آلک داگلاس-هیوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آلک داگلاس-هیوم
آلک داگلاس-هیوم در ۱۹۶۳
نخست‌وزیر بریتانیا
دوره مسئولیت
۱۹ اکتبر ۱۹۶۳ – ۱۶ اکتبر ۱۹۶۴
پادشاهالیزابت دوم
پس ازهارولد مک‌میلان
پیش ازهارولد ویلسون
رهبر حزب محافظه کار
نماینده پارلمان بریتانیا
وزیر امور خارجه بریتانیا
لرد منتخب شورای مشاوران ملکه
رئیس مجلس لردها
دبیر دولت در امور روابط کشورهای مشترک‌المنافع
اطلاعات شخصی
زاده
الکساندر فردریک داگلاس هوم

۲ ژوئیهٔ ۱۹۰۳
عمارت، هیرسل-وایفر-وست‌مینستر، انگلستان
درگذشته۹ اکتبر ۱۹۹۵ (۹۲ سال)
کولد استریم-برویک شایر، اسکاتلند
ملیت بریتانیا
حزب سیاسیحزب محافظه‌کار
همسر(ان)الیزابت داگلاس هوم
فرزندانکرولاین-مریل-دیانا-دیوید
محل تحصیلآکسفورد
پیشه، سیاستمدار

بارون الکساندر فردریک داگلاس هیوم (به انگلیسی: Alexander "Alec" Frederick Douglas-Home)؛ ۲ ژوئیه ۱۹۰۳ – ۹ اکتبر ۱۹۹۵) سیاستمدار بریتانیایی از حزب محافظه کار (بریتانیا) او بمدت شش سال که از ۱۹۳۱ در مجلس عوام بود و کمک پارلمانی نویل چمبرلن بحساب می آمد و بخاطر طرفداری از او در جریانات قبل از جنگ جهانی دوم و پیمان مونیخ از محبوبیتش کاسته شد.

در ۱۹۵۰ بدنبال مرگ پدرش عضو مجلس لردها شد. در زمان نخست وزیری وینستون چرچیل و آنتونی ایدن و همچنین هارولد مک میلان او به‌طور فزاینده‌ای یکسری مقام‌های مهم را بدست گرفت که شامل رهبری مجلس لردها و همچنین وزارت امور خارجه از ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۳ می‌شد. در شغل آخری از ایالات متحده آمریکا در مورد بحران موشکی کوبا پشتیبانی کرد. او همچنین امضاکننده پیمان محدود کننده آزمایشات اتمی از طرف پادشاهی متحده در اگوست ۱۹۶۳ با آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود.

در اکتبر ۱۹۶۳ مک میلان بعلت بیماری استعفا داد و هیوم جانشینش شد و تا اکتبر سال بعد در این مقام بود. در دیدگاه عمومی اینکه نخست وزیر رهبر مجلس لردها باشد قابل قبول نبود وزرای مک میلان حاضر نشدند برای او هم وزیر باشند و در کابینه او خدمت کنند؛ و همچنین به وسیلهٔ حزب کارگر بریتانیا و رهبر این حزب هارولد ویلسون به بحران کشیده شد. حزب محافظه کار موقعیت خود را به عنوان حزب حاکم که از ۱۹۵۱ در اختیار داشت از دست داد. هوم در حقیقت دومین کابینه کم عمر بریتانیا در قرن بیستم را اداره کرد. در ۱۹۶۴ در انتخابات عمومی شکست خورد و از ریاست حزب استعفا داد. با این حال از ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴ عضو کابینه ادوارد هیس بود. پس از شکست هیس در ۱۹۷۴ به مجلس لردها بازگشت و کمی بعد خود را از مشاغل سیاسی بازنشسته کرد.

آلک داگلاس-هیوم در ۹ اکتبر ۱۹۹۵ در سن ۹۲ سالگی درگذشت.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «Lord Home, 92, Humble Earl Who Became British Premier». نیویورک تایمز. ۱۹۹۵-۱۰-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۸.