حلقه‌های کشتزار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از حلقه‌های کشت‌زار)

حلقه‌های کشتزار[۱] یا دایره‌های روی مزارع (به انگلیسی: Crop circles) شکل‌هایی هستند که با خم کردن محصولات کشاورزی مانند گندم، جو، ذرت به وجود می‌آیند. این اصطلاح را نخستین بار پژوهشگری به نام کالین اندروز[پانویس ۱] برای نامیدن دایره‌های ساده‌ای که روی آن‌ها مطالعه می‌کرد، به کار برد.

بسیاری از این شکل‌ها مانند شکل‌های ساخته داگ باوِر،[پانویس ۲] دَیو چورلی[پانویس ۳] و جان لاندبِرگ[پانویس ۴] ساخته بشر هستند.[۲][۳][۴][۵] باوِر و چورلی در سال ۱۹۹۲ به خاطر این کارشان موفق به دریافت جایزه ایگ‌نوبل شدند.

شکلی که در سال ۲۰۰۷ روی مزرعه‌ای در سوئیس ایجاد شده‌است. این شکل‌ها، از دسته شکل‌های با منشأ ناشناخته هستند.

با این وجود، شکل‌هایی نیز بدون دخالت انسان و با منشأیی ناشناخته روی مزارع ایجاد می‌شود.[۱] در توجیه علت این پدیده، فرضیه‌های متفاوتی بر اساس طبیعت‌گرایی، فراطبیعت و فراهنجار ارائه شده‌است. عمده فرضیه‌های طبیعت‌گرا، اعتقاد دارند که این دایره‌ها ساخت انسان است و سازندگان، آنان را برای شوخی و دست‌انداختن به وجود می‌آورند. آرش بزرگمهر در مقاله خود در روزنامه اعتماد ملی این فرضیه را نادرست و بعید می‌داند.[۱] عمده فرضیه‌های فراهنجاری، این دایره‌ها را حاصل نشستن سفینه آدم‌فضایی‌ها یا فرایندهای فراطبیعی می‌دانند. این اشکال در واقع بیانگر علم جدیدیست از مثلثات و ریاضی و فیزیک که جمع‌آوری آنها و در ادامه علم به آنها نیازمند هستیم تشکیل شده. برخی از پیام‌هایی که رمزگشایی شده است، همگی دارای پیام‌های صلح‌آمیز بودند.

تاریخچه[ویرایش]

یک نسخه چاپی دربارهٔ حکاکی شیطان دروکن در سال ۱۶۷۸

قدیمی‌ترین و مشهورترین تصویر قدیمی مستندی که این پدیده را نشان می‌دهد، یک حکاکی چوبی متعلق یه سال ۱۶۷۸ در انگلستان است. در این حکاکی که شیطان دروکن نام دارد، موجودی شیطانی تصویر شده که با داسی بلند و شکلی عجیب و خاص در حال دروی مزرعه غلات است.[۱][۶] این حکاکی دربارهٔ کشاورزی است که از پرداخت پول به کارگری برای دروی محصولات مزرعه‌اش سرباز می‌زند و می‌گوید که ترجیح می‌دهد که شیطان برایش آن را درو کند. آن شب به نظر رسید که مزرعه‌اش آتش گرفته‌است و صبح فردا، مزرعه به شکلی غیرطبیعی، کاملاً درو شده بود.

مورد تاریخی جدیدتری از پدیده حلقه‌های کشتزار که در سال ۱۸۸۰ رخ داده بود،[۷] در شماره ژانویه ۲۰۰۰ ژورنال آو متئورولوژی[پانویس ۵] انتشار دوباره یافت.[۸]

این نشریه پژوهش‌های یک دانشمند آماتور به نام جان رند کاپرون[پانویس ۶] در سال ۱۸۸۰ را این‌گونه نقل قول می‌کند: طوفان‌ها در این ناحیه سری (َشهری در انگلیس) که به تازگی روی داده‌است، محلی و سخت بوده‌است؛ و اثرات گذاشته شده در برخی موارد باعث کنجکاوی است. بازدید از مزرعه همسایه در عصر چهارشنبه ما یک میدان گندم ایستاده یافتیم ولی نه به‌طور کامل بلکه به شکل تکه‌ای که از فاصله با لکه‌های دایره‌ای دیده می‌شود. همه آنها به یک شکل بودند یعنی یک مرکز با چند ساقه ایستاده به عنوان مرکز و گندم‌های خوابیده به یک سو و پیرامون مرکز و کناره‌ها دیواره‌ای از گندمهای سالم بودند.

طرح‌های حلقه‌ها[ویرایش]

این شکل‌ها در ۲ دهه گذشته، هندسی‌تر، هنری‌تر، پیچیده‌تر و پرطرح‌تر شده‌اند. در برخی موارد دایره‌ها مانند حلقه‌های المپیک درون هم هستند و در مواردی مثلث نیز در میان اشکال دیده‌شده‌است.[۱] وحتی اشکالی از چهره دیده می‌شود و دقت رسم آنها اندازه اشکال و زوایا می‌توان پی برد که کار انسان‌های تحصیل کرده و شوخ‌طبع است.

پژوهش‌های علمی[ویرایش]

ابتدا ژاپن برای بررسی این پدیده گروه‌های ویژه‌ای را به آمریکا و اروپا فرستاد. آنان اعلام کردند که نتایج مطالعاتشان نشان می‌دهد که این شکل‌ها پیامی از جانب موجودات زنده فرازمینی است.[۱]

نام‌های انگلیسی[ویرایش]

  1. Colin Andrews
  2. Doug Bower
  3. Dave Chorley
  4. John Lundberg
  5. Journal of Meteorology
  6. John Rand Capron

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ بزرگمهر، آرش (۱۸ تیر ۱۳۸۸)، «کسی به میهمانی ئی‌تی دعوت می‌شود؟»، روزنامه اعتماد ملی، ش. شماره ۹۶۴، ص. صفحه ۱۰
  2. Spignesi, Stephen J. and Andrews, Colin (2003) "Crop Circles: Signs of Contact", Career Press, P154, ISBN 1-56414-674-X
  3. The Demon Haunted World, Carl Sagan (Random House, January 1996) pp. 73–77
  4. Van der Meulen. Roel (1994) "Faking UFOs"
  5. Irving, Robert Lundberg, John (2006) "The Field Guide: The Art, History and Philosophy of Crop Circle Making", ISBN 0-9548054-2-9
  6. "The "Mowing Devil" Investigated" (به انگلیسی). ۲۲ دسامبر ۲۰۰۵. Archived from the original on 21 January 2013. Retrieved 25 تیر 1388. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)
  7. این موضوع نخست در این منبع منتشر شده بود:
    Nature, volume 22, pp. 290–291, 29 July 1880
  8. "A case of genuine crop circles dating from July 1880 – as published in Nature in the year 1880". Journal of Meteorology (ISSN 0307-5966: Volume 25, pp 20–21, Jan. 2000)

پیوند به بیرون[ویرایش]

پایگاه‌های داده[ویرایش]