ارگ انار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ارگ ساسانی انار
Map
نامارگ ساسانی انار
کشورایران
استانکرمان
شهرستانانار
اطلاعات اثر
نام محلیقلعه
نوع بناخشتی
سال‌های مرمتدوره صفویه، دوره فعلی
کاربریحکومتی، خدماتی، مسکونی و عامه نشین
کاربری کنونیگردشگری
دیرینگیدوره ساسانی
دورهٔ ساخت اثرساسانیان
مالک فعلی اثراداره کل میراث فرهنگی استان کرمان
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۳۰۳۴۳
تاریخ ثبت ملی۱۷ بهمن ۱۳۸۹
اطلاعات بازدید
امکان بازدیدمقدور است

شهرستان انار در شمال استان کرمان قرار دارد. در مرکز این شهر کهن یک ارگ تاریخی قرار دارد. مساحت این ارگ ۱۱هزار و ۱۷۹ متر مربع است.

قدمت این ارگ به دوره پیش از اسلام و سلسله ساسانیان بر می‌گردد. شواهد نشان می‌دهند که مردم انار در آن زمان زرتشتی بوده‌است

تاریخچه[ویرایش]

تاریخ احداث این بنا بر اساس گزارش ثبتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران به دوره‌های پیش از اسلام بر می‌گردد. این ارگ در دوره صفویه بازسازی شده و مورد استفاده مجدد قرار گرفته‌است.

علیرضا جعفری زند، باستان‌شناس و استاد دانشگاه دربارهٔ پیشینه ارگ انار به روزنامه شرق (۱۷ دی ۱۳۹۰) گفته‌است: «این بنا در دوره ساسانی شکل گرفته و در دوره اسلامی تکمیل شده‌است، یعنی مجموعه‌ای از دوران‌های مختلف را در خودش دارد، دقیقاً مثل همان حالتی که ارگ بم داشت.»[۱]

این باستان‌شناس می‌گوید ممکن است در کاوش‌ها و لایه‌نگاری‌ها، لایه‌های اشکانی یا قدیمی‌تر نیز در این ارگ یافت شود.

بناهای داخلی این ارگ حدود ۲۵ سال پیش سالم بوده، به خصوص اتاق‌های دو طبقه آن که کاملاً قابل استفاده بوده‌اند.[۲] این ارگ مورد فعالیت‌های پژوهشی نظیر کاوش‌ها و حفاری‌های باستان شناسانه قرار نگرفته‌است.

طراحی و ساخت ارگ[ویرایش]

پلان ارگ به شکل مستطیل می‌باشد که در جهت شرق به غرب کشیده شده‌است. این پلان مستطیل شکل بر روی تپه‌ای واقع شده که توسط شش برج و بارو، محصور گردیده‌است.

این ارگ متشکل از فضاهای یک طبقه و دو طبقه‌ای است که فضاهای یک طبقه عمدتاً در حاشیه ارگ قرار گرفته‌اند و دارای کاربری خدماتی، مسکونی بوده‌اند و در واقع بخش عامه‌نشین آن محسوب می‌شود که شامل فضاهای خدماتی نظیر اصطبل‌ها، طویله‌ها و … و همچنین محل سکونت مردم عادی و خدم و حشم می‌باشد.

بناهای دو طبقه که در مرکز ارگ واقع شده‌اند مقر حکومتی و مرکز سیاسی ارگ می‌باشند که کاوش‌های باستان‌شناسی می‌تواند در بررسی دقیق نوع نقشه، معرفی فضاها، عناصر تشکیل دهنده و نحوه استقرار آن‌ها در مجموعه کمک شایانی کنند.

ورودی ضلع شمالی این ارگ که بین دو برج قرار گرفته، در اثر تخریب در ابتدای انقلاب ایجاد شده‌است. ورودی اصلی در ضلع جنوبی قلعه در خیابان رازی قرار دارد ."[۳]

ارگ انار[ویرایش]

شهر انار در شمال استان کرمان قرار دارد . بقیش بالا نوشته

گالری تصاویر[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. روزنامه شرق
  2. «شناسنامهٔ شهر «انار» را نابود می‌کنند».
  3. سازمان میراث فرهنگی

پیوند به بیرون[ویرایش]