آرامگاه پیر (تاکستان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آرامگاه معروف به پیر)
آرامگاه معروف به پیر
Map
نامآرامگاه معروف به پیر
کشورایران
اطلاعات اثر
کاربریآرامگاه
دیرینگیدوره سلجوقیان
دورهٔ ساخت اثردوره سلجوقیان
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۳۸۴
تاریخ ثبت ملی۱۱ آذر ۱۳۳۰

بقعه معروف به پیر مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان تاکستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۳۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]

نقاشی اوژن فلاندن از بقعه پیر در روستای سیادِن (تاکستان)

معماری بنا[ویرایش]

برجی با نمایی آجری به شکل مربع مستطیل در ابعاد 65/6 در 45/6 متر، یک چهار طاقی را تشکیل می دهد. از تمام تزئینات فراوان و کهن به کار رفته در این بنا، دو رج طاق نماهای کوچک سه کولی تزئینی که به کمک آجرکاری و بندکشی های نقش دار از زیبایی خاصی برخوردار است باقی مانده است. بنای بقعه ی پیر تاکستان در اوج سادگی در ظاهر خود، شیوه ی معماری استوار و مستحکمی دارد و از هنرمندی معماران دوره ی سلجوقی بهره مند شده است. این هنرمندی ها در نمای ورودی و نیز در قسمت داخلی هشت وجهی زیر گنبد به خوبی نمایان است. در این قسمت نگاره هایی به شکل صلیب شکسته و تکه های کوچک گچبری نمایان شده است. با توجه به همین موضوع که به هنگام حفاری نقشه ی اصلی بنا از این مکان به دست آمده و نوع معماری و مصالح به کار رفته در آن می توان این بنا را متعلق به دوره ی سلجوقی دانست.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.

۲.مقاله بررسی کاربرد مصالح سنتی بقعه پیر شهرستان تاکستان. 1399