آرامگاه باباطاهر (خرم‌آباد)

مختصات: ۳۳°۲۹′۱٫۳۹″ شمالی ۴۸°۲۱′۵٫۶″ شرقی / ۳۳٫۴۸۳۷۱۹۴°شمالی ۴۸٫۳۵۱۵۵۶°شرقی / 33.4837194; 48.351556
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرامگاه باباطاهر
دَر باوطاهر
Map
نامآرامگاه باباطاهر
کشورایران
استاناستان لرستان
شهرستانخرم‌آباد
بخشبخش مرکزی
اطلاعات اثر
نام محلیباوطاهِر
کاربریآرامگاه
دیرینگیدوره خوارزمشاهیان[۱]
مالک اثرمیراث فرهنگی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۴۴۷۳
تاریخ ثبت ملی۱۶ اسفند ۱۳۸۴
اطلاعات بازدید
امکان بازدیدآزاد
آرامگاه باباطاهر بر ایران واقع شده‌است
آرامگاه باباطاهر
روی نقشه ایران
۳۳°۲۹′۰۱″شمالی ۴۸°۲۱′۰۶″شرقی / ۳۳٫۴۸۳۷۲۹°شمالی ۴۸٫۳۵۱۵۶۲°شرقی / 33.483729; 48.351562

مقبره باباطاهر خرم‌آباد یکی از بناهای تاریخی و فرهنگی شهر خرم‌آباد است. باباطاهر شاعر معروف ایرانی، لر و از اهالی شهرستان خرم‌آباد بوده‌است. باباطاهر را در زبان لری باوطاهِر تلفظ می‌کنند. در آثار و دوبیتیهای این شاعر ایرانی از کلمات و اصطلاحات لری و لکی استفاده شده‌است.[۱] سالها پیش کتیبه‌ای چوبین در داخل بنا وجود داشته که روی آن شجره شخص مدفون با ابیاتی نوشته شده و از وی در آن با عنوان «بابا طاهر» یاد شده‌است.[۲] عطا حسن‌پور، یکی از باستان‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی استان لرستان توضیح داد: در لرستان لقب «بابا» برای کسانی به کار می‌رود که یارسان (اهل حق) هستند و احتمالاً مقبره‌ای که به نام باباطاهر در خرم‌آباد است، به یکی از همین افراد تعلق دارد؛ اما قطعاً این فرد باباطاهر لرستانی است.[۳]

مقبره[ویرایش]

ساختمان مقبره که مربوط به دوره خوارزمشاهی است در ضلع غربی قلعه فلک‌الافلاک و در محله‌ای که نزد مردم خرم‌آباد به دَرْ باوطاهر معروف است قرار گرفته‌است. بنای مقبره متشکل از یک گنبد ساده و یک ورودی است، دیوارهای مقبره متشکل از ۸ ضلع است که چهار ضلع آن هر یک به ابعاد ۲۵۰ سانتی‌متر و اضلاع فرعی هریک ۱۷۰ سانتی‌متر است. محل قبر احتمالی باباطاهر در سردآبه قرار دارد، ضریحی چوبی بر روی قبر وجود داشته که به مرور زمان از بین رفته‌است. در دوران معاصر یک اتاق کوچک که به آن قلندرخانه می‌گفتند اضافه شده‌است. این اثر در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۴۴۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «مقبره باباطاهر، خرم‌آباد». وب‌گاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ مارس ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۸ فروردین ۱۳۹۰.
  2. دهقانی، مهرداد (2014-10-27). «شماره ثبت مقبره باباطاهر خرم‌آباد اشتباه درج شده‌است». پایگاه خبری یافته. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ اكتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در 2014-10-27. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  3. «پاسخی به یک ابهام دربارهٔ باباطاهر». ایسنا. ۲۰۱۴-۱۱-۰۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۱۱-۰۸.