امیل لوبه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
امیل لوبه
هشتمین رئیس‌جمهور فرانسه
دوره مسئولیت
۱۸ فوریه ۱۸۹۹ – ۱۸ فوریه ۱۹۰۶
پس ازفلیکس فوره
پیش ازآرمان فالیر
نخست‌وزیر فرانسه
دوره مسئولیت
فوریه ۱۸۹۲ – دسامبر ۱۸۹۲
رئیس‌جمهورماری فرانسوا سعدی کارنو
اطلاعات شخصی
زاده
امیل فرانسوا لوبه

۳۱ دسامبر ۱۸۳۸
Marsanne، دروم
درگذشته۲۰ دسامبر ۱۹۲۹ (۹۰ سال)
مونتلیمر، دروم
ملیت فرانسه
پیشه، سیاستمدار

امیل فرانسوا لوبه، که در تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۸۳۸ در مارسان، فرانسه به دنیا آمد و در تاریخ ۲۰ دسامبر ۱۹۲۹ در مونتلیمار، فرانسه درگذشت¹⁵، هفتمین رئیس‌جمهور سومین جمهوری فرانسه بود⁶. او در حقوق تحصیل کرد و سپس شهردار مونتلیمار شد، جایی که به عنوان یک سخنران قدرتمند شناخته شد⁵.

وی در سال ۱۸۷۶ به عضویت مجلس نمایندگان فرانسه درآمد و در سال ۱۸۸۵ به سنا راه یافت⁵. او در دوران ریاست جمهوری خود، نمایشگاه موفق پاریس در سال ۱۹۰۰ و برقراری انتنت کوردیال با بریتانیا را شاهد بود، که اختلافات تیز آن‌ها را در مورد جنگ بوئر و پرونده دریفوس حل کرد⁶.

لوبه در سال ۱۸۹۹ رئیس‌جمهور شد. او که می‌دانست دادگاهی برای پرونده آلفرد دریفوس، افسر یهودی ارتش که در سال ۱۸۹۴ بر اساس شواهد مشکوک به خیانت محکوم شده بود، تشکیل خواهد داد، رنه والدک-روسو را برای تشکیل یک دولت برای حل پرونده دریفوس فراخواند و از تمام جمهوری‌خواهان خواست که پشت سر آن حمایت کنند⁶.

در دوران ریاست جمهوری لوبه، هرگونه رابطه بین دولت فرانسه و کلیسای کاتولیک، همچنین ایمان‌های پروتستان و یهودی، در سال ۱۹۰۵ منقطع شد⁶. او نیز در روابط خارجی فعال بود و با دیدار از رهبران خارجی از جمله نیکولای دوم از روسیه، ادوارد هفتم از بریتانیا، و ویکتور امانوئل سوم از ایتالیا، که باعث خشم پاپ پیوس دهم شد، روابط را با انگلستان در آوریل ۱۹۰۴ با امضای انتنت فرانسوی-انگلیسی (انتنت کوردیال) که اختلافات استعماری آن‌ها را حل کرد، هموار کرد⁶.

منابع[ویرایش]