کیور (گروه موسیقی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از د کیور)
د کیور
کنسرت کیور در سنگاپور (۲۰۰۷)
کنسرت کیور در سنگاپور (۲۰۰۷)
اطلاعات پس‌زمینه
ژانرآلترنتیو راک، گوث راک، موج نو، پُست پانک
سال‌های فعالیت۱۹۷۶ تاکنون
ناشر(ان)فیکشِن، شُراِستون، گِفِن، پالیدور، الکترا، سایر
وبگاه

د کیور (به انگلیسی: The Cure) یک گروه راک انگلیسی است که در سال ۱۹۷۶ در کراولی وست ساسکس (جنوب انگلستان) شکل گرفت. ترکیب گروه طی دوران فعالیت‌شان بارها دست‌خوش تغییر شده‌است و تنها عضو ثابت گروه طی این سال‌ها رابرت اسمیت (خواننده) بوده‌است.

کیور اولین آلبوم‌شان را در سال ۱۹۷۹ و با نام ۳ پسر خیالی منتشر کردند. آلبوم ۳ پسر خیالی به‌همراه چند تک‌آهنگ که در همان دوره منتشر شد باعث شدند تا نام گروه در زمرهٔ یکی از گروه‌های پُست پانک و موج نوی بریتانیا قرار گیرد. آن‌ها در سال‌های آغازین دههٔ ۱۹۸۰ میلادی سمت و سوی موسیقی‌شان را تغییر دادند و با خلق ترکیب‌های پُرمایهٔ گیتار و سینث‌سایزر جزو اولین گروه‌هایی بودند که باعث پدیدآمدن ژانر گوتیک راک شدند.[۱] ترانهٔ «کشتن یک عرب» منتشر شده در سال ۱۹۷۸ یکی از آثار شاخص گوتیک راک به‌شمار می‌آید.[۲]

پس از انتشار آلبوم پورنوگرافی در سال ۱۹۸۲ افق پیش‌روی اعضای گروه نامشخص بود و اسمیت مایل بود به فضای غم‌افزای مشهور آثار پیشین کیور بازگردد. با تک‌آهنگ «به رختخواب برویم» (۱۹۸۲) اسمیت حرکت آثار کیور به سمت حال و هوای موسیقی پاپ را آغاز کرد. محبوبیت گروه در طول دههٔ بعدی روبه‌افزایش گذاشت، به‌شکلی که ۳ ترانهٔ «فقط شبیه بهشت»، «آهنگ عاشقانه» و «جمعه من عاشق هستم» آن‌ها به جدول ۱۰۰ آهنگ پرفروش روز آمریکا راه‌یافتند. این موفقیت تابه‌آنجا پیش رفت که در سال‌های آغازین دههٔ ۱۹۹۰ میلادی، کیور به یکی از محبوب‌ترین گروه‌های آلترنتیو راک دنیا تبدیل شده‌بود.

از آثار کیور تا سال ۲۰۰۴ بیش از ۲۴ میلیون نسخه در تمام دنیا به‌فروش رسیده‌است. آن‌ها در طول بیش از ۳ دهه فعالیت‌شان ۳۰ آلبوم و بیش از ۳۰ تک‌آهنگ منتشر کرده‌اند. آخرین آلبوم کیور با نام ‎4:13 Dream‎ در سال ۲۰۰۸ منتشر شده‌است.

پانویس[ویرایش]

  1. Stephen Thomas Erlewine. "The Cure" (به انگلیسی). وب‌گاه رسمی AllMusic. Retrieved 23 January 2010.
  2. "Goth Rock" (به انگلیسی). وب‌گاه رسمی AllMusic. Retrieved 23 January 2010.[پیوند مرده]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]