الکسی شیروف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
الکسی شیروف
شیروف در هراکلیون یونان، ۲۰۰۷
نام کاملAlexei Dmitrievich Shirov
کشوراتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی
اسپانیا
لتونی
زاده۴ ژوئیهٔ ۱۹۷۲ ‏(۵۱ سال)
ریگا، جمهوری سوسیالیستی لتونی شوروی، اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی
عنوانالکسی شیروف
رده‌بندی فیده
(No. 41 in the May 2014 رده‌بندی جهانی فیده)
بهترین ریتینگ۲۷۵۵ (ژانویه ۲۰۰۸)

الکسی دمتریویچ شیروف (زاده ۴ ژوئیه ۱۹۷۲) استادبزرگ و نویسندهٔ شطرنج لتونیائی‌الاصل اهل اسپانیا است وی از اوایل دههٔ ۱۹۹۰ تاکنون همواره در جمع بهترین شطرنج‌بازان جهان قرار داشته‌است. آخرین ریتینگ او در ژوئیه ۲۰۱۰ با ریتینگ ۲۷۴۹ دوازدهمین شطرنج‌باز برتر در رده‌بندی جهانی این ورزش است.

زندگی حرفه‌ای[ویرایش]

شیروف سابقهٔ قهرمانی شطرنج زیر ۱۶ سال جهان در سال ۱۹۸۸ و نایب‌قهرمانی زیر ۲۰ سال جهان در ۱۹۹۰ دارد و در همین سال به درجهٔ استادبزرگی رسید.

او در سال ۱۹۹۸ در یک رویارویی دوجانبه با ولادیمیر کرامنیک برای تعیین رقیبی برای به چالش کشیدن گری کاسپاروف قهرمان وقت شطرنج جهان با ۲ برد، ۷ مساوی و بدون باخت به پیروزی رسید. اما به دلیل مشکلات مالی رقابت وی با کاسپاروف برگزار نشد. دو سال بعد که کاسپاروف در مقابل کرامنیک قرار گرفته و از او شکست خورد، شیروف مدعی بی‌اعتبار بودن این رقابت شد و این که این بازی حق او بوده‌است.

وی همچنین در سال ۲۰۰۰ به فینال قهرمانی شطرنج جهان فیده رسید که با امتیاز ۳٫۵–۰٫۵ در تهران بازی را به ویسواناتان آناند را واگذار کرد.

سبک بازی تهاجمی و تمایل او به پیچیده‌کردن بازی باعث شده تا شیوهٔ بازی شیروف را با میخائیل تال قهرمان جهان هموطنش که مدتی هم استاد او بود، مقایسه کنند.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]