خور (ساوجبلاغ)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خور
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانالبرز
شهرستانساوجبلاغ
بخشمرکزی
دهستانخور
نام‌های قدیمیخورتات، خُرداد
مردم
جمعیت۴۴۰۹ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۶۰۷۳۷
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۲۶

خور از روستاهای شهرستان ساوجبلاغ که در ناحیه سردسیری کوهستانهای شمال باختر شهر هشتگرد واقع شده‌است. خور از ناحیه خاور به روستای سیفدارک وفشندو شهرجدیدهشتگرد و از سمت باختر به روستای عرب آبادکوه و شهرک هیو و از سمت شمال به منطقه کوهستانی طالقان و از سمت جنوب به بزرگراه تهران-قزوین و شهر هشتگرد منتهی می‌شود.

مذهب و اماکن مذهبی[ویرایش]

مذهب اکثریت اهالی روستای خور، شیعه دوازده امامی است. اهالی روستا، اکثریت مردمانی پایبند به مذهب و تقدس امامان هستند. با این حال رد برخی از رسوم قدیمی و محلی در فرهنگ اهالی، جایگاه خاصی دارد.

امامزاده سلیمان[ویرایش]

از نوادگان امام زین العابدین می‌باشد که بقعه این امامزاده در محدودهٔ داخل روستای خور قرار گرفته‌است و قدمت بنای کنونی آن به دوران صفویه بازمی‌گردد.

نمایی از آرامگاه امامزاده سلیمان

امامزاده زبیده خاتون[ویرایش]

در شمال غربی روستای خور، منطقه‌ای به نام برچشمه است که در دامنه کوه آن چشمه، کوره آهک پزی قدیمی و بقعه‌ای متعلق به دوره ایلخانی وجود دارد. این بقعه را زبیده خاتون می‌نامند. این بنای سنگ و گچی در نوع خود دیدنی است. این بنایک برجک ۶ ضلعی است. داخل هر یک از اضلاع طاقچه ای محراب مانند دارد و مصالح به کار رفته در این بنا سنگ، ملات وساروج است.

پیشینه تاریخی[ویرایش]

حمدالله مستوفی ادیب و تاریخ‌نویس دورهٔ ایلخانی در کتاب نزهه القلوب در گزارش احوال ولایت ساوجبلاغ از روستای خرداد که خور کنونی است به عنوان یکی از روستاهای بزرگ در کنار نجم‌آباد و سنقرآباد یاد کرده‌است.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • ذکرالله زنجانی، شناسنامه تاریخی شهرستان هشتگرد وامامزادگان. به سپارش فرمانداری ساوجبلاغ. ۱۳۸۵شمسی
  • مرکز ملی آمار ایران

پیوند به بیرون[ویرایش]