آبی‌بیگلو

مختصات: ۳۸°۱۶′۱۶″شمالی ۴۸°۳۴′۰۹″شرقی / ۳۸٫۲۷۱۱°شمالی ۴۸٫۵۶۹۲°شرقی / 38.2711; 48.5692
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آبی‌بیگلو
کشور ایران
استاناردبیل
شهرستاننمین
بخشویلکیج
سال شهرشدن۱۳۷۷
مردم
جمعیت۵،۹۹۹[۱]
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۱۳۱۸ متر
اطلاعات شهری
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۴۵۳۲۳۸
آبی‌بیگلو بر ایران واقع شده‌است
آبی‌بیگلو
روی نقشه ایران
۳۸°۱۶′۱۶″شمالی ۴۸°۳۴′۰۹″شرقی / ۳۸٫۲۷۱۱°شمالی ۴۸٫۵۶۹۲°شرقی / 38.2711; 48.5692

آبی‌بیگلو[۲] شهری است در بخش ویلکیج شهرستان نمین استان اردبیل ایران.[۳] این شهر مرکز بخش ویلکیجِ است. سه محله اصلی آبی بیگلو عبارت است از خانلارلو - پیر عمی گوجلو - اودولو

موقعیت[ویرایش]

این شهر در 19 کیلومتری اردبیل واقع شده‌است و از لحاظ موقعیت می‌توان گفت بین سه ضلع مثلث شهری اردبیل، نمین وآستارا قرار دارد. جنگل فندق‌لو در حاشیه شرقی این شهر قرار گرفته که برای گردشگران محیط جذابی است. در یک کیلومتری این شهر یکی از انشعابات با نام رودخانه آجی چای وجود دارد که رودخانه‌ای فصلی می‌باشد.

آبی‌بیگلو از شمال به روستاهای مهدی پستی و دورجین و دگرماندرق و سعیدآباد مشرف گشته و از طرف جنوب شرقی به روستای محمودآباد، بریس ونیارق واز جنوب غربی به روستای آغبلاق مصطفی خان متصل شده و از مشرق به روستای آلادیزگه و در امتداد آن به جنگل فندق لو مشرف می‌گردد. همچنین این شهر از غرب نیز به روستای تازه کند لقمان آباد منتهی می‌شود. آبی بیگلو در سال ۱۳۷۷ خورشیدی از روستا به شهر ارتقاء یافت.[نیازمند منبع]

مردم شناسی[ویرایش]

طبق سرشماری نفوس مسکن در سال ۱۳۹۰، این شهر ۵۹۹۹ نفر جمعیت دارد.

پیشینه تاریخی[ویرایش]

بر اساس نظرات مختلف تاریخ اولیه پیدایش این منطقه را حدوداً به ۸۰۰ سال پیش عنوان می‌کنند که در ابتدا بر روی تپه‌ای مرتفع (البته در آن زمان) به دلیل مشرف بودن بر منطقه اطراف شکل گرفته ‌است (احتمالا این تپه همان محل فعلی مسجد امام خمینی است که از سالیان دور در این نقطه بوده است و با نام «تپه باشی» شناخته می شود).[نیازمند منبع]

در کتاب تاریخ اردبیل و دانشمندان آمده‌است: «طبق سندهای قدیمی ۷۰۰ سال پیش، چند نفر از اهالی آبی بیگلو کوچ کرده و آن ده (آلادیزگه) را آباد نموده‌اند و این ده در ۲۲ کیلومتری خاور اردبیل واقع شده “۱و در نزدیکی شهر آبی بیگلو قرار دارد. مطلب فوق این مسئله را به اثبات می‌رساند که آبی بیگلو بیش از ۷ قرن قدمت داشته‌است و اهالی آن بانیان دیگر آبادیها بوده‌اند.»

این شهر فاصله‌ای حدوداً یک کیلومتری با دو رودخانه مهم قره سو و سقزچی که در دو جهت مخالف روستا واقع شده، قرار دارند. همچنین آبی بیگلو فاصله‌ای در حدود ۲ کیلومتر با جنگل فندق لو که یکی از طبیعت‌های بسیار زیبا و بکر استان اردبیل بلکه ایران است، دارا می‌باشد که در گذشته، زندگی اولیه روستائیان از طریق همین جنگل و رودخانه و کشاورزی تأمین می‌شده‌است. عمده مردم روستا در قدیم به کشاورزی و دامداری مشغول بوده‌اند؛ ولی رفته رفته چهره روستا به شهر تبدیل شده و در حال حاضر دارای بخشداری و شهرداری و چندین اداره مختلف می‌باشد.

شهرآبی بیگلو از سه محله اصلی بنام «اودولو»، «خانلارلو» و «پیر عمی گوجلو» تشکیل شده است. قبلا طایفه پیرعمیگوجلو یکی از شاخه های خانلارلو بوده و بعد از احداث مسجد ولیعصر (عج) به همراه طایفه های دیگر بعنوان محله مستقل شناخته می شود. در حال حاضر عمده مردم آن به شغل‌هایی مانند سنگ کاری نمای ساختمانها و آرماتوربندی، جوشکاری و سایر مشاغل ساختمانی و عده‌ای نیز در اداره جات مختلف استان شاغل هستند. شخصیت های علمی، هنری و ورزشی زیادی از این شهر در ایران و جهان شناخته شده هستند.

این شهر دارای سه مسجد می‌باشد. مسجد جامع در محله "اودولو"، مسجد امام خمینی در محله "خانلارلو" و مسجد ولیعصر (عج) در محله "پیرعمی گوجلو" واقع می‌باشد. همچنین این شهر دارای یک حسینیه بانوان می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰». مرکز آمار ایران. ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲.
  2. تابلوی ورودی شهر به شهر سرسبز آبی‌بیگلو خوش آمدید بایگانی‌شده در ۱۰ مه ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine وبگاه آبی‌بیگلو
  3. مرجع شهرهای ایران وزارت کشور بازبینی ۲۰ اسفند ۱۳۸۸
  • کتاب سیمای جامع شهرستان نمین - علی حقی
  • اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳ خ.
  • تاریخ اردبیل و دانشمندان- جلد ۱- میر فخرالدین موسوی ننه کرانی- ۱۳۴۷- ص۱۵

پیوند به بیرون[ویرایش]