آکیرا یامائوکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آکیرا یامائوکا
آکیرا یامائوکا در کنفرانس توسعه دهندگان بازی در سال ۲۰۱۰
آکیرا یامائوکا در کنفرانس توسعه دهندگان بازی در سال ۲۰۱۰
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۶ فوریهٔ ۱۹۶۸ ‏(۵۶ سال)
نیگاتا، ژاپن
ژانرراک، امبینت، دارک امبینت، صنعتی، تریپ هاپ
ساز(ها)گیتار، ارگ، پیانو

آکیرا یامائوکا (به ژاپنی: 山岡 晃)(به انگلیسی: Akira Yamaoka) (زاده ۶ فوریه سال ۱۹۶۸) یک آهنگساز ژاپنی بازی‌های رایانه‌ای، طراح صدا، کارگردان صدا و تهیه کنندهٔ بازی است که از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۰۹ که استعفای خودش را اعلام کرد برای شرکت کونامی خدمت کرده‌است. او به دلیل آهنگسازی و نقش‌هایی مانند تهیه کننده، کارگردان صداگذاری در سری بازی سایلنت هیل معروف است.

زندگینامه[ویرایش]

اوایل زندگی[ویرایش]

آکیرا در دانشکدهٔ هنر توکیو ابتدا شروع به مطالعهٔ طراحی داخلی و طراحی محصول کرد.

دوران شغلی[ویرایش]

در ۲ دسامبر سال ۲۰۰۹ اعلام شد که یامائوکا شرکت کونامی را ترک کرده‌است. در ۳ فوریه سال ۲۰۱۰ اعلام شد که یامائوکا به شرکت بازی‌سازی گرس‌هاپر منیوفکچر (Grasshopper Manufacture) ملحق شده و با گویچی سودا و شینجی میکامی بر روی بازی سبک هیجانی پرحادثه-روانی خود با نام سایه‌های ملعون(Shadows of the Damned) با همکاری شرک الکترونیک آرتز کار می‌کنند.

دوران حرفه‌ای[ویرایش]

یامائوکا قبل از اینکه به عنوان یک آهنگساز شروع به کار کند، او به دنبال شغلی مانند طراحی بود اما بعد از آنکه در دانشکدهٔ هنر توکیو به مطالعهٔ طراحی محصول پرداخت به یک آهنگساز تبدیل شد.

در سال ۱۹۹۳ او به کونامی پیوست و برای بازی Sparkster: Rocket Knight Adventures 2 و بعد از ان دو نسخه از بازی اسنچر (Snatcher) آهنگ‌سازی کرد. هنگامی که کونامی برای آهنگ‌سازی بازی سایلنت هیل به دنبال یک موسیقیدان بود یامائوکا داوطلب این کار شد زیرا فکر کرد که او تنها کسی است که می‌تواند برای این بازی اهنگسازی کند.

یامائوکا در سال ۲۰۰۹ طی یک مصاحبه اعلام کرد که بازی ساز مورد علاقه اش گویچی سودا (سودا۵۱) و همچنین بازی مورد علاقه‌اش «دیگه قهرمان لازم نیست» No More Heroes است.

سبک موسیقی و تاثیرپذیری[ویرایش]

هنگامی از او پرسیده شد که از چه موسیقیدان‌هایی تاثیر گرفته‌است، یامائوکا اشاره کرد که "مهمترین تاثیرش را از ترنت رزنر چه از سبک و چه از اجراهایش گرفته‌است." در میان دیگر تاثیرپذیری‌هایش به آنجلو بادالامنتی (که به علت تولید موسیقی فیلم‌های دیوید لینچ معروف است)، متالیکا و دپش مد اشاره کرد.

نقش‌ها در سایلنت هیل[ویرایش]

آکیرا در مدتی که در شرکت کونامی بود توانست هفت نسخه از عنوان سایلنت هیل را آهنگسازی کند و از جمله موسیقی‌های معروف او در این سری بازی می توان به "تپه خاموش" (Silent Hill)، "اشک های" (Tears of)، زمان قتل (Killing Time) از سایلنت هیل و "تم لورا" (Theme of Laura)، "عهد" (Promise)، "حقیقت" (True) از سایلنت هیل ۲ و "اتاق فرشته" (Room of Angel) از سایلنت هیل ۴ اشاره کرد.

او اهنگ "تم لورا" را تنها در سه روز اهنگسازی و نوشته‌است.

بازی رایانه‌ای تاریخ عرضه نقش
سایلنت هیل ۱۹۹۹ آهنگساز، کارگردان صدا
سایلنت هیل ۲ ۲۰۰۱ آهنگساز، کارگردان صدا
سایلنت هیل ۳ ۲۰۰۳ آهنگساز، کارگردان صدا، تهیه کننده
سایلنت هیل ۴ ۲۰۰۴ آهنگساز، کارگردان صدا، تهیه کننده
سایلنت هیل (فیلم) ۲۰۰۶ آهنگساز، تهیه کننده
سایلنت هیل: ریشه‌ها ۲۰۰۷ آهنگساز
سایلنت هیل بازگشت به خانه ۲۰۰۸ آهنگساز
سایلنت هیل: یادگارهای خردشده ۲۰۰۹ آهنگساز
سایلنت هیل: مکاشفات (فیلم) ۲۰۱۲ آهنگساز

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]