تئودور هرتسل

مختصات: ۳۱°۴۶′۲۶″ شمالی ۳۵°۱۰′۵۰″ شرقی / ۳۱٫۷۷۳۸۹°شمالی ۳۵٫۱۸۰۵۶°شرقی / 31.77389; 35.18056
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تئودور هرتسل
Theodor Herzl
تئودور هرتسل در ۱۸۹۷
نام هنگام تولدبنیامین ذئب هرتسل
زادهٔ۲ مهٔ ۱۸۶۰
پشت، پادشاهی مجارستان، امپراتوری اتریش
درگذشت۳ ژوئیهٔ ۱۹۰۴ (۴۴ سال)
رایشنو آندر راکس، اتریش-مجارستان
آرامگاه۱۹۰۴ – ۱۹۴۹: قبرستان دوبلینگ، وین، اتریش
۱۹۴۹–تاکنون: کوه هرتسل، اورشلیم
۳۱°۴۶′۲۶″ شمالی ۳۵°۱۰′۵۰″ شرقی / ۳۱٫۷۷۳۸۹°شمالی ۳۵٫۱۸۰۵۶°شرقی / 31.77389; 35.18056
محل زندگیوین
شهروندیمجارستان
تحصیلاتحقوق
محل تحصیلدانشگاه وین
پیشهخبرنگار، نمایشنامه نویس، نویسنده، فعال سیاسی
شناخته‌شده برایپدر صهیونیسم سیاسی مدرن
همسر(ها)جولی نشاور (ا. ۱۸۸۹–۱۹۰۴)
امضاء

بنیامین ذئب (تئودور) هرتسل (به عبری: בנימין זאב הרצל) (۲ مه ۱۸۶۰۳ ژوئیه ۱۹۰۴) روزنامه‌نگار، فعال سیاسی و نویسنده یهودی‌الاصل اتریشی که جنبش سیاسی صهیونیسم را پایه نهاد.[۱]

تولد و خانواده[ویرایش]

تئودور هرتسل در ۲ مه ۱۸۶۰ میلادی از یک خانواده یهودی، در شهر بوداپست، مجارستان که در آن زمان بخشی از پادشاهی اتریش-مجارستان بود، به دنیا آمد.

تاریخچه[ویرایش]

تئودور هرتسل، دانش‌آموخته رشته حقوق از دانشگاه وین بود. زبان مادری وی، آلمانی و عبری بود.

در سال ۱۸۹۴ میلادی، آلفرد دریفوس، یک سروان یهودی افسر ستاد در ارتش فرانسه، به جرم جاسوسی برای آلمان به محاکمه کشانده شد.

ماجرای دریفوس و محاکمه جنجالی او به کمک گزارش‌های مطبوعات و اظهارنظرهای مقامات ارتش فرانسه در مورد یهودیان آن چنان بالا گرفت که روزنامه‌نگاران کشورهای مختلف برای تهیه گزارش به سالن دادگاه کشانده می‌شدند. یکی از این روزنامه‌نگاران، که چندین سال بود به عنوان گزارشگر نشریه اتریشی نویه فرایه پرسه (Neue freie Press) در پاریس اقامت داشت، تئودور هرتسل بود.

در جریان دادگاه، روزنامه‌های فرانسه از «توطئه یهودیان علیه جمهوری فرانسه» نوشته و به حکمی کمتر از اعدام برای «افسر خائن به وطن» راضی نبودند. سرانجام دادگاه نظامی فرانسه، با وجود شواهد، حکم به حبس و تبعید دریفوس به جزایر شیطان در مستعمره گویان فرانسه کرد.

تئودور که به عنوان یک روزنامه‌نگار جریان دادگاه را از نزدیک دنبال می‌کرد، با مشاهده دادگاه و پی بردن به شدت احساسات یهودستیزی در میان افراد جامعه، به این نتیجه رسید که یهودیان باید برای خود کشوری مستقل داشته باشند. وی پس از انتشار کتابی تحت عنوان «کشور یهود»، برای رسیدن به این هدف جنبش سیاسی صهیونیسم را پایه‌گذاری کرد؛ ولی نکته جالب توجه اینست که مکتب صهیونیسم برپایه تفکرات سکولار پایه‌ریزی گردید نه تعالیم تورات و یهودیت، همین پدیده موجب گردید که در زمان حاضر نیز بسیاری از یهودیان جهان در جنبش‌های صهیونیسم حضور نداشته باشند و از آن حمایت ننمایند.

در سال ۱۸۹۷ میلادی، و حدود یک سال پس از آن‌که تئودور هرتزل از «خانه‌ای برای یهودیان» سخن گفت، اولین کنگره سازمان جهانی صهیونیسم در بازل، سوئیس آغاز به کار کرد و از آن پس به صورت یک سازمان پیوسته و متشکل درآمد.

تئودور هرتسل، پیشنهاد کرده‌بود که پس از برپایی دولت یهود، رئیس آن را «دوجه» خوانند، اگرچه پس از تشکیل اسرائیل این پیشنهاد نادیده گرفته‌شد.[نیازمند منبع]

مرگ[ویرایش]

تئودور هرتسل در تاریخ ۳ ژوئیه ۱۹۰۴ میلادی، و در حالی که تنها ۴۴ سال داشت، بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

در سال ۱۹۴۹ میلادی و یک سال پس از اعلام تشکیل اسرائیل جدید، جسد وی بر پایه وصیتش مبنی بر خاک شدن در سرزمین پدری، از وین به اورشلیم انتقال داده شد و بر روی تپه هرتسل اورشلیم دفن شد.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]