ایوب حسین‌نژادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ایوب حسین‌نژادی
زاده۱۱ فروردین ۱۳۳۲
آستارا
درگذشته۲۱ شهریور ۱۳۸۳ (۵۱ سال)
شاخه نظامیارتش شاهنشاهی ایران
ارتش جمهوری اسلامی ایران
درجهسرتیپ دوم
یگاننیروی هوایی شاهنشاهی
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ ایران و عراقتسلیم شده
نشان‌هاوینگ خلبانی جنگنده F4

ایوب حسین‌نژادی (زاده ۱۱ فروردین ۱۳۳۲ آستارا - درگذشته ۲۱ شهریور ۱۳۸۳) سرتیپ دوم خلبان مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی ایران بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

ایوب حسین‌نژادی در ۱۱ فروردین ماه سال ۱۳۳۲ در آستارا متولد شد. پس از اتمام دوره تحصیلی و قبولی در آزمون ورودی، به دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش راه پیدا نمود. پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز و طی دوره تکمیلی به ایالات متحده فرستاده شد. حسین‌نژادی در سال ۱۳۵۶ از دانشگاه علوم هوایی ایالات متحده آمریکا در رشته خلبانی (F-4) فارغ‌التحصیل شد و سپس به وطن بازگشت. وی دارای دوفرزند است.

جنگ ایران و عراق[ویرایش]

ایوب حسین‌نژادی در جنگ ایران و عراق تمام توان خود را در راه پیشبرد اهداف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به کار بست. او در یکی از پروازهای عملیاتی بر اثر اصابت موشک و سقوط جنگنده در سال ۱۳۵۹ به اسارت درآمد و پس از ۱۰ سال اسارت در سال ۱۳۶۹ به ایران بازگشت.

دوران ۱۰ ساله اسارت[ویرایش]

ایوب حسین‌نژادی به عنوان خدمتگزار اسرا شناخته شده است. بسیاری از اسرا سلامت خویش را مدیون وی دانسته‌اند چون در دوران اسارت با کاشت حبوبات و سبزیجات به سلامت تغذیه آنان کمک می‌کرد.

درگذشت[ویرایش]

ایوب حسین‌نژادی که پروازهای جنگی متعددی را در کارنامه درخشان خود ثبت کرده‌بود و علاقه خاصی به پرواز بر پهنه خلیج فارس داشت در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۱۳۸۳ درگذشت.

یادبود در آستارا[ویرایش]

جهت ارج نهادن به خدمات ایوب حسین‌نژادی، یکی از راه‌های مواصلاتی آستارا و همچنین شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در آستارا به یاد او نامگذاری شده است. همچنین پل هوایی اشرفی اصفهانی بر روی بزرگراه هاشمی رفسنجانی بنام ایشان نامگذری گردید.

منابع[ویرایش]