تیمورلو (آذرشهر)

مختصات: ۳۷°۴۸′۲۰″شمالی ۴۵°۵۳′۵۶″شرقی / ۳۷٫۸۰۵۵۵۶°شمالی ۴۵٫۸۹۸۸۸۹°شرقی / 37.805556; 45.898889
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تیمورلو
تمیرلی
کشور ایران
استانآذربایجان شرقی
شهرستانآذرشهر
بخشگوگان
سال شهرشدن۱۳۹۰[۱]
مردم
جمعیت۵٬۳۷۵ نفر (۱۳۹۵)
رشد جمعیتمنفی
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۱۳۲۰
اطلاعات شهری
شهردارجواد کاظم پور
تأسیس شهرداری۱۳۹۰
ره‌آوردسیر-قالی-هویج-پیاز
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۴۱
وبگاه
شناسهٔ ملی خودرو۲۵ی ایران
کد آماری۲۷۶۳
پانویستیمورلو پایتخت سیر ایران
تیمورلو بر ایران واقع شده‌است
تیمورلو
روی نقشه ایران
۳۷°۴۸′۲۰″شمالی ۴۵°۵۳′۵۶″شرقی / ۳۷٫۸۰۵۵۵۶°شمالی ۴۵٫۸۹۸۸۸۹°شرقی / 37.805556; 45.898889

تیمورلو یا به زبان ترکی مردم خود این شهر ، تَمیرلی یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش گوگان شهرستان آذرشهر واقع شده‌است. تمیرلی یعنی منسوب به تمیر که تلفظ ترکی تیمور میباشد یعنی منسوب به تیمور و منظور از تیمور امیرتیمور گورکانی سردار بزرگ ترکی میباشد که در زمان فتح تبریز این شهر را بنا نهاده است.

شهر تیمورلو در ٧ کیلومتری غرب آذرشهر، ۴٧ کیلومتری جنوب غرب تبریز و ۶۹٦ کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده‌است. این شهر در ساحل شرقی دریاچهٔ ارومیه واقع شده‌است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳٢۰ متر می‌باشد. رودخانه گنبرچایی از کنار این شهر می گذرد وبه دریاچه ارومیه می ریزد.

تاریخچه[ویرایش]

در شهریور ماه ۱۳۹۰ با تصویب وزیران عضو کمیسیون سیاسی و دفاعی و بنا به پیشنهاد وزارت کشور، روستای تیمورلو از توابع بخش گوگان شهرستان آذرشهر در استان آذربایجان شرقی به شهر تبدیل و به عنوان شهر تیمورلو شناخته می‌شود.[۱]

جمیعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر 5375 نفر (در ۱٬۷۹۶ خانوار) بوده است.[۲] که از این لحاظ سی وهشتمین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی است.

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۸۵۵٬۲۲۱—    
۱۳۹۰۵٬۴۲۲۳٫۸٪+
۱۳۹۵۵٬۳۷۵۰٫۹٪−

مردم[ویرایش]

مردم تیمورلو آذربایجانی هستند و زبان مردم شهر تیمورلو ترکی آذربایجانی است. دین مردم این شهر اسلام و مذهب ، (شیعه دوازده‌امامی) هستند.[نیازمند منبع]

هرساله سه روز مانده به اول ماه محرم مراسم طشت گذاری در این شهر برگزار می شود.

مردم تیمورلو هرساله با شروع ماه محرم در دهه اول محرم بعد اذان مغرب مراسم شاه حسین گویان (شاخسی) را برگزار میکنند. یکی از رسم های این شهر احسان شام در شبهای محرم است که آبگوشت میباشد.

مردم این شهر اکثرا فوتبال دوست و طرفدار تراکتور آذربایجان هستند بطوری که زمانی که بازی های این تیم در حال برگزاری ست کمتر کسی در خیابان ها و کوچه های این شهر دیده میشود و همگی در خانه یا استادیوم مشغول به تشویق تیم خود هستند.

امکانات شهر[ویرایش]

  • کتابخانه عمومی تیمورلو در سال 1372 در محل فعلی توسط اهالی به نمایندگی ریش سفیدان و شورای اسلامی وقت بانظارت روحانی وقت محل مرحوم حاج آقا اسلامی خریداری وجهت استفاده به اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان واگزار گردید تا کتابخانه عمومی درآن شروع به فعالیت نماید که این امر در تاریخ 20/9/73 توسط جناب دکتر پرویزآژیده مدیرکل وقت ارشاداسلامی استان رسما افتتاح شد.لازم به ذکراست سابقه وجود کتابخانه تیمورلو به سال 1357 برمی گردد که باتلاش و پیگیری های مستمر روحانیون محلی علی الخصوص حاج سید سلیمان حسینی در مسجدجامع تیمورلو راه اندازی می شود که بعدها بنام کتابخانه حسین بن علی (ع) تاسال 1372 بصورت پاره وقت در خدمت اهالی بوده که همان کتابخانه از سال 1373 با کلیه امکانات موجود بنام کتابخانه عمومی تیمورلو زیرنظر اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان بصورت تمام وقت فعالیت دوباره خود را رسما آغاز می نماید و از سال 1384 باکلیه تجهیزات وامکانات موجود به نهاد تازه تاسیس کتابخانه های عمومی کشور واگزارمی گردد وتاحال زیرنظرنهاد کتابخانه های عمومی کشور بعنوان کتابخانه نهادی شناخته شده واداره می شود که در سال 1391 طبق مصوبه انجمن کتابخانه به نام اصلی خود بنام کتابخانه عمومی حسین بن علی (ع) تغیر نام یافته است.
  • بانک صادرات شعبه تیمورلو در خیابان امام خمینی و در مرکز شهر قرار دارد.
  • پست بانک باجه تیمورلو در خیابان امام روبه روی مسجد امیر المؤمنین قرار دارد.
  • اداره آب و فاضلاب شهر تیمورلو در خیابان امام پاینتر از درمانگاه شهر می باشد.
  • درمانگاه تیمورلو در ورودی شهر تیمورلو قرار دارد مرکز بهداشت شهر تیمورلو نیز در این مرکز قرار دارد این مرکز با کادر دو دکتر عمومی و یک دندانپزشک و مامایی و مشاوره و مدیر بهداشت اداره می شود.
  • مدارس شهر تیمورلو عبارت اند از:دبیرستان شهید طالب زاده، دبیرستان شهید چمران ،دبیرستان دخترانه بدر، دبیرستان دخترانه بعثت، مدرسه ابتدایی مرتضوی، مدرسه ابتدایی فرهنگ ،مدرسه دخترانه ابتدایی همت

اقتصاد[ویرایش]

محصول عمده کشاورزی در تیمورلو سیر می‌باشد.

شهر تیمورلو پایتخت سیر ایران وآذربایجان می باشد.ومحصولات این شهر به خارج از کشور هم صادر می شود.

شهر تیمورلو دارای ظرفیت ها و پتانسیل‌های بالای کشاورزی، صنعتی، اقتصادی و گردشگری است. بازار سیر تیمورلو محل خرید و فروش سیر تولیدی در بیشتر مناطق شمال غرب کشور است. کشاورزانی که در شهرستان‌های مختلف از جمله عجب شیر، میاندوآب و شاهین دژ به کشت سیر مشغول هستند سیرهای خود را جهت فروش به دو صورت علفی و دست چین شده به بازار تیمورلو می‌آورند.

حجم مبادلات سیر در بازار تیمورلو روزانه در حدود ۹۰۰ تن است، خام فروشی یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشاورزان تیمورلو است و بدون شک اقتصاد کشاورزان اسیر «خام فروشی» محصولات شده است

که در این راستا هر ساله جشنواره سیر تیمورلو با عنوان "تیمورلو پایتخت سیر ایران" برگزار می شود.تا بازار این محصول با ارزش را رونق گرفته شود.

این شهر یکی از حاصلخیزترین شهرهای آذربایجان می باشد و از محصولات آن می توان به سیر،پیاز و سیب زمینی اشاره نمود. همچنین این شهر مرکز خرید و فروش محصولات کشاورزی منطقه محسوب می‌شود و موسسات حمل و نقل بسیاری در آن دایر می باشد.وتعداد زیادی از کارگران در این شهر مشغول به کار هستند.

همچنین قالی بافی نیز دراین شهر یکی از رایج ترین کارهاست.

مساجد[ویرایش]

از جمله مساجد شهر تیمورلو می توان به مسجد جامع خاتم الانبیا ٬ مسجد سیدالشهدا ، مسجد امام حسن ، مسجد امیرالمومنین ، مسجد امام زمان ،مسجد حضرت ابوالفضل و مسجد امام رضا اشاره کرد.

قدمت مسجد جامع خاتم الانبیا تیمورلو به بیش از دو قرن می رسد که در سال ۱۳۷۸ مورد بازسازی قرار گرفت

محلات[ویرایش]

از بزرگترین محله های تیمورلو می توان به محله سیدالشهدا ، محله علیا ، محله ولیعصر و محله بهارستان اشاره نمود.

توابع[ویرایش]

روستاهای قراغیل و خاصلو از توابع این شهر می باشند.



منابع[ویرایش]