باشگاه فوتبال استقلال تهران در فصل ۸۲–۱۳۸۱

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باشگاه فوتبال استقلال تهران
فصل ۸۲–۱۳۸۱
استقلال در برابر الفیصلی اردن در تختی تهران
مدیرایران علی فتح‌الله‌زاده
مربیآلمان رولاند کخ (تا ۳۱ فروردین ۱۳۸۲)
ایران جواد زرینچه (از ۳ اردی‌بهشت ۱۳۸۲)
ایران منصور پورحیدری
ورزشگاهتختی تهران
جام خلیج فارسنهم
جام حذفییک هشتم نهایی
لیگ قهرمانان آسیامرحله گروهی
جام اتحادیهقهرمان
بهترین گلزنلیگ: علی سامره (۶ گل)
علیرضا واحدی‌نیکبخت (۶ گل)

کل: علی سامره (۹ گل)

باشگاه فوتبال استقلال تهران در فصل ۸۲–۱۳۸۱ پنجاه‌ و هفتمین سال حضور تیم فوتبال باشگاه استقلال در مسابقات فوتبال در ایران بود.

در لیگ برتر، استقلال از هفته دوم به بعد متزلزل نشان داد. هر چند که در ادامه نتایج بهتری کسب شد، اما انتظارها از تیم پرمهره استقلال و رولند کخ بسیار بالا بود. در دور برگشت لیگ که با عدم نتیجه‌گیری در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا همراه شد، فشارها بر کادر فنی بیشتر شد. هر چند که برکناری رولند کخ نیز کمکی به استقلال نکرد و تیم در نهایت به مقامی بهتر از نهمی در لیگ نرسید.

در لیگ قهرمانان آسیا، استقلال پس از پیمودن دو مرحله مقدماتی، به مرحله گروهی راه یافت. در مرحله گروهی با یک پیروزی و دو شکست در رده سوم جدول گروه خود قرار گرفت و از راه‌یابی به دور نیمه نهایی باز ماند.

در جام حذفی، استقلال در مرحله یک‌هشتم نهایی به دیدار تیم سپاهان رفت و با شکست در هر دو بازی، از دور رقابت‌ها کنار رفت.

بازی‌های استقلال در طول فصل با انتقاد رسانه‌ها و طرفداران باشگاه روبه‌رو شد. گروهی معتقد بودند که رولند کخ در گذشته تنها دستیار و کمک‌مربی بوده است و نمی‌تواند نفر اول کادر فنی تیم باشد. این منتقدان تغییر مداوم مهره‌چینی و شیوه بازی تیم را دلیل گفتهٔ خود می‌دانستند. گروهی دیگر هم عقیده داشتند که کخ کارنامه قابل دفاعی در فوتبال اروپا داشته است و باید به او زمان بیش‌تری داد تا در فوتبال ایران تاثیرگذار باشد. در نهایت در ابتدای اردی‌بهشت ۱۳۸۲ و پس از پایان هفتهٔ بیستم بازی‌ها، کخ از سرمربی‌گری برکنار شد و جواد زرینچه به عنوان مربی جایگزین او شد. پس از برکناری کخ استقلال نتایج بدتری را کسب کرد.

به دلیل بازسازی ورزشگاه آزادی تهران، بازی‌های خانگی استقلال در این فصل در ورزشگاه تختی تهران برگزار شد. بازی رفت شهرآورد تهران به دلیل آماده نشدن ورزشگاه آزادی در ورزشگاه یادگار تبریز انجام شد. بازی برگشت شهرآورد در ورزشگاه آزادی برگزار شد.

تیم استقلال در رقابتهای جام اتحادیه فوتبال باشگاه های ایران ۱۳۸۱ هم حضور داشت که به قهرمانی رسید

مرور فصل[ویرایش]

لیگ برتر[ویرایش]

دومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با بازی استقلال برابر پاس از عصر پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۱ در ورزشگاه تختی تهران آغاز شد. قهرمانی فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی بوسان موجب شد تا مسابقات فوتبال نسبت به فصل گذشته با گرمای بیشتری دنبال شود. استقلال بازی اول را در حالی که با گل رسول خطیبی از پاس عقب افتاده بود، در نهایت با سه گل به سود خود خاتمه داد تا شروع خوبی با رولند کخ داشته باشد.[۱] استقلال پس از بازی اول در بازی آسیایی شرکت کرد و در بازگشت به لیگ، با نخستین شکست خود را در هفته دوم بازی‌ها روبه‌رو شد. این شکست برابر نفت آبادان رقم خورد که هدایت آن را منصور پورحیدری مربی فصل گذشته استقلال بر عهده داشت.[۲] استقلال در بازی سوم برابر سپاهان در تهران، دومین شکست پیاپی خود را در لیگ متحمل شد تا زنگ خطر برای این تیم به صدا درآید. انتقادها در این زمان کمتر متوجه رولند کخ می‌شد و بیشتر در مورد نقش مربیان گذشته یا مدعیان جدید مربی‌گری استقلال در به حاشیه بردن تیم گمانه‌زنی می‌شد. در مورد کخ تنها گفته می‌شد که باید به او زمان داد تا بتواند فوتبال استقلال را از شکل سنتی آن خارج کند.[۳] با وجود این‌که گفته می‌شد ریشه گروه‌بندی میان بازیکنان از فصل گذشته هنوز خشک نشده[۴]، تیم رولند کخ در ۵ هفته بعدی توانست سه برد و دو مساوی به دست آورد و به وضعیت خود در جدول سامان دهد. این روند نتیجه‌گیری با شکست استقلال در دیدار با سایپا در هفته نهم قطع شد و تیم دوباره وارد یک سیر نزولی شد. مهره‌چینی کخ در بازی با سایپا مورد انتقاد قرار گرفت. گروهی از هواداران هم به ابراهیم طالبی دستیار کخ اعتراض کردند.[۵] بعد از آن چند مساوی استقلال را از رده‌های بالای جدول دور کرد. در آن روزها فتح‌الله‌زاده از کخ حمایت می‌کرد و اعتقاد داشت حفظ قلعه‌نویی بعد از جام حذفی سال گذشته یا بازگشت پورحیدری و مربیان داخلی دیگر، تنها می‌توانست «حرکت روی یک دایره بسته» باشد و با آن کار کمکی به پیشرفت فوتبال استقلال نمی‌شد.[۶] هر چند که روند نتیجه‌گیری استقلال به گونه‌ای بود که فشارها روی فتح‌الله‌زاده هم روزبه‌روز بیشتر می‌شد.[۷] در بهمن ماه مسابقات به نیم‌فصل رسید و در تعطیلات نیم‌فصل تیم ملی به هنگ کنگ رفت.

با شروع دور برگشت، استقلال با یک تساوی برابر پاس و یک پیروزی برابر نفت آبادان، خود را تا رده سوم جدول بالا کشید، اما در همین روزها با شکست ۳ بر صفر برابر سپاهان در بازی رفت یک‌هشتم نهایی جام حذفی، به میزان زیادی شانس خود را برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش در این جام از دست داد. از سوی دیگر عملکرد بد تیم در بازی‌های مرحله گروهی و حذف از لیگ باشگاه‌های آسیا در اسفند ماه، موج تازه‌ای از انتقادها را در بازگشت به ایران متوجه استقلال و رولند کخ کرد.

پس از تعطیلات نوروز استقلال در دو بازی بیرون از خانه برابر ملوان و فولاد چهار امتیاز را کسب کرد اما شکست این تیم در روز ۳۱ فروردین ۱۳۸۲ با اعتراض گسترده هواداران در ورزشگاه تختی تهران همراه بود. با این شکست شانس قهرمانی استقلال به کلی از دست رفت.[۸] پس از این بازی رولند کخ از سرمربی‌گری استقلال برکنار شد. منصور پورحیدری مدیر فنی باشگاه به رسانه‌ها اعلام کرد که تا پایان فصل جواد زرینچه به عنوان مربی هدایت تیم فوتبال استقلال را بر عهده خواهد داشت. به گفته او کخ به باشگاه استقلال اعلام کرده بود که با توجه به کمبودهای موجود در فوتبال ایران، شرایط برای ادامه کار او در استقلال فراهم نیست و جدایی او از تیم، به سود استقلال خواهد بود. بنابراین تصمیم گرفته شد جواد زرینچه به عنوان مربی و تمرین‌دهنده به همراه ولی‌الله صالح‌نیا مربی بدن‌ساز فصل را ادامه دهند.[۹] با توجه به این‌که استقلال سرمربی نداشت، گفته می‌شد که ارنج تیم و سایر تصمیم‌گیری‌ها در هنگام بازی را منصور پورحیدری بر عهده می‌گیرد.[۱۰]

این دگرگونی‌ها البته آن‌چنان که انتظار می‌رفت گره‌گشا نبود و استقلال که با مربی‌گری کخ از ۱۸ بازی؛ ۷ برد، ۷ مساوی و ۴ باخت را به دست آورده بود، پس از برکناری کخ در ۸ بازی باقی‌مانده؛ ۱ برد، ۱ مساوی و ۶ باخت را بر جای گذاشت که نتایجی به مراتب ناگوارتر از کارنامه کخ بود.

در ۳۰ اردی‌بهشت، سه هفته پیش از پایان فصل، محمدحسین قریب از سوی هیئت مدیره باشگاه به عنوان مدیر عامل تازه استقلال برگزیده شد.[۱۱] چند روز پیش از آن علی فتح‌الله‌زاده به دلیل اختلافاتی که با هیئت مدیره پیدا کرده بود، از مدیر عاملی باشگاه استعفا داده بود. به گفته فتح‌الله‌زاده یکی از مهم‌ترین اختلاف نظرها پیرامون گزینش سرمربی آینده باشگاه بود. فتح‌الله‌زاده حجازی را پیشنهاد داده بود، اما هیئت مدیره قلعه‌نویی را برای فصل بعد برگزید.[۱۲]

جام حذفی[ویرایش]

استقلال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی جام حذفی، روز ۲۶ آبان ۱۳۸۱ از دور یک‌شانزدهم وارد این بازی‌ها شد و در نخستین گام تیم فراز قم را در بازی رفت این مرحله در تختی تهران ۲ بر ۱ شکست داد. با وجود پیروزی، نمایش استقلال در این دیدار با انتقاد روبه‌رو شد و در روزنامه‌ها گفته شد که نیرو و اراده‌ای درون یا بیرون از تیم در صدد است تا رولند کخ در استقلال به بن‌بست برسد.[۱۳] بازی برگشت را هم استقلال با یک گل پیروز شد و در مجموع با نتیجهٔ ۳ بر ۱ از سد فراز قم گذشت.

در مرحله یک‌هشتم نهایی استقلال به مصاف سپاهان رفت. بازی رفت روز ۲۷ بهمن ۱۳۸۱ در ورزشگاه نقش جهان اصفهان به قضاوت جلال مرادی برگزار شد. سپاهان در نیمه دوم با فرشباف (دو گل) و سیدصالحی به گل رسید. چند لحظه بعد از گل اول فرزاد مجیدی با کارت زرد دوم داور از زمین بیرون رفت تا استقلال بازی را ده نفره به پایان برساند. بازی برگشت ۲۵ اردی‌بهشت ۱۳۸۲ و در شرایطی برگزار شد که استقلال پس از برکناری رولند کخ با بحران روبه‌رو بود. روز پیش از مسابقه چهار بازیکن تیم از سوی باشگاه اخراج شده بودند و مدیر باشگاه نیز پس از رد درخواست‌اش مبنی بر حضور دوباره ناصر حجازی در استقلال، استعفا داده بود. فتح‌الله‌زاده چند بار دیگر هم در طول فصل استعفا داده بود که با مخالفت هیئت مدیره در سمت خود باقی‌مانده بود. منصور پورحیدری و امیر قلعه‌نویی نام‌های دیگری بودند که برای مربی‌گری استقلال در آن روزها مطرح بودند. استقلال با این شرایط برابر سپاهان قرار گرفت و با گل دقیقه ۸۰ سیدصالحی بازی را واگذار کرد. به این ترتیب استقلال بحران‌زده جام حذفی این فصل را نیز از دست داد و در مرحله یک‌هشتم نهایی از گردونه بازی‌ها کنار رفت.[۱۴]

لیگ قهرمانان آسیا[ویرایش]

در این فصل مسابقات جام باشگاه‌های آسیا دچار دگرگونی شد و با الگوبرداری از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، رقابت‌هایی با نام سوپر جام باشگاه‌های آسیا که بعدها به نام لیگ قهرمانان آسیا معروف شد، جایگزین جام باشگاه‌ها شد. استقلال با راه‌یابی به دور نهایی آخرین دوره جام باشگاه‌های آسیا در فصل گذشته، توانسته بود یک سهمیه مستقیم را برای ایران به دست آورد. این سهمیه به قهرمان لیگ در فصل گذشته (پرسپولیس) رسید و استقلال به عنوان قهرمانی جام حذفی ایران، ناگزیر شد برای ورود به مرحله گروهی در بازی‌های مقدماتی شرکت کند.[۱۵]
بازی‌های پلی‌آف
آبی‌پوشان از دور سوم مقدماتی در منطقه غرب آسیا وارد بازی‌ها شدند. آن‌ها در این مرحله تیم الفیصلی اردن را در دو بازی رفت و برگشت از پیش رو برداشتند[۱۶][۱۷] و به دور چهارم مقدماتی غرب آسیا راه پیدا کردند. حریف استقلال در این مرحله نفتچی ازبکستان بود. بازی رفت در تهران با گل مهدی هاشمی‌نسب به سود استقلال به پایان رسید. در بازی برگشت در فرغانه با پیروزی ۲ بر ۱ نفتچی، دو تیم به تساوی ۲–۲ رسیدند و استقلال با قانون گل زدهٔ بیشتر در خانه حریف به دور بعد راه یافت. با وجود صعود به دور بعدی، تیم پُرمهره استقلال که تمرینات منظمی را با کخ پشت سر می‌گذاشت، نمایش خوبی را در این مرحله از خود نشان نداد.[۱۸]
مرحله گروهی
پس از برگزاری بازی‌های مقدماتی و پیوستن تیم‌های انتخاب‌شده به تیم‌هایی که با سهمیه مستقیم به این مرحله رسیده بودند، بازی‌ها در چهار گروه (دو گروه در خاور، و دو گروه در باختر آسیا) دنبال شد. از هر یک از گروه‌ها تنها یک تیم بالا می‌آمد تا چهار تیم صعودکننده در دور بعد مرحله نیمه نهایی را برگزار کنند. بازی‌های مرحله گروهی رفت و برگشت نبود و به صورت یک‌جا و متمرکز به میزبانی یکی از تیم‌ها هر گروه و برگزار شد.

استقلال در گروه C رقابت‌ها با تیم‌های العین امارات، الهلال عربستان و السد قطر هم‌گروه شد. العین امارات میزبان این گروه بود. در بازی نخست، استقلال فوتبالی سرعتی را به نمایش گذاشت و السد قطر را با دو گلی که روی شوت علی سامره و فرار رسول خطیبی به دست آمد، شکست داد. در بازی دوم برابر الهلال، استقلال دو بار از حریف پیش افتاد، اما هر دو بار نتوانست برتری خود را حفظ کند و در نهایت با گلی که در دقیقه ۸۵ دریافت کرد بازی را واگذار کرد. هر سه گل الهلال را مهاجم کامرونی این تیم پاتریک سوفو به ثمر رساند. تعویض‌هایی که رولند کخ در این بازی انجام داد، بحث‌برانگیز بود. برای نمونه ورود وحید شمسایی که نخستین بازی رسمی‌اش بر روی چمن بود، با انتقاد روبه‌رو شد. منتقدان عقیده داشتند که تعویض‌ها کمکی به استقلال برای حفظ برتری‌اش نکرده است.[۱۹] با این شرایط استقلال در بازی آخر برای صعود نیاز به پیروزی با اختلاف دو گل داشت اما با تحمل شکستی دیگر برابر العین، از لیگ قهرمانان آسیا کنار رفت.

دوستانه[ویرایش]

استقلال در مرداد ماه سال ۱۳۸۰ به عربستان سفر کرد و در جام ملک عبداله (جام دوستی) شرکت کرد. در این بازیها استقلال ابتدا تیم عیسر عربستان را شکست داد ولی در ادامه در سه بازی دیگر مساوی کرد تا از صعود به مرحله بعدی بازیها باز بماند. سه حریف دیگر استقلال به ترتیب تیم ملی امید عمان، تیم ملی سوریه و الاهلی عربستان بودند.

استقلال در اوایل پاییز در تورنمنتی به نام جام اتحادیه باشگاههای ایران نیز شرکت کرد و با شکست دادن تیم فولاد خوزستان در بازی فینال عنوان قهرمانی را کسب کرد. استقلال در دور مقدماتی این بازیها با ابومسلم خراسان مساوی کرد و تیم هما تهران را نیز شکست داد.

بازی‌ها[ویرایش]

لیگ برتر[ویرایش]

منبع[۲۰] [۲۱]


۲۵ مهر ۱۳۸۱ ۱ استقلال تهران ۳ – ۱ پاس تهران تهران
پاشازاده بعد از ۱۵ دقیقه ثبت شد '۱۵
واحدی‌نیکبخت ۷۰'
سامره ۷۹'
اکبری بعد از ۸۱ دقیقه ثبت شد '۸۱
فاطمی ۸۸'
مجیدی بعد از ۹۰ دقیقه ثبت شد '۹۰
گزارش خطیبی ۳۶'
پاشایی 
ورزشگاه: تختی تهران
تماشاگران: ۱۵۰۰۰
داور: جلال مرادی
۲۳ آذر ۱۳۸۱ ۷ برق شیراز ۱ – ۲ استقلال تهران شیراز
منصوری ۱۲' (پنالتی)
محمدی بعد از ۴+۹۰ دقیقه ثبت شد '۴+۹۰
گزارش سامره ۲۸'
واحدی‌نیکبخت ۵۳'
فکری
ورزشگاه: حافظیه شیراز
داور: علی خسروی
یادداشت: رولاند کخ در دقیقه ؟ از کنار زمین اخراج شد
۲۹ دی ۱۳۸۱ ۱۲ استقلال تهران ۰ – ۰ استقلال اهواز تهران
مومن‌زاده
بختیاری‌زاده
مجیدی Red card '۷۵
(از روی نیمکت ذخیره‌ها)
فکری Yellow card '۷۹ Yellow-red card
گزارش ورزشگاه: تختی تهران
داور: مهدی هنروری
یادداشت: فرزاد مجیدی از روی نیمکت ذخیره‌ها اخراج شد


جایگاه در جدول[ویرایش]

رتبه تیم بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده گل تفاضل امتیاز صعود یا سقوط
۷ فولاد ۲۶ ۹ ۷ ۱۰ ۳۴ ۳۶ ۲− ۳۴
۸ ذوب‌آهن ۲۶ ۱۰ ۴ ۱۲ ۲۲ ۲۹ ۷− ۳۴ صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۴۱
۹ استقلال ۲۶ ۸ ۸ ۱۰ ۳۲ ۳۰ ۲+ ۳۲
۱۰ برق شیراز ۲۶ ۹ ۵ ۱۲ ۲۸ ۳۷ ۹− ۳۲
۱۱ استقلال اهواز ۲۶ ۶ ۱۰ ۱۰ ۲۴ ۳۰ ۶− ۲۸
آخرین به روز رسانی مسابقه(ها)ی برگزار شده در ۲ تیر ۱۳۸۲. منبع: IPLstats "rsssf.com".
قوانین رتبه‌بندی: ۱) امتیاز ۲) تفاضل گل ۳) گل زده[۲۲]

دست‌آوردها در خانه و بیرون[ویرایش]

مجموع خانه مهمان
بازی امتیاز پ ت ش گ‌ز گ‌خ ت‌گ پ ت ش گ‌ز گ‌خ ت‌گ پ ت ش گ‌ز گ‌خ ت‌گ
۲۶ ۳۲ ۸ ۸ ۱۰ ۳۲ ۳۰ ۲+ ۴ ۴ ۵ ۱۴ ۱۳ ۱+ ۴ ۴ ۵ ۱۸ ۱۷ ۱+

آخرین بروزرسانی: پایان فصل
منبع: IPLstats Home IPLstats Away
پ = پیروزی؛ ت = تساوی؛ ش = شکست؛ گ‌ز = گل زده؛ گ‌خ = گل خورده؛ ت‌گ = تفاضل گل

روند هفته به هفته[ویرایش]

هفته ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱۶ ۱۷ ۱۸ ۱۹ ۲۰ ۲۱ ۲۲ ۲۳ ۲۴ ۲۵ ۲۶
زمین خ م خ م خ خ م خ م خ م خ م م خ م م خ م خ م خ م خ م خ
نتیجه پ ش ش ت پ ت پ پ ش ت ت ت پ ت پ ت پ ش ش ت ش ش پ ش ش ش
وضعیت ۳ ۵ ۷ ۸ ۵ ۴ ۳ ۳ ۴ ۶ ۶ ۶ ۵ ۶ ۴ ۵ ۷ ۷ ۶ ۶ ۷ ۷ ۶ ۷ ۹ ۹

آخرین بروزرسانی: پایان فصل.
منبع: "IPL Stats".
زمین: م = مهمان، خ = خانه. نتیجه: ت = تساوی، ش = شکست، پ = پیروزی.

  • در تهیه این جدول ترتیب برگزاری بازیها ملاک قرار گرفته است و شماره هفته بازیها اساس تهیه جدول نبوده است

جام حذفی[ویرایش]

منبع[۲۳]

۲۸ آبان ۱۳۸۱ ۱/۱۶ نهایی استقلال تهران ۲ – ۱ فراز قم تهران
هاشمی‌نسب ۶۲'
فاطمی ۸۷'
واحدی‌نیکبخت
خرمگاه بعد از ۵۲ دقیقه ثبت شد '۵۲
گزارش ابوالفضل ایمانی‌راد ۳' بعد از ۵۹ دقیقه ثبت شد '۵۹
علیپور بعد از ۲۸ دقیقه ثبت شد '۲۸
ورزشگاه: تختی تهران
تماشاگران: ۱۵۰۰۰
داور: مهدی هنروری
۲۴ دی ۱۳۸۱ ۱/۱۶ نهایی استقلال تهران ۱ – ۰ فراز قم قم
واحدی‌نیکبخت ۸۵'
خرمگاه بعد از ۶۷ دقیقه ثبت شد '۶۷
گزارش ورزشگاه: شهید حیدریان قم
تماشاگران: ۱۰۰۰۰
داور: هدایت ممبینی

لیگ قهرمانان آسیا[ویرایش]

منبع[۲۴] [۲۵]
مرحله پلی‌آف

۱۷ مهر ۱۳۸۱ پلی‌آف اول استقلال تهران ایران ۲ – ۰ اردن الفیصلی اردن تهران، ایران
پاشازاده ۵۷'
فاطمی ۹۰'
گزارش اسامه طلال صباح بعد از ۹۰ دقیقه ثبت شد '۹۰ ورزشگاه: تختی تهران
داور: ازبکستان لطفلین نائل
۱ آبان ۱۳۸۱ پلی‌آف اول الفیصلی اردن اردن ۰ – ۱ ایران استقلال تهران امان، اردن
گزارش دین‌محمدی ۴۴'
مجیدی
خرمگاه
ورزشگاه: ملک عبداله
داور: عراق عبدالقادر
۲۲ آبان ۱۳۸۱ پلی‌آف دوم استقلال تهران ایران ۱ – ۰ ازبکستان نفتچی فرغانه تهران، ایران
هاشمی‌نسب ۴۹'
واحدی‌نیکبخت
زرینچه
گزارش لبوف
ایساکوف
متالیف
ورزشگاه: تختی تهران
تماشاگران: ۱۰۰۰۰
داور: سوریه محمد کوسا
۵ آذر ۱۳۸۱ پلی‌آف دوم نفتچی فرغانه ازبکستان ۲ – ۱ ایران استقلال تهران فرغانه، ازبکستان
سرگئی می ۴۹'
امید آساکوف ۵۲'
گزارش اکبری ۲۵'
مجیدی بعد از ۷۵ دقیقه ثبت شد '۷۵
ورزشگاه: استقلال فرغانه
داور: امارات متحده عربی محمد المرزوقی

مرحله گروهی (یک هشتم‌نهایی)

۲۱ اسفند ۱۳۸۱ بازی دوم استقلال تهران ایران ۲ – ۳ عربستان سعودی الهلال عربستان العین، امارات
اکبری ۱۷'
سامره ۴۳'
گزارش سوفو ۳۴'، ۷۳'، ۷۸' ورزشگاه: طحنون بن محمد
داور: مالزی فخرالدین صالح

گروه C

تیم بازی برد مساوی باخت زده خورده تفاضل امتیاز
امارات متحده عربی العین امارات ۳ ۳ ۰ ۰ ۶ ۱ ۵+ ۹
قطر السد قطر ۳ ۱ ۰ ۲ ۴ ۵ ۱– ۳
ایران استقلال ایران ۳ ۱ ۰ ۲ ۵ ۷ ۲– ۳
عربستان سعودی الهلال عربستان ۳ ۱ ۰ ۲ ۴ ۶ ۲– ۳

جام دوستی عربستان[ویرایش]

منبع[۲۶]

۱۲ مرداد ۱۳۸۱ بازی اول عیسر عربستان عربستان سعودی ۱ – ۳ ایران استقلال تهران جده، عربستان
عبداله مشعاب ۹۰' (پنالتی) موسوی ۳۳'
قربانی ۴۳'
فکری بعد از ۵۰ دقیقه ثبت شد '۵۰
فاطمی بعد از ۶۵ دقیقه ثبت شد '۶۵
نوازی ۸۶'
ورزشگاه: امیرسلطان آبها
داور: عربستان سعودی محمد المارونی
۱۴ مرداد ۱۳۸۱ بازی دوم امید عمان عمان ۱ – ۱ ایران استقلال تهران جده، عربستان
عماد بن سلیمان ۷۶' نوازی ۷۳' (پنالتی)
قربانی بعد از ۷۷ دقیقه ثبت شد '۷۷
ورزشگاه: امیرسلطان آبها
داور: عربستان سعودی احمد وداعی
۱۶ مرداد ۱۳۸۱ بازی سوم تیم ملی سوریه سوریه ۰ – ۰ ایران استقلال تهران جده، عربستان
بختیاری‌زاده ورزشگاه: امیرسلطان آبها
داور: عربستان سعودی عمر محنا
۱۸ مرداد ۱۳۸۱ بازی چهارم الاهلی عربستان عربستان سعودی ۱ – ۱ ایران استقلال تهران جده، عربستان
زرینچه ۷۱' (گل‌به‌خودی) گزارش واعظ بعد از ۱۵ دقیقه ثبت شد '۱۵
قلی‌اف بعد از ۳۱ دقیقه ثبت شد '۳۱
زرینچه بعد از ۵۶ دقیقه ثبت شد '۵۶
سامره ۹۰'
ورزشگاه: امیر سلطان آبها
داور: ؟

جام اتحادیه باشگاههای ایران[ویرایش]

منبع[۲۷]

۳۱ شهریور ۱۳۸۱ بازی اول استقلال تهران ۳ – ۳ ابومسلم خراسان تهران
دین‌محمدی ۴۰'
ایوبی ۶۷'
اکبری ۸۰' (پنالتی)
گزارش عنایتی ۵۲'، ۸۵'
رزاقی‌راد ۸۷'
ورزشگاه: تختی تهران
داور: علی خسروی
یادداشت: خطای پنالتی بر روی علیرضا اکبرپور رخ داد
۲ مهر ۱۳۸۱ بازی دوم استقلال تهران ۳ – ۱ هما تهران تهران
سامره ۹'
اکبری ۴۲' (پنالتی)
موسوی ۴۵'
فکری
گزارش محمد غفوری‌اصل ۲۵' (پنالتی) ورزشگاه: تختی تهران
تماشاگران: ۵۰۰۰
داور: حسین عرب براقی
یادداشت: خطای پنالتی برای هما توسط پیروز قربانی رخ داد.
خطای پنالتی بر روی فرزاد مجیدی رخ داد.

آمار[ویرایش]

عملکرد کلی تیم در فصل[ویرایش]

رقابت اولین بازی آخرین بازی شروع دور جایگاه نهایی آمار
بازی ب ت ش گ‌ز گ‌خ ت‌گ % برد
لیگ برتر ۸۲–۱۳۸۱ ۲۵ مهر ۱۳۸۱ ۱ تیر ۱۳۸۲ هفته ۱ نهم ۲۶ ۸ ۸ ۱۰ ۳۲ ۳۰ ۲+ ۰۳۱
جام حذفی ۸۲–۱۳۸۱ ۲۸ آبان ۱۳۸۱ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۲ یک شانزدهم‌نهایی یک هشتم‌نهایی ۴ ۲ ۰ ۲ ۳ ۵ ۲− ۰۵۰
لیگ قهرمانان آسیا ۰۳–۲۰۰۲ ۱۷ مهر ۱۳۸۱ ۲۴ اسفند ۱۳۸۱ پلی‌آف یک هشتم‌نهایی ۷ ۴ ۰ ۳ ۱۰ ۹ ۱+ ۰۵۷
مجموع ۳۷ ۱۴ ۸ ۱۵ ۴۵ ۴۴ ۱+ ۰۳۸

منبع: رقابت‌ها

نمایش بازیکنان[ویرایش]

شماره پُست بازیکنان لیگ برتر جام حذفی ل.ق آسیا ۲۰۰۳ مجموع کارت
بازی زمان کارت زرد بازی زمان کارت زرد بازی زمان کارت زرد بازی زمان کارت زرد کارت زرد دوم و اخراج کارت قرمز مستقیم
۱ دروازه‌بان ایران هادی طباطبایی ۲۰ ۱۸۰۰ ۲ ۳ ۲۱۱ ۰ ۶ ۵۴۰ ۰ ۲۹ (۲۹) ۲۵۵۱ ۲ ۰ ۰
۲ مدافع ایران جواد زرینچه ۷ ۵۴۹ ۰ ۱ ۵۲ ۰ ۱ ۹۰ ۱ ۹ (۹) ۶۹۱ ۱ ۰ ۰
۳ مهاجم ایران رسول خطیبی ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۳ ۱۸۴ ۰ ۳ (۲) ۱۸۴ ۰ ۰ ۰
۴ مدافع ایران محمد خرمگاه ۱۲ ۹۲۹ ۲ ۲ ۱۸۰ ۲ ۵ ۴۵۰ ۱ ۱۹ (۱۸) ۱۵۵۹ ۵ ۰ ۰
۶ مدافع ایران محمود فکری ۲۰ ۱۷۴۴ ۵ ۴ ۳۶۰ ۰ ۶ ۵۴۰ ۱ ۳۰ (۳۰) ۲۶۴۴ ۶ ۱ ۰
۷ مدافع ایران سهراب بختیاری‌زاده ۲۰ ۱۷۱۰ ۶ ۲ ۱۸۰ ۰ ۵ ۴۵۰ ۱ ۲۷ (۲۷) ۲۳۴۰ ۷ ۰ ۰
۸ هافبک ایران محمد نوازی ۵ ۲۱۲ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۵ (۲) ۲۱۲ ۰ ۰ ۰
۹ مهاجم ایران علی موسوی ۳ ۱۳۹ ۱ ۱ ۲۳ ۰ ۴ ۱۶۳ ۰ ۸ (۳) ۳۲۵ ۱ ۰ ۰
۱۰ مدافع ایران مهدی پاشازاده ۱۴ ۱۱۲۰ ۵ ۲ ۱۸۰ ۰ ۶ ۵۰۲ ۰ ۲۲ (۲۱) ۱۸۰۲ ۵ ۰ ۰
۱۱ هافبک ایران یدالله اکبری ۲۲ ۱۹۰۲ ۴ ۴ ۲۸۴ ۰ ۷ ۶۳۰ ۰ ۳۳ (۳۲) ۲۸۱۶ ۴ ۰ ۰
۱۲ هافبک ایران علیرضا منصوریان ۱۷ ۷۹۱ ۱ ۲ ۹۰ ۰ ۲ ۵۶ ۰ ۲۱ (۱۱) ۹۳۷ ۱ ۰ ۰
۱۳ مهاجم ایران وحید شمسایی ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ ۱۱ ۰ ۱ (۰) ۱۱ ۰ ۰ ۰
۱۴ هافبک ایران سیروس دین‌محمدی ۱۸ ۱۱۷۳ ۰ ۳ ۲۵۳ ۰ ۷ ۴۵۳ ۰ ۲۸ (۲۱) ۱۸۷۹ ۰ ۰ ۱
۱۵ هافبک ایران فرزاد مجیدی ۲۰ ۱۲۵۸ ۵ ۲ ۱۵۱ ۰ ۵ ۴۲۵ ۲ ۲۷ (۲۲) ۱۸۳۴ ۷ ۱ ۲
۱۶ هافبک ایران علیرضا اکبرپور ۲۱ ۱۴۴۳ ۵ ۴ ۲۸۳ ۱ ۶ ۲۵۶ ۰ ۳۱ (۲۰) ۱۹۸۲ ۶ ۰ ۰
۱۷ مهاجم ایران احمد مومن‌زاده ۲۱ ۱۵۴۵ ۶ ۳ ۱۷۷ ۱ ۵ ۳۴۴ ۱ ۲۹ (۲۳) ۲۰۶۶ ۸ ۰ ۰
۱۸ مهاجم ایران فراز فاطمی ۱۸ ۱۰۹۵ ۰ ۲ ۱۸۰ ۰ ۳ ۱۰۱ ۰ ۲۳ (۱۵) ۱۳۷۶ ۰ ۰ ۰
۱۹ مدافع ایران پیروز قربانی ۱۱ ۷۵۷ ۳ ۰ ۰ ۰ ۲ ۱۸۰ ۰ ۱۳ (۱۰) ۹۳۷ ۳ ۰ ۰
۲۰ مدافع ایران مهدی هاشمی‌نسب ۱۹ ۱۵۴۱ ۳ ۳ ۲۷۰ ۰ ۴ ۳۶۰ ۰ ۲۶ (۲۴) ۲۱۷۱ ۳ ۰ ۰
۲۱ هافبک ایران داوود رستمی ۱۱ ۵۶۶ ۳ ۱ ۷ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱۲ (۶) ۵۷۳ ۳ ۰ ۰
۲۳ مهاجم ایران علی سامره ۲۲ ۱۵۹۵ ۳ ۴ ۳۳۳ ۰ ۶ ۴۴۷ ۱ ۳۲ (۲۷) ۲۳۷۵ ۴ ۰ ۱
۲۲ هافبک ایران علیرضا واحدی‌نیکبخت ۲۱ ۱۷۵۳ ۳ ۴ ۲۲۴ ۱ ۶ ۴۳۵ ۱ ۳۱ (۲۶) ۲۴۱۲ ۵ ۱ ۰
۲۴ هافبک ایران احمد فیض کریملو ۱۹ ۹۹۸ ۰ ۴ ۲۵۱ ۰ ۴ ۱۹۹ ۰ ۲۷ (۱۵) ۱۴۴۸ ۰ ۰ ۰
۲۶ مدافع ایران امیرحسین صادقی ۵ ۴۵۰ ۱ ۱ ۹۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۶ (۶) ۵۴۰ ۱ ۰ ۰
۲۶ مهاجم ایران داریوش ایوبی (۱) ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ ۲۵ ۱ ۱ (۰) ۲۵ ۱ ۰ ۰
۲۷ هافبک ایران امیر امینی‌فر ۱ ۴۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ (۰) ۴۰ ۰ ۰ ۰
۲۹ دروازه‌بان ایران مسعود قاسمی ۴ ۳۶۰ ۰ ۱ ۵۹ ۰ ۰ ۰ ۰ ۵ (۴) ۴۱۹ ۰ ۰ ۰
۳۰ دروازه‌بان ایران پرویز برومند ۲ ۱۸۰ ۰ ۱ ۹۰ ۰ ۱ ۹۰ ۰ ۴ (۴) ۳۶۰ ۰ ۰ ۰
؟ هافبک ایران ستار همدانی ۱ ۱۶ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ (۰) ۱۶ ۰ ۰ ۰
؟ هافبک ایران امیرمهدی آبادی ۱ ۱۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ (۰) ۱۵ ۰ ۰ ۰
؟ هافبک ایران رامین‌فر ۱ ۲ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ (۰) ۲ ۰ ۰ ۰
؟ هافبک ایران امیر صمدی ۱ ۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ (۰) ۱ ۰ ۰ ۰

اعداد آبی رنگ : تعداد حضور در ترکیب اصلی استقلال

۱- داریوش ایوبی در بازیهای لیگ قهرمانان آسیا شماره ۲۶ را بر تن میکرد.

گلزن‌ها[ویرایش]

رده پُست نام لیگ برتر جام حذفی لیگ قهرمانان جمع
۱ مهاجم ایران علی سامره ۶ ۰ ۳ ۹
۲ هافبک ایران علی‌رضا واحدی‌نیکبخت ۶ ۱ ۰ ۷
مدافع ایران مهدی هاشمی‌نسب ۵ (۱) ۱ ۱ ۷
هافبک ایران یدالله اکبری ۵ (۴) ۰ ۲ ۷
۵ مهاجم ایران فراز فاطمی ۲ ۱ ۱ ۴
۶ مهاجم ایران احمد مومن‌زاده ۲ ۰ ۰ ۲
هافبک ایران فرزاد مجیدی ۲ ۰ ۰ ۲
هافبک ایران علیرضا اکبرپور ۲ ۰ ۰ ۲
۹ هافبک ایران محمد نوازی ۱ (۱) ۰ ۰ ۱
مهاجم ایران رسول خطیبی ۰ ۰ ۱ ۱
هافبک ایران سیروس دین‌محمدی ۰ ۰ ۱ ۱
مدافع ایران مهدی پاشازاده ۰ ۰ ۱ ۱
گل به خودی ۱ ۰ ۰ ۱
کل ۳۲ ۳ ۱۰ ۴۵

اعداد آبی رنگ : تعداد گلهای زده شده از نقطه پنالتی

** گل به خودی بازیکنان حریف :

۱- رضا حسن‌زاده بازیکن سپاهان اصفهان در بازی هفته شانزدهم لیگ برتر

پاس گل[ویرایش]

رتبه پُست بازیکنان لیگ برتر جام حذفی لیگ قهرمانان جمع گرفتن پنالتی
۱ مدافع ایران احمد فیض‌کریملو ۳ ۳ ۱ ۷ ۰
مدافع ایران علیرضا واحدی‌نیکبحت ۶ ۰ ۰ ۶ ۰
۵ هافبک ایران احمد مومن‌زاده ۳ ۰ ۱ ۴ ۱
۲ هافبک ایران علیرضا اکبرپور ۲ ۰ ۰ ۲ ۳
۴ مهاجم ایران علیرضا منصوریان ۲ ۰ ۰ ۲ ۰
۳ هافبک ایران سیروس دین‌محمدی ۱ ۰ ۱ ۲ ۰
مدافع ایران یداله اکبری ۱ ۰ ۱ ۲ ۰
مهاجم ایران فراز فاطمی ۱ ۰ ۰ ۱ ۰
۶ مهاجم ایران فرزاد مجیدی ۱ ۰ ۰ ۱ ۰
۹ مهاجم ایران محمود فکری ۱ ۰ ۰ ۱ ۰
۱۱ مهاجم ایران مهدی هاشمی‌نسب ۱ ۰ ۰ ۱ ۰
۱۱ مهاجم ایران مهدی پاشازاده ۱ ۰ ۰ ۱ ۰
۱۱ مهاجم ایران رسول خطیبی ۰ ۰ ۱ ۱ ۰
جمع ۲۳ ۳ ۵ ۳۱ ۴
  • از مجموع شش پنالتی اعلام شده در این فصل هر شش ضربه پنالتی گل شده‌است.
  • چهار پنالتی به خاطر خطا بر روی بازیکنان استقلال و دو پنالتی به خاطر خطای هند بازیکن حریفان اعلام شده است.
  • اطلاعات پاس گل در مورد بازیهای لیگ قهرمانان کامل نمی‌باشد.

تفکیک عملکرد مربیان[ویرایش]

در این فصل رولاند کخ بعد از نتایج نه چندان جالب از هدایت استقلال کنار گذاشته شد و در ادامه جواد زرینچه و سپس منصور پورحیدری سکاندار نیمکت استقلال شدند

به همین خاطر در جدول زیر به تفکیک عملکرد این فصل استقلال بین مربیان پرداخته‌ایم

عنوان بازیها بازی برد مساوی باخت گل‌زده گل‌خورده تفاضل درصد برد
رولاند کخ
لیگ برتر ۱۸ ۷ ۷ ۴ ۲۴ ۱۸ ۶ ۳۹٪
لیگ قهرمانان آسیا ۷ ۴ ۰ ۳ ۱۰ ۹ ۱ ۵۷٪
جام حذفی ۳ ۲ ۰ ۱ ۴ ۳ ۱ ۶۷٪
جواد زرینچه
لیگ برتر ۴ ۰ ۱ ۳ ۳ ۷ ۴- ۰
منصور پورحیدری
لیگ برتر ۴ ۱ ۰ ۳ ۵ ۵ ۰ ۲۵٪
جام حذفی ۱ ۰ ۰ ۱ ۰ ۱ ۱- ۰
جمع عملکرد مربیان
رولاند کخ ۲۸ ۱۳ ۷ ۸ ۳۸ ۳۰ ۸ ۴۷٪
منصور پورحیدری ۵ ۱ ۰ ۴ ۵ ۶ ۱- ۲۰٪
جواد زرینچه ۴ ۰ ۱ ۳ ۳ ۷ ۴- ۰

گلهای لیگ برتر بر حسب شش بازه زمانی[ویرایش]

بازه زمانی گل زده بازه زمانی گل خورده
۱۵ دقیقه اول ۴ ۱۵ دقیقه اول ۵
۱۵ دقیقه دوم ۲ ۱۵ دقیقه دوم ۲
۱۵ دقیقه سوم ۴ ۱۵ دقیقه سوم ۵
اضافی نیمه اول ۰ اضافی نیمه اول ۰
جمع نیمه اول ۱۰ جمع نیمه اول ۱۲
۱۵ دقیقه چهارم ۸ ۱۵ دقیقه چهارم ۶
۱۵ دقیقه پنجم ۴ ۱۵ دقیقه پنجم ۳
۱۵ دقیقه ششم ۹ ۱۵ دقیقه ششم ۵
اضافی نیمه دوم ۱ اضافی نیمه دوم ۴
جمع نیمه دوم ۲۲ جمع نیمه دوم ۱۸

عملکرد دروازه‌بانها[ویرایش]

لیگ برتر جام حذفی ل.ق آسیا ۰۳–۲۰۰۲ مجموع
رتبه نام بازی گل‌خورده ک‌ش بازی گل‌خورده ک‌ش بازی گل‌خورده ک‌ش بازی گل‌خورده ک‌ش
۱ هادی طباطبایی ۲۰ ۲۲ ۷ ۳ ۵ ۰ ۶ ۹ ۲ ۲۹ ۳۶ ۹
۲ پرویز برومند ۲ ۴ ۰ ۱ ۰ ۱ ۱ ۰ ۱ ۴ ۴ ۲
۳ مسعود قاسمی ۴ ۴ ۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۴ ۴ ۱
مجموع ۲۶ ۳۰ ۸ ۴ ۵ ۱ ۷ ۹ ۳ ۳۷ ۴۴ ۱۲

کاپیتان‌های فصل[ویرایش]

رده نام لیگ برتر جام حذفی لیگ آسیا جمع
۱ مهدی پاشازاده ۱۱ ۲ ۶ ۱۹
۲ محمود فکری ۸ ۱ (۱) ۰ (۱) ۹
۳ جواد زرینچه ۷ ۱ ۱ ۹

* عددهای آبی رنگ : نشان دهنده دفعاتی است که آن بازیکن پس از تعویض کاپیتان اول، کاپیتان شده‌است و این کاپیتانی‌ها در ستون جمع محاسبه نشده‌است.

پیوند به بیرون[ویرایش]

گلهای استقلال در بازیهای فصل ۸۲–۱۳۸۱

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «آغاز دومین لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران». همشهری. ۲۷ مهر ۱۳۸۱. دریافت‌شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۱.
  2. «پورحیدری بر کخ پیروز شد». همشهری. ۹ آبان ۱۳۸۱. دریافت‌شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۱.
  3. «سپاهان با شایستگی استقلال را در تهران شکست داد». همشهری. ۱۳ آبان ۱۳۸۱. دریافت‌شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۱.
  4. «استقلال واقعی کجاست؟». همشهری. ۱۸ آبان ۱۳۸۱. دریافت‌شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۱.
  5. «آقای می کریسمس مبارک». همشهری جمعه. ۶ دی ۱۳۸۱. دریافت‌شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۱.
  6. «دایره آبی». همشهری. ۱۴ دی ۱۳۸۱. دریافت‌شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۱.
  7. «استقلال را نجات دهید». همشهری. ۳۰ دی ۱۳۸۱. دریافت‌شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۱.
  8. «استقلال و کخ؛ تمام». همشهری.
  9. «زرینچه جانشین رولند کخ شد». همشهری.
  10. «استقلال در تهران خود را باز می‌یابد». همشهری.
  11. «جواد قریب مدیر عامل استقلال شد». همشهری.
  12. «قلعه‌نویی حکم گرفت». همشهری.
  13. «مشکل استقلال کجاست؟». همشهری. ۲۷ آبان ۱۳۸۱. بایگانی‌شده از اصلی در 6 اكتبر 2012. تاریخ وارد شده در |تاریخ بایگانی= را بررسی کنید (کمک)
  14. «استقلال ۰ - سپاهان ۱ / آبی‌پوشان تهرانی حذف شدند».
  15. «استقلال تهران – الفیصلی امان». همشهری (روزنامه). ۱ آبان ۱۳۸۱. دریافت‌شده در ۱۵ مهر ۱۳۹۱.
  16. «فوتبال باشگاه‌های آسیا». همشهری (روزنامه). ۱۸ مهر ۱۳۸۱. دریافت‌شده در ۱۵ مهر ۱۳۹۱.
  17. «فوتبال باشگاه‌های آسیا». همشهری (روزنامه). ۲ آبان ۱۳۸۱. دریافت‌شده در ۱۵ مهر ۱۳۹۱.
  18. «استقلال باخت، اما صعود کرد!». همشهری (روزنامه). ۷ آذر ۱۳۸۱. دریافت‌شده در ۱۵ مهر ۱۳۹۱.
  19. «صفحه ورزش». همشهری (روزنامه). ۲۴ اسفند ۱۳۸۱. دریافت‌شده در ۱۵ مهر ۱۳۹۱.
  20. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. صص. ۶۹۶ تا ۷۰۱. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.
  21. «نتایج استقلال در دومین دوره لیگ برتر (iplstats.com)».
  22. "PERSIAN GULF PRO LEAGUE/2018 - Season rules". Scoresway. Retrieved 30 March 2017.
  23. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. صص. ۷۰۴. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.
  24. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. صص. ۱۱۶ و ۱۱۷. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.
  25. «goalzz.com».
  26. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. صص. ۷۰۳. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.
  27. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. صص. ۶۹۵. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.

منابع[ویرایش]