احمدآباد وسط

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
احمدآباد وسط
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانتهران
شهرستانورامین
بخشبخش مرکزی
دهستانبهنام وسط شمالی
نام محلیکوزه گران
نام‌های قدیمیکوزه گران
سال بنیاد1280
مردم
جمعیت۱۲٬۴۹۳ نفر

احمدآباد وسط، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ورامین در استان تهران ایران است.

اين روستا از قديم در صنعت سفال فعاليت داشته و به اين دليل به آن احمد آباد كوزه گران مي گويند .

هم اكنون نيز تعداد زيادي از كارگاه ها و صنايع سفال و سراميك در اين روستا مستقر بوده و اقدام به توليد انواع وسايل و لوازم سفالي مي نمايند كه همواره مورد بازديد گردشگران قرار مي گيرد .

احمدآباد كوزه گران با دارا بودن بيش از 600 هكتار اراضي قابل كشت است كه بيشترين محصولات كشاورزي آن را غلات ، صيفي جات ، پنبه ، حبوبات ، باغات انگور و گردو تشكيل مي دهد .

اين روستاي هدف گردشگري از تعداد بسياري آثار تاريخي تشكيل شده كه به طور نمونه مي توان به امامزاده سيد حسين ، قلعه زمزم ، قبرستان قديمي ، مسجد قديمي ، تپه قلعه و منگل رودخانه اشاره كرد .

نسب امام زاده سيد حسين به امام حسن مجتبي (ع) باز مي گردد .

بقعه مرقد امام زاده رو به شمال قرار گرفته گنبد بلند آن كه بر روي ساختماي چهارديواري واقع شده و قبر در اتاقي بدون تزئينات درون صندوقچه اي چوبي قديمي قرار دارد .

اهالي روستا از كرامات و معجزات اين امام زاده بسيار تعريف كرده اند و همواره براي راز و نياز به اين مكان مراجعه مي كنند .

قلعه زمزم به شكل مربع و به ابعاد 70 متر در 70 متر با ديواره هايي به عرض 3 متر در وسط روستاي احمد آباد كوزه گران قرار گرفته است .

ارتفاع ديواره ها به بيش از 3 متر مي رسيده ولي فرسايش اين ديواره ها از ارتفاع آن كاسته است .

در وسط اين قلعه چشمه اي با آب بسيار گوارا بوده كه تا چند سال قبل نيز جاري بوده ولي برداشت هاي صورت گرفته از سفره هاي زير زمين آن را خشكاند.

براي رسيدن به اين روستا بايد پس از ميدان ولي عصر به سمت سه راهي قاسم آباد رفته و 8 كليومتردر جاده شاهزاده محمد حركت نمود تا به روستاي احمدآباد كوزه گران رسيد .

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان بهنام وسط شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۴۹۳ نفر (۵۸۶خانوار) بوده‌است.


منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.