خانه رنده‌کش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از خانه رنده کش)
خانه رنده‌کش
Map
نامخانه رنده‌کش
کشورایران
شهرستانکرمانشاه
اطلاعات اثر
نام محلیماڵ کاکە بارووخ
نام‌های دیگرخانهٔ خواجه باروخ، خانهٔ کاکه باروخ
کاربریخانه
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار، عصر ناصرالدین شاه
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۹۹۰
تاریخ ثبت ملی۱۶ فروردین ۱۳۷۷

خانه آقای رنده‌کش، یا خانهٔ خواجه باروخ، یا خانهٔ کاکه باروخ، (به کردی: ماڵ کاکە بارووخ)، مربوط به دههٔ آخر سلطنت ناصرالدینشاه در دوره قاجار است[۱] و در کرمانشاه، محله فیض‌آباد ـ کوچه زارعی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۱۹۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۲]

تاریخچه[ویرایش]

مالک این خانه خواجه باروخ از تجار کلیمی کرمانشاه بوده و در زمان ناصر الدین شاه ساخته شده‌است. این خانه در بخش یهودی‌نشین محله قدیمی فیض آباد کرمانشاه واقع شده‌است و دارای ویژگی‌های خانه‌های درونگرای ایرانی است. یعنی خانه از طریق هشتی به حیاط بیرونی و با عبور از دالانی سراسری به حیاط اندرونی متصل می‌شود.

اتاق‌های مسکونی اطراف حیاط اندرونی قرار گرفته‌اند. ستون‌های آجری در نمای ایوان‌های این بنای زیبا به کار رفته‌اند. این ستون‌ها دارای سرستون‌های آجری به صورت پله‌ای و مقرنس هستند. این خانه از معدود خانه‌های قاجاریه دارای حمام کرمانشاه است. این خانه امروزه به نام خانه رنده کش که آخرین مالک آن بوده‌است، ثبت شده‌است.

خانه هنرمندان[ویرایش]

از مکان خانه خواجه باروخ مدتی به عنوان خانه هنرمندان کرمانشاه استفاده می‌شد.[۳]


جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر، پروندهٔ خانهٔ رنده کش؛ بایگانی‌شده در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine بازدید در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴.
  2. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  3. روزنامه باختر، خانه تاریخی فیض مهدوی خانه ریسندگی کرمانشاه شد، نوشته‌شده در ۹ فوریه ۲۰۱۶؛ بایگانی‌شده در ۷ آوریل ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine بازدید در ۷ فروردین ۱۳۹۴.