حمام کرناسیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از حمام کرنا سیان)
حمام کرناسیان
Map
نامحمام کرناسیان
کشورایران
استانخوزستان
شهرستاندزفول
اطلاعات اثر
نام محلی
  • حمام کرناسیون (به زبان دزفولی)
نام‌های قدیمی
  • حمام نو
  • حمام حاج نصیر
سال‌های مرمت۱۲۸۲ تا ۱۳۸۵ شمسی[۱]
کاربری
کاربری کنونیموزه مردم شناسی
دیرینگیدوره زندیه[۲] [۳]
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار
مالک اثرسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۸۳۷۷
تاریخ ثبت ملی۹ اردیبهشت ۱۳۸۲
اطلاعات بازدید
امکان بازدیددارد

حمام کرناسیان مربوط به دوره قاجار است و در دزفول، حاشیه جنوب محله کرنا سیان واقع شده این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۳۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱] [۲]

نام های دیگر[ویرایش]

این اثر تاریخی با نام های دیگری مانند حمام نو یا حمام حاج نصیر نیز شناخته می شد[۳]

دلایل نام گذاری[ویرایش]

دلیل تغییر نام حمام حاج نصیر به کرناسیان این بوده که عشایری که از کوه های کرناس وطایفه کرناسی(پاپی) به این منطقه کوچ می کردند بعدها به مکانی برای اسکان آنان تبدیل شده است برای همین نام منطقه و حمام به حمام کرناس یا کرناسیان تغییر پیدا کرد و حال به همین نام نیز شناخته می شود[۳]

تبدیل به موزه مردم شناسی در دزفول[ویرایش]

حمام کرناسیان در سال ۱۳۸۵توسط سازمان میراث فرهنگی ایران تغییر کاربری داده است و هم اکنون به عنوان موزه مردم شناسی در دزفول شناخته می شود[۲][۴][۵][۶]

آتش سوزی در حمام[ویرایش]

حمام کرناسیان یک بار در تاریخ ۹ فروردین ۱۳۹۵ صبح روز دوشنبه آتش گرفت و مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرستان دزفول اتصالی کنتربرق اعلام کرد همچنین عبدالحسین معظم فر با بیان این که آتش به بخش داخلی این حمام تاریخی سرایت نکرده است گفت:حمام کرناسیان در این آتش سوزی دچار دودگرفتگی و قطعی برق شده است که کارشناسان اداره برق در حال بررسی موضوع و برآورد خسارت هستند.[۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳][۱۴][۱۵][۱۶][۱۷][۱۸][۱۹][۲۰][۲۱][۲۲][۲۳]و سر انجام پس از ۵ روز در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ حمام بازگشایی می شود[۲۴][۲۵][۲۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «حمام کرناسیان-دزفول». khouzestan.isna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.[پیوند مرده]
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «آشنایی با حمام کرناسیان(موزه مردم شناسی) دزفول | پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب شهرستان دزفول». IMDb. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  4. «Magiran | روزنامه کیهان (1385/12/10): حمام «کرناسیان» دزفول بازسازی شد». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  5. «حمام کرناسیان دزفول | ایلیا گشت». سایت گردشگری ایلیاگشت. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.[پیوند مرده]
  6. «تلاقی فرهنگ وتاریخ درحمامی که موزه شد/ فرصتی برای آشنایی با دزفول». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۹-۰۳-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  7. جنوب، عصر (۲۰۱۶-۰۳-۲۸). «آتش سوزی در موزه مردم شناسی دزفول + عکس». asrejonoob. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  8. «عکس/حمام کرناسیان دزفول در آتش». rahyabnews.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  9. ها، اخبار استان (۲۸ مارس ۲۰۱۶). «آتش سوزی در حمام تاریخی دزفول». fa. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.[پیوند مرده]
  10. «آتش‌سوزی در موزه مردم‌شناسی دزفول/ خطر رفع شد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۶-۰۳-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  11. ایران، صدای (۲۸ مارس ۲۰۱۶). «موزه دزفول در آتش سوخت». fa. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژوئن ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  12. «حمام تاریخی دزفول آتش گرفت». مشرق نیوز. ۲۰۱۶-۰۳-۲۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  13. خاضعی، +محمد. «حمام تاریخی دزفول دچار آتش سوزی شد». پایگاه خبری تحلیلی خبر دز. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.[پیوند مرده]
  14. «حمام کرناسیان دزفول بنایی از دوره زندیه صبح دوشنبه دچار آتش سوزی شد -». خوزنا. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.[پیوند مرده]
  15. «دزفول - ایرنا - حمام كرناسیان دزفول بنایی از دوره قاجاریه صبح دوشنبه دچار آتش سوزی شد». irna.ir. ۹ فروردین ۱۳۹۵.
  16. تبیان، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی. «آتش سوزی در موزه مردم شناسی دزفول». article.tebyan.net (به Persian). بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  17. «حمام تاریخی دزفول دچار آتش سوزی شد - نمایش محتوای خبر - صدا و سیمای آبادان». abadan.irib.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  18. «حادثه آتش سوزی در موزه مردم شناسی دزفول». www.yjc.ir. ۲۸ مارس ۲۰۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  19. «حمام تاریخی دزفول آتش گرفت». پايگاه خبری افکارنيوز. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.[پیوند مرده]
  20. «رئیس سازمان نوسازی و بهسازی». شبکه خبری دز :: DEZNN. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  21. «آتش سوزی در موزه مردم شناسی دزفول». خبرآنلاین. ۲۰۱۶-۰۳-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  22. «موزه مردم شناسی دزفول در آتش سوخت+عکس». www.mizanonline.com. ۲۸ مارس ۲۰۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  23. «حمام تاریخی دزفول دچار آتش‌سوزی شد». سایت خبری تحلیلی کیهان نوین. ۲۰۱۶-۰۳-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.[پیوند مرده]
  24. «حمام تاریخی دزفول بازگشایی شد- اخبار استانها - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  25. «موزه مردم شناسی دزفول بازگشایی شد». www.khouznews.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  26. «موزه مردم شناسی دزفول بازگشایی شد » اهواز اینفو». اهواز اینفو. ۲۰۱۶-۰۳-۳۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ مه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.

[۱]

  1. فدک، کارشناس (۲۰۱۹-۰۵-۱۳). «موزه مردم شناسی دزفول». مجله قطارهای فدک. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.