بنیامین لیبت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بنیامین لیبت
زادهٔ۱۲ آوریل ۱۹۱۶
درگذشت۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۰۷ (۹۱ سال)
دیویس، کالیفرنیا
ملیتآمریکایی
محل تحصیلدانشگاه شیکاگو
شناخته‌شده برایعلوم اعصاب
پیشینه علمی
محل کاردانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو
پایان‌نامه (۱۹۳۹)
استاد راهنمارالف دبلیو جرارد
لیبت بسیار بر سنجش پتانسیل آمادگی آزمایش‌ها انجام داد.

بنجامین لیبت (به انگلیسی: Benjamin Libet) متولد ۱۹۱۶ در شیکاگو، ایلینوی و متوفی ۲۰۰۷، محقق برجسته[۱] آمریکایی فیزیولوژی و علوم آزمایشی خودآگاهی بود.

وی دانش‌آموخته دانشگاه شیکاگو بود،[۲] و سالها در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو مطالعاتی را بر سیستم اعصاب بدن انجام داد.

آزادی انتخاب؟[ویرایش]

از جنجالی‌ترین نتایج او آزمایش‌های بود که در آن ثابت شد[۳] که قبل از هر انتخاب (و آگاهی از آن انتخاب)، فعل و انفعالات مغزی حدود ۳۰۰ میلی ثانیه[۴][۵] قبل از آگاه بودن شخص به آن تصمیم، در مغز ظاهر می‌شود. بسیاری، این نتایج را اثبات عدم وجود آزادی انتخاب (و حتی دوگانه‌انگاری) دانسته‌اند.

خود لیبت اصرار بر وجود آزادی انتخاب (به انگلیسی: free will) داشت، و تا روز آخر عمر خود سعی در تفسیر نتایج آزمایش‌هایش نمود. بحث بر سر تفسیر نتایج لیبت کماکان ادامه دارد.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. Benjamin Libet - neurophysiologist studied the nature of free will
  2. «Allgemeine Psychologie & Kognitionsforschung - Universität Klagenfurt». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹.
  3. اراده آزاد، توهمی جان‌سخت؟ | دانش و فناوری | Deutsche Welle | 15 مه 2008
  4. Obituaries - Benjamin Libet, 91; physiologist probed consciousness - Los Angeles Times
  5. «Harvard University Press: Mind Time : The Temporal Factor in Consciousness by Benjamin Libet». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ مه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۰۸.
  6. Benjamin Libet - a short delay