آسیاب‌های آبی تک زو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آسیابهای آبی تک زو (صالح‌آباد)
Map
نامآسیابهای آبی تک زو (صالح‌آباد)
کشورایران
استاناستان خراسان رضوی
شهرستانشهرستان گناباد
اطلاعات اثر
کاربریآسیاب
دیرینگیدوران‌های تاریخی پس از اسلام
دورهٔ ساخت اثردوران‌های تاریخی پس از اسلام
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۶۳۷۸
تاریخ ثبت ملی۷ مهر ۱۳۸۱

آسیابهای آبی تک زو (صالح آباد)جغرافیای تاریخی شهرستان وشهر گناباد نشان می‌دهد که این شهرستان در دوران پیش از اسلام معبر داخلی فلات ایران و قسمت‌های شرقی آن محل برخورد و میدان جنگ لشکریان ایران و توران بوده‌است. همچنین مشخص شده‌است که در کنار این معبر اصلی و جنگی که به وسیله تنگلهای کلات و زیبد به دشت پشن و گیسور و بالاخره به قسمت‌های شرق ایران می‌پیوسته. آثار تاریخی از جمله قلعه فرود وجود دارد.

قله‌ای که قلعه فرود بر فراز آن قرار داردرفیع و عظیم بوسیلله دو تک (تنگه) از قله‌های اطراف خود جدا شده‌است یکی از این دره‌ها به " تک زو" که آبی به همین نام در آن جاری است معروف می‌باشد. این آب آبشارهایی به ارتفاع ۳ تا ۱۰ متر تشکیل می‌دهد و قریه کوچکی بنام " زو " را مشروب می‌کند. دیواره‌های سنگی طرفین ان بسیار مرتفع به نظر می‌رسد و در بعضی جاها به صورت ایوان مسقف درآمده است. این منطقه ییلاقی در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب گناباد قرار دارد.

این روستا مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان گناباد، بخش کاخک، روستای تک میدان واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. علی گلریز. [گناباد-جاده فردوسhttp://iranshahrpedia.ir/fa/پرونده‌های_آثار_ثبت‌شدهٔ_ایران_در_فهرست_آثار_ملی «دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر»] مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ آوریل ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۱-۰۵-۱۹.