حسنعلی مستشار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

میرزا حسنعلی مستشارالملک (۱۲۵۸[۱] یا ۱۲۷۳[۲] تهران - اسفند ۱۳۲۴ تهران) که نام خانوادگی مستشار ادیب و عضو پیوسته فرهنگستان ایران و نماینده مجلس شورای ملی بود.

میرزا حسنعلی مستشارالملک
زادهٔ۱۲۵۸ یا ۱۲۷۳ خورشیدی
تهران، ایران
درگذشتاسفند ۱۳۲۴
تهران، ایران
ملیتایرانی
پیشهادیب، عضو فرهنگستان ایران و نماینده مجلس شورای ملی

پدرش میرزا شفیع گرکانی (۱۲۵۴ ه‍.ق - ۱۳۲۶ ه‍.ق)[۲] وزیر بیوتات عصر مظفری و پدربزرگش میرزا حسن گرکانی بودند. در مدارس قدیمه تهران ادبیات فارسی و عربی و فلسفه و عرفان و ریاضیات فرا گرفت و سپس خود به تدریس پرداخت. معروف است که خطی زیبا داشت، مسلط به تاریخ و ادبیات فارسی و عربی و صاحب فضیلت و ذوق و هنر بود و محفلی گرم داشت تا جایی که در مجلسی که حضور می‌یافت، کسی را یارای سخن گفتن نبود. در محاورات خود غالباً از اشعار فرخی سیستانی و خاقانی شاهد قول می‌آورد.[۱]

مستشار در سال ۱۳۱۰ خورشیدی به سویس اعزام شد تا به ولیعهد و سایر فرزندان رضا شاهرضاشاه ادبیات فارسی بیاموزد.[۱] در سال ۱۳۱۵ همراه با ولیعهد به ایران بازگشت و به عضویت پیوسته فرهنگستان منصوب شد.[۳] در سال ۱۳۱۸ به نمایندگی تهران به مجلس شورای ملی رفت (دوره دوازدهم) و در دوره بعد نیز کرسی خود را حفظ کرد.

نه سال پس از مرگ او، مجلس شورای ملی در قانونی مصوب ۱۷ اردیبهشت ۱۳۳۴، با عنوان «قانون برقراری وظیفه و مستمری دربارهٔ عده‌ای از کارمندان و مأمورین سابق دولت و وراث آنها» از محل بودجه وزارت فرهنگ، مستمری معادل ماهیانه چهارصد تومان برای خانواده و بازماندگانش معین کرد که البته بعدها ادامه نیافت و منسوخ شد.[۴]

مستشارالملک در قبرستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.[۵]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ عاقلی، باقر (۱۳۸۰). شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران - جلد سوم. تهران: نگاه. ص. ۱۴۱۱.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ حسن صدیق (۱۳۷۲نامداران اراک، به کوشش محمدرضا محتاط.، نشر کارا، ص. ۲۱۳
  3. «فرهنگستان اول و دشواریهای وضع و ترویج واژه‌های نو». نشر دانش (سال ۱۲ شماره ۱). آذر و دی ۱۳۷۰.
  4. «وبسایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (سامانه قوانین)». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۹ اكتبر ۲۰۱۰. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  5. وبسایت گورستان ظهیرالدوله. «فهرست آرامگاه ظهیرالدوله صفحهٔ ۹». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اوت ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۳۸۹/۸/۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)