خانه تمیزی فر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خانه تمیزی فر (نیلفروش زاده)
نامخانه تمیزی فر (نیلفروش زاده)
کشورایران
استاناستان اصفهان
شهرستاناصفهان
اطلاعات اثر
نام‌های دیگرخانه نیلفروش زاده
سال‌های مرمت۱۳۸۵ الی ۱۳۸۷
کاربریاقامتی
کاربری کنونیهتل سنتی
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار
بانی اثرتمیزی فر
مالک اثرشرکت عمران و مسکن سازان استان اصفهان
مالک فعلی اثرشرکت عمران و مسکن سازان استان اصفهان (واگذار شده به مالک خصوصی)
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۰۲۲۶
تاریخ ثبت ملی۲۳ شهریور ۱۳۸۲
اطلاعات بازدید
امکان بازدیدوجود دارد
وبگاه
www.atighhotel.com

خانه تمیزی فر مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، خیابان ابن سینا، کوچه میرعلاء الدین، پ۳۰ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۲۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱] این خانه در سال ۸۷ توسط شرکت عمران و مسکن سازان استان اصفهان مرمت گردید و در حال حاضر به عنوان هتل سنتی عتیق در حال فعالیت می‌باشد.

موقعیت بنا در بستر شهر اصفهان[ویرایش]

از لحاظ تقسیمات محله‌ای شهر اصفهان در قدیم به ۶ محله به نامهای باغ کاران، لنبان، کلان، چنبلان، جویباره و دردشت محدود می‌شده است. خانه نیلفروش زاده طبق این تقسیمات در «دردشت» واقع شده است.

مشخصات بنا[ویرایش]

خانه تمیزی فر بنائی است شامل بیرنی و اندرونی، ورودی خانه دارای یک هشتی با کاربندی ساده و راهرویی طویل با پیچشهای قائه می‌باشد. راهروی ورود به دو بخش تقسیم شده که یک راه آن به بخش اندرونی و راه دیگر آن به بخش بیرونی خانه اتصال پیدا می‌کند. مجموعه فضاهای حیاط بیرونی در سه جبهه شمال، شرق و غرب حیاط مربع شکل خانه جای گرفته‌اند. در جبهه شمال حیاط بیرونی تالاری جا گرفته که بین بخش اندرونی و بیرونی واقع شده و تالار به تزئینات زیبای مقرنس و نقاشی‌های شیر و شکر و گچبری مزین است و طاقچه‌ها و طاقجه‌ها توسط ارسی سه لنگه به تالار مشرف می‌شوند.

نگارخانه[ویرایش]

خانه تمیزی فر، بخش اندرونی خانه

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

تصاویر خانه

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.