کانفیکر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کانفیکر (به انگلیسی: Conficker) یا داونادآپ (به انگلیسی: Downadup) یک کرم رایانه‌ای است که از اکتبر سال ۲۰۰۸ ظاهر شد و سیستم‌های عامل ویندوز را مورد هدف قرار دارد.اگر رایانه‌ای به این ویروس آلوده شده باشد این احتمال هست که اطلاعاتی از درون سیستم قربانی به بیرون منتقل بشود[۱].این کرم در اوج زمان گسترگی در میلیون‌ها رایانه گسترش یافت[۲].این کرم توانست به رایانه‌های ارتش‌های آلمان، انگلیس و فرانسه هم نفوذ کند و عملکرد آنها را مختل سازد.کانفیکر معمولاً از راه اینترنت یا استیکرهای «یو اس بی» به سیستم قربانی وارد می‌شود[۳].شرکت مایکروسافت در پی ناتوانی در یافتن خالق این کرم مبلغ ۲۵۰ هزار دلار برای کسی که بتواند اطلاعات مفیدی در مورد سازندگان و سرور کرم کانفیکر در اختیار آنها بگذارد جایزه تعیین کرد[۴].احتمال می‌رود روز چهارشنبه ۱۲ فروردین (اول آوریل ۲۰۰۹) این کرم طریقه آلوده سازی، به‌روزرسانی و اتصال به سرور خود را تغییر دهد[۵].

منابع[ویرایش]

  1. «آشنایی به کرم کامپیوتری کانفیکر». وب‌گاه آفتاب. ۱۱ فروردین ۱۳۸۸. دریافت‌شده در ۳۱ فروردین ۱۳۸۸.
  2. «حمله مجدد کرم کانفیکر در نوعی جدید». وب‌گاه آیتی ایران. ۱۱ فروردین ۱۳۸۸. دریافت‌شده در ۳۱ فروردین ۱۳۸۸.[پیوند مرده]
  3. «حملهٔ کانفیکر به سیستم رایانه‌ای ارتش آلمان». وب‌گاه دویچه وله. ۱۱ فروردین ۱۳۸۸. دریافت‌شده در ۳۱ فروردین ۱۳۸۸.
  4. «مایکروسافت برای سر Conficker جایزه گذاشت». وب‌گاه همشهری آنلاین. ۱۱ فروردین ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ آوریل ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۳۱ فروردین ۱۳۸۸.
  5. «شمارش معکوس برای حمله کرم جدید رایانه». وب‌گاه تابناک. ۱۲ فروردین ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ آوریل ۲۰۰۹. دریافت‌شده در فروردین ۱۳۸۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)