ادیت هد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ادیت هد
ادیت هد در ۱۹۷۶
نام هنگام تولدEdith Claire Posener
زادهٔ۲۸ اکتبر ۱۸۹۷
سن برناردینو، کالیفرنیا
درگذشت۲۴ اکتبر ۱۹۸۱ (۸۳ سال)
لس آنجلس
محل تحصیلدانشگاه کالیفرنیا، برکلی (B.A.)
دانشگاه استنفورد (M.A.)
سال‌های فعالیت۱۹۲۷–۱۹۸۱
همسر(ها)Charles Head (۱۹۲۳–۱۹۳۸; طلاق)
Wiard Ihnen (۱۹۴۰–۱۹۷۹; مرگش)
لباس دلیله در فیلم سامسون و دلیله

ادیت هد (انگلیسی: Edith Head; زادهٔ ۲۸ اکتبر ۱۸۹۷ – درگذشتهٔ ۲۴ اکتبر ۱۹۸۱) طراح لباس اهل ایالات متحده آمریکا بود که مدتی طولانی در هالیوود به کار اشتغال داشت.

او ۳۵ بار نامزد جایزه اسکار بهترین طراحی لباس شد و از این میان هشت بار این جایزه را به دست آورد. هید متولد و بزرگ شده در کالیفرنیا، حرفه خود را به عنوان معلم اسپانیایی آغاز کرد، اما به طراحی علاقه داشت. پس از تحصیل در مؤسسه هنری Chouinard در لس آنجلس، هد در سال ۱۹۲۳ به عنوان لباس هنرمند طراحی در پارامونت پیکچرز استخدام شد. او به دلیل طراحی سارونگ علامت تجاری دوروتی لامور در فیلم ۱۹۳۶ به شهرت رسید. جنگل پرنسس، و پس از ایجاد جایزه اسکار برای بهترین طراحی لباس در سال ۱۹۴۸، به یک نام معروف تبدیل شد. هد به دلیل روابط نزدیک کاری که با سوژه‌هایش داشت، و با آنها مشورت گسترده داشت، استثنایی محسوب می‌شد. اینها تقریباً همه ستاره‌های زن برتر هالیوود را شامل می‌شد.

هید ۴۴ سال در پارامونت کار کرد. در سال ۱۹۶۷، این شرکت از تمدید قرارداد خودداری کرد و او توسط آلفرد هیچکاک برای پیوستن به یونیورسال پیکچرز دعوت شد. در آنجا وی هشتمین و آخرین اسکار خود را برای کار خود در The Sting در سال ۱۹۷۳ به دست آورد.

بخشی از فیلمشناسی[ویرایش]

جایزه‌های اسکار[ویرایش]

منابع[ویرایش]