دانشگاه علوم اسلامی رضوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
ورودی اصلی دانشگاه (ساختمان شماره ۱)
شعاردانشگاه مرجع اسلامی
نوعدانشگاه و حوزه
بنیانگذاری شده۱۳۶۳ خورشیدی
بنیان گذارعباس واعظ طبسی
وابستگیآستان قدس رضوی
ارائه دهنده رشته‌هایعلوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی، جامعه‌شناسی، علوم حدیث، حقوق، تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، تاریخ اسلام، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، اقتصاد
رئیسمحسن جهانگیری
کارمندان مدیریتی
  • محمد امامی(معاون آموزشی)
  • مصطفی فقیه اسفندیاری(معاون دانشجویی)
دانشجویانبیش از ۱۵۰۰نفر[۱]
کارشناسی۷۰۰ نفر
۷۰ نفر
موقعیتمشهد، حرم علی بن موسی الرضا
وبگاه

دانشگاه علوم اسلامی رضوی یا به اختصار دانشگاه رضوی یکی از دانشگاه‌های ایران، در حوزه آموزش علوم اسلامی و علوم انسانی است که در حرم علی بن موسی الرضا(علیه السلام) قرار دارد.

هدف[ویرایش]

هدف تأسیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تربیت مجتهد متخصص متبحر تراز عصر جدید است و در بخشی از اساسنامه هم تربیت قاضی، حقوق دان، اقتصاد دان، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز علوم اسلامی نیز اشاره شده‌است. این دانشگاه یک نهاد دانشگاهی و حوزوی است که در سال ۱۳۶۳ شمسی با پیشنهاد سید محمد بهشتی و با برنامه‌ریزی محمد جواد باهنر و با همکاری تولیت فقید آستان قدس رضوی، افتتاح شد و هم‌اکنون در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش دانشجو دارد. رهبر فعلی ایران فارغ‌التحصیل مدرسه میرزا جعفر این دانشگاه است. همچنین رییسی، رئیس جمهور فعلی ایران نیز سابقه ریاست بر این دانشگاه را دارا می‌باشد. این دانشگاه از نهادهای شناخته شده علمی ایران در مجامع بین‌المللی دنیا است. این دانشگاه بر اساس نظر تولیت آستان برای تحقق اهداف خود و تربیت مجتهد تراز اقدام به تأسیس مدرسه عالی فقاهت نموده‌است که می‌توان از آن به عنوان بازوی علمی و فقهی دانشگاه رضوی نام برد.[۲] دانشجویان این دانشگاه همزمان با دروس جاری دانشگاه، دروس حوزه علمیه در سطوح مختلف را نیز فرا می‌گیرند.
این دانشگاه وابستگی مالی به دولت ندارد. رئیس این دانشگاه به پیشنهاد هیئت امناء و تصویب تولیت آستان قدس رضوی از بین روحانیون و مجتهدین برجسته شیعه برای مدت ۳ سال تعیین می‌شود.

ساختمان دانشگاه در کنار آرامگاه علی بن موسی الرضا واقع شده‌است و معماری آن منحصر به فرد بوده و ویژگی‌های تاریخی و هنری دارد. این دانشگاه در طی فعالیت خود از بدو تأسیس فقط ۲۰۰۰ فارغ‌التحصیل داشته‌است، که این خود نشان از وسواس و حساسیت این دانشگاه در جذب دانشجو است.
استفاده از اساتید به نام کشوری و گزینش تخصصی، این دانشگاه را در زمره دانشگاه‌های مهم، اساسی و جریان‌ساز کشور قرار داده‌است.

جذب در دانشگاه طی سه مرحله صورت می‌گیرد: ۱-آزمون کتبی ۲-مصاحبه علمی و عمومی ۳-تحقیقات میدانی

ریاست دانشگاه[ویرایش]

در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ هیئت امنا دانشگاه سید ابراهیم رئیسی ریاست سابق قوه قضاییه ایران و رئیس‌جمهور کنونی ایران را بعنوان رئیس جدید دانشگاه انتخاب کردند، رئیسی نیز سید حسن وحدتی شبیری[۳] را بعنوان قائم مقام خودش در این دانشگاه انتخاب کرد.[۴]
پس از انتخاب علی خیاط به مدیریت حوزهٔ علیمهٔ خراسان، مدیریت دانشگاه به محسن جهانگیری از اساتید برجستهٔ حوزه و دانشگاه سپرده شد.

نحوه گزینش و پذیرش دانشجو[ویرایش]

این دانشگاه معمولاً در بهمن ماه هر سال شروع به فراخوان و ثبت نام داوطلبان می‌کند و در تیرماه سال بعد امتحان ورودی خود را مستقل از آزمون سراسری وزارت علوم در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌کند؛ این دانشگاه تنها دانشگاه ایران است که آزمون ورودی خود را به صورت اختصاصی و مستقل از کنکور سراسری برگزار می‌کند. سپس پذیرفته شدگان در مرحله اول به صورت چند برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه علمی و عقیدتی سیاسی و روان‌شناسی می‌شوند پس از قبولی در این مرحله، تحقیقات میدانی و استعلامات از مراجع ذیل صلاح شروع می‌شود و پس از گذشتن از این فیلترها داوطلب جذب این دانشگاه می‌شود که نشان از حساسیت این دانشگاه نسبت به گزینش دارد.

رشته‌های تحت پوشش[۵][ویرایش]

مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی ارشد[ویرایش]

مقطع دکتری[ویرایش]

این دانشگاه از سال ۱۳۹۷ اقدام به جذب دانشجوی زن کرده‌است.

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم اسلامی رضوی[۷][ویرایش]

قدمت کتابخانه دانشگاه به زمان تأسیس مدرسه علمیه میرزاجعفر (۱۲۳۱ ق) برمی‌گردد و میراثی ماندگار از فرهنگ گذشتگان می‌باشد. تعدادی از نسخ خطی نفیس کتابخانة میرزاجعفر و خیراتخان به منظور حفظ و نگهداری این آثار و استفادة بهینه در سال ۱۳۶۳ با نظر اولیاء امور به بخش کتب خطی کتابخانه آستان قدس رضوی منتقل گردید و کتابهای چاپ سنگی و چاپ قدیم اولیه کتابخانه دانشگاه علوم اسلامی رضوی را تشکیل داد.

هم‌اکنون کتابخانه از نظر مکان و منابع توسعه بسیاری پیدا کرده‌است. کتابخانه در حال حاضر با ایجاد سه سالن کتابخانه تخصصی، سالن قفسه باز و سالن تحقیقات (کتابخانه مرکزی) فضای مناسبی را جهت اطلاع‌رسانی اساتید، دانشجویان، طلاب و کارکنان دانشگاه فراهم ساخته‌است. این مرکز هم‌اکنون به سیستم‌های جدید اطلاع‌رسانی مجهز بوده و اطلاعات کتابشناسی کتابخانه ملی، کتابخانه مرکزی آستان قدس و کتابخانه‌های وابسته آن را در اختیار مراجعان و دانش‌پژوهان قرار می‌دهد.[۸]

مجلات و نشریات[۹][ویرایش]

  • مجله علمی پژوهشی آموزه‌های حقوق[۱۰]
  • مجله علمی ترویجی پژوهشهای اجتماعی اسلامی
  • مجله علمی پژوهشی آموزه‌های قرآنی
  • مجله علمی پژوهشی آموزه‌های فقهی
  • مجله علمی پژوهشی آموزه‌های فلسفه
  • مجله علمی دانشجویی گفتمان اقتصادی

رتبه‌بندی‌های علمی در سطح بین‌المللی و داخلی[ویرایش]

دانشگاه علوم اسلامی رضوی از نظر نوع آموزش و کیفیت آن جزو دانشگاه‌های ممتاز ایران محسوب می‌شود. دانشگاه علوم اسلامی رضوی در حوزه علوم انسانی رتبه نخست را در کشور داراست، همچنین در سایر رتبه‌بندی‌های مرتبط نیز این دانشگاه حائز رتبه اول تا پنجم است.[۱۱][۱۲] به همین دلیل این دانشگاه تنها دانشگاه کشور است که امضا مدرک دانشگاه از سوی وزارت علوم به ریاست دانشگاه تفویض شده‌است. همچنین به فارغ التحصیلان این دانشگاه با مجوز رسمی وزارت علوم و حوزه علمیه خراسان، دانشنامه علمی به صورت رسمی و جداگانه اعطا می‌شود. و در پایین مدرک با مجوز رسمی وزارت علوم جمله «نامبرده کلیه واحدهای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی را نیز گذرانده‌است» قید می‌شود که به صورت یک مدرک جداگانه مورد پذیرش مجامع علمی و استخدامی کشور است.

دلیل اصلی موفقیت این دانشگاه این است که باهماهنگی و اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجوز ویژه از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشجویان در مقطع کارشناسی حدود ۲۴۰ واحد و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ۱۲۰ واحد را با کیفیت بالا می‌گذرانند. که علت این حجم از واحدها، دروس حوزوی است که در این دانشگاه خوانده می‌شود.[۱۳]

دانشجویان غیر ایرانی[۱۴][ویرایش]

این دانشگاه، نگاهی ویژه به دانشجویان غیر ایرانی داشته و تاکنون گروه‌هایی از کشورهای: آلمان، روسیه، چین، بوسنی و هرزگوین، ترکیه، پاکستان، بحرین، قطر، عربستان، اوگاندا، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، عراق، سوریه و… در این دانشگاه به تحصیل پرداخته‌اند. جذب دانشجوی غیر ایرانی در این دانشگاه با هدف نشر اهداف تمدن ایرانی اسلامی و مذهب تشیع بوده‌است.

مؤسس شبکه صدای چین که با هدف آشنایی و تبلیغ اسلام راه‌اندازی شده، دانش‌آموخته این دانشگاه است.

منابع[ویرایش]

  1. http://www.irna.ir/fa/News/81417685/
  2. «کسب رتبه نخست آموزشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بین دانشگاه‌های سراسر کشور». snn.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۱۵.
  3. «دکتر سید حسن وحدتی شبیری». دانشگاه علوم اسلامی رضوی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۱۵.
  4. http://snn.ir/fa/news/685768/مراسم-معارفه-جانشین-رئیس-دانشگاه-علوم-اسلامی-رضوی-برگزار-شد-تغییر-مدیریت-بعد-از-۲۷-سال
  5. رشته‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی به 26رشته رسید خبرگزاری جمهوری اسلامی
  6. https://razaviac.aqr.ir/portal/home/?news/80387/84284/1437597/سه-رشته-جدید-در-آزمون-سال-97-دانشگاه-علوم-اسلامی-رضوی؛-دانش-اجتماعی،-حکمت-اشراق-و-عرفان</ref[پیوند مرده]
  7. «رئیس اداره کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی». دانشگاه علوم اسلامی رضوی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۱۵.
  8. «رئیس اداره کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی». دانشگاه علوم اسلامی رضوی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۱۵.
  9. مجلات و نشریات بایگانی‌شده در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine سایت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
  10. مجله علمی پژوهشی آموزه‌های حقوق
  11. «رتبه نخست دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بحث علوم انسانی». آستان نیوز - پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی - حرم مطهر امام رضا علیه السلام. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۱۵.[پیوند مرده]
  12. 10 (۲۰۱۷-۰۷-۱۴). «دانشگاه علوم اسلامی رضوی جزو پنج دانشگاه برتر کشور». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۱۵.
  13. «کسب رتبه نخست آموزشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بین دانشگاه‌های سراسر کشور». snn.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۱۵.
  14. دانشجویان غیر ایرانی سایت دانشگاه علوم اسلامی رضوی