهرمانی تیمی NCAA را از آن خود کرده‌اند و در رده سوم در کشور (بعد از UCLA و استنفورد)، ۳۴۷ قهرمانی انفرادی را کسب کرده‌اند و در رده دوم کشور آمریکا قرار دارند.[۸] ۳۶۲ ورزشکار تراوا (لقب ورزش‌کاران و دانشجویان دانشگاه) در بازی‌های المپیک شرکت کرده‌اند و ۱۱۲ مدال طلا، ۶۶ نقره و ۵۸ برنز کسب کرده‌اند.[۹] افشین قطبی سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، هدایت تیم فوتبال زنان این دانشگاه را برعهده داشته‌است. میکا کریستنسون نیز پاسور تیم والیبال مردان این دانشگاه است.[نیازمند منبع]

دانشکده هنرهای سینمایی[ویرایش]

یو.اس.سی. برای دانشکده هنرهای سینمایی خود بنیان‌گذاری شده در ۱۹۲۹ مشهور است و شماری از بزرگ‌ترین نام‌های عرصه هنر سینمای آمریکا را از جمله ران هاوارد، رابرت زمکسیس و جرج لوکاس را پرورش داده‌است.

یو.اس. سی؛ و هالیوود[ویرایش]

مجاورت یو.اس.سی. به هالیوود و روابط نزدیک میان دانشکده هنرهای سینمایی و صنعت هنر، سبب شده از این دانشگاه در بسیاری از فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، بازرگانی و موزیک ویدئوها بهره برده‌شود. ۲۴ (مجموعه تلویزیونی) و فارست گامپ در این دانشگاه پر شده‌اند.

ایرانیان دانشگاه[ویرایش]

کتابخانه ادوارد داهینی

همانند دیگر دانشگاه‌های ناحیه لس آنجلس، یو‌اس‌سی دارای تعداد زیادی ایرانی است. از مشاهیر این گروه می‌توان به علی خسروشاهین اشاره کرد که تیم فوتبال زنان دانشگاه را در سال ۲۰۰۷ میلادی به‌درجه قهرمانی کشور رسانید.[۱۰]

یکی از دانش‌آموختگان ایرانی همین دانشگاه در سال ۲۰۰۷ مبلغ ۱۷ میلیون دلار را به دانشکده مهندسی ویتربی بخشید.[۱۱] و دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست به‌نام او سانی آستانی نام‌گذاری شد.[۱۲] از دانش‌آموختگان ایرانی مشهور این دانشگاه می‌توان رضا پهلوی، فیروز نادری (از مدیران جی‌پی‌الشان توب، علیرضا آزمندیان (نظریه‌پرداز تکنولوژی فکر)، فرامرز آصف، ستاره فرمانفرمائیان (مادر مددکاری اجتماعی ایران)، جواد صالحی (فلوی آی‌ای‌ای‌ایمحمود مهرمحمدی، سیدمهدی الوانی، عزیز نبوی (پدر حسابداری نوین ایران ) و محمود سریع‌القلم را نام برد.[نیازمند منبع]

دوران پهلوی[ویرایش]

در زمان محمدرضا پهلوی، کرسی ریاست دانشکده مهندسی نفت (به انگلیسی: endowed chair of petroleum engineering) این دانشگاه توسط محمدرضا شاه مستقیماً حمایت مالی می‌شده‌است[۱۳] و امروزه نیز ریاست این کرسی بر عهده یک ایرانی‌ست.[۱۴]

در سال ۱۹۷۸، ۹۹۸ ایرانی در این دانشگاه مشغول به‌تحصیل بودند.[۱۵]

نگارخانه[ویرایش]

فیروز نادری
رضا پهلوی
جرج لوکاس

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۹ اکتبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲ نوامبر ۲۰۰۸.
  2. "Official Colors". Identity.USC.edu. Archived from the original on February 24, 2021. Retrieved March 23, 2021.
  3. "USC Traditions". About.USC.edu. Archived from the original on April 18, 2021. Retrieved March 23, 2021.
  4. «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۶ مه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۹ اوت ۲۰۰۹.
  5. «15 دانشگاه برتر آمریکا در جذب دانشجویان بین‌المللی». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ دسامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۳ دسامبر ۲۰۰۸.
  6. «About USC - USC at a Glance - Alumni Facts 2006-07». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۹.
  7. Sands, Kelly (2015-03-10). "Biography of Neil Armstrong". NASA (به انگلیسی). Retrieved 2021-04-27.
  8. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ فوریه ۲۰۰۱. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۰۱.
  9. «USC Catalogue: About USC: USC Today». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۹.
  10. [۱]
  11. «Iranian-American Alum Gives $17M to USC Viterbi Dept». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱ دسامبر ۲۰۰۸.
  12. «Alum Gives $17M to USC Viterbi Dept». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۱ آوریل ۲۰۰۹.
  13. «Trends by Region: MIDDLE EAST and Penn's Global Engagement, University of Pennsylvania Archives». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ مه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲ دسامبر ۲۰۰۸.
  14. «Mork Family Department of Chemical Engineering and Materials Science: Iraj Ershaghi». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲ دسامبر ۲۰۰۸.
  15. Among the Mansions of Eden: Tales of Love, Lust, and Land in Beverly Hills. David Weddle. HarperCollins, 2003. ISBN 0-06-019817-6 pp.128

پیوند به بیرون[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]