شهرستان بهاباد

مختصات: ۳۲° شمالی ۵۵° شرقی / ۳۲°شمالی ۵۵°شرقی / 32; 55
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از امیرآباد (بافق))
بهاباد
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانیزد
مرکز شهرستانبهاباد
سایر شهرهابهاباد
بخش‌هامرکزی، آسفیچ
سال تأسیس۱۳٨۸
اداره
فرماندارعلیرضا تیموری
مردم
مذهبشیعه
جغرافیای طبیعی
مساحت۸۲۳۵ کیلومتر مربع
ارتفاع از سطح دریا۱۳۹۰
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۳۲/۵
بارش سالانه۹/۱۵۳
داده‌های دیگر
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۳۵
وبگاهفرمانداری بهاباد


شهرستان بهاباد یکی از شهرستان‌های استان یزد است. مرکز این شهرستان، شهر بهاباد است.

این شهرستان تا سال ۱۳۸۸ بخشی از شهرستان بافق بوده و از این سال به بعد با الحاق بخش اسفیج از شهرستان کوهبنان به وجود آمده‌است.

جمعیت[ویرایش]

جمعیت شهرستان بهاباد براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ برابر ۱۷،۲۲۱ تن بوده‌است. [۱]

تقسیمات کشوری[ویرایش]

پیشینه[ویرایش]

در تاریخ ۱۸ مرداد ماه ۱۳۸۸ شهرستان بهاباد به مرکزیت شهر بهاباد از ترکیب بخش‌های مرکزی به مرکزیت شهر بهاباد مشتمل بر بخش جلگه احمدآباد و بخش اسفیچ در تابعیت استان یزد ایجاد و تأسیس شد.

در آن تاریخ هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت کشور با انتزاع سی و پنج (۳۵) روستا، مزرعه و مکان شامل بشگان، خوسف، دشتخان، اسپی‌دران، رضوان، عزیزآباد، حسین‌آباد، ده بالا، محمدآباد، علی‌آباد، لطف‌آباد، ده احمدی، جنت‌آباد، بنزشگون، ده ملک، خرماتو، مورو، کبو، چناروئیه، چرمیز، بیدو، خرم‌آباد، ترشی‌شو، جوزوپایین، زیدآباد، جوزو بالا، منصوریه، اکبرآباد، بیدون پنج، ده لردو، بهجت‌آباد، بنه بید، برکان و معدن سرب چاه بنیز از دهستان سبزدشت بخش مرکزی شهرستان بافق و الحاق آن‌ها به دهستان اسفیچ بخش بهاباد همان شهرستان در استان یزد موافقت کرد. بر اساس این مصوبه، بخش اسفیچ به مرکزیت روستای اسفیچ شامل دهستانهای بنستان و اسفیچ در تابعیت شهرستان بافق ایجاد و تأسیس شد.

ویژگی‌های اجتماعی و اقلیمی[ویرایش]

بیشتر مردم این شهرستان به مهندسی معدن، کشاورزی و دامپروری مشغول بوده و دین مردم، اسلام (شیعه) می‌باشد. بهاباد به نقل از «مقدسی» در ۱۱۰۰ سال قبل شهری آباد و خوش آب و هوا بوده‌است که توتیای آن به شهرهای دیگر صادر می‌شده‌است. در زمان مغول‌ها این شهر به کلی نابود شده و دوباره بازسازی شده‌است. نقل قولهایی مبنی بر مقاومت مردم بهاباد در قلعه معروف این شهر برابر محمود افغان وجود دارد. از محصولات کشاورزی این منطقه می‌توان به گندم، جو، زیره، پسته، انگور، انار و اخیراً زعفران با کیفیت بالا نام برد. مقبره عالم بزرگ اسلامی ملا عبدالله بهابادی در این شهر قرار دارد. این شهر یکی از شهرهای کویری ایران است که در حاشیه دشت لوت واقع شده بارندگی آن نسبتاً متعادل است. در قدیم انگور بهاباد بسیار معروف بوده‌است ولی اکنون بیشتر باغات این منطقه مربوط به پسته‌است. و بنابر اسناد تاریخی محدوده معدن چادرملو همواره متعلق به این شهرستان بوده‌است که به دلیل اعمال نفوذ تنی چند به شهرستان اردکان پیوسته‌است.

گویش مردم بهاباد[ویرایش]

لهجه محلی مردم این منطقه بیشتر به گویش مردم استان کرمان نزدیک می‌باشد و گواهي بر قرابت نژادي و فرهنگي با مردمان خطه كرمان بالخص منطقه کوهبنان است.

غذاهای محلی[ویرایش]

از غذای محلی این شهر می‌توان نون کوتو، آش گندم پیازو را نام برد.

کشاورزی وباغداری[ویرایش]

تولیدبادام، پسته، گردو، توت درختی{خشک} وانگورازجمله فراوردهای باغداری وکاهو، اسفناج، گشنیز، شوید، تره ونعناع ازجمله سبزیجات برگی شهرستان است.

مناطق دیدنی[ویرایش]

  • یکی از جاهای دیدنی بهاباد موزه علوم طبیعی می‌باشد. این موزه در چهار بخش آبزیان، معدنی، بی مهرگان و آموزش عینی دایر است. از دیگر جاذبه‌های شهرستان بهاباد در بخش جلگهٔ احمدآباد واقع شده که می‌توان به مجموعهٔ تاریخی جنت آباد و رودخانهٔ شور نام برد.

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵». مرکز آمار ایران. ۲۳ اسفند ۱۳۹۵.