اریک ریموند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از Eric S. Raymond)
اریک ریموند
اریک ریموند در سال ۲۰۰۵
زادهٔ۴ دسامبر ۱۹۵۷ ‏(۶۶ سال)
محل زندگیپنسیلوانیا
ملیتآمریکایی
دیگر نام‌هاESR
وبگاه

اریک اس. ریموند (به انگلیسی: Eric S. Raymond) برنامه‌نویس، محقق و تاریخ‌نگار فرهنگ هکرهای رایانه‌ای نویسندهٔ مقاله کلیسای جامع و بازار می‌باشد.

زندگی[ویرایش]

وی در ۴ دسامبر ۱۹۵۷ به دنیا آمد. نویسنده کتاب کلیسای جامع و بازار و معرف Jargon File (تعریف لغتنامهای تازه برای هکرها) همچنین در کنار انتشار این لغتنامهٔ تخصصی اعتبار، اصلی او به عنوان یک تاریخ‌نگار و انسان‌شناس در زمینه فرهنگ هکرها، بعد از سال ۱۹۹۷ (میلادی) به نوعی به یک پیشتاز در دنیای نرم‌افزار متن‌باز تبدیل شد و رهبری و هدایت این جامعه را به عهده گرفت. امروزه به عنوان یک شخصیت بحث‌برانگیز و ستیزگر شناخته می‌شود. تلاشهای او آنچنان که اندکی از آنها در این نوشته آورده شده‌است، آقای ریموند را به جامعهٔ متن‌باز و نرم‌افزار متن‌باز شناسانده‌است. جامعه‌ای که سهم زیادی در تشکیل آن داشته و او را به عنوان پدر جامعه بازمتن می‌شناسند. هر حرکتی نقطه آغازی دارد، بسیاری از پروژه‌ها و جنبش‌های نرم‌افزار متن‌باز از فردی به نام اریک ریموند آغاز می‌گردند.

پروژه‌ها[ویرایش]

برنامه‌نویسی[ویرایش]

اینترنت و ارتباطات، برنامه‌های کمکی برای مکتوب کردن، زبانهای سودمند و برنامه‌نویسی، برنامه‌های کمکی برای برنامه‌نویسی، برنامه‌های کمکی برای دستگاهای مختلف و لوازم جانبی، بازی و کمک به برنامه‌های دیگران.

نویسندگی[ویرایش]

در زمینه‌هایی از جمله انسان‌شناسی هکر بودن و نرم‌افزار متن‌باز مطلب می‌نویسد. یک نویسنده مقاله‌های فنی علمی و… است. نوشته‌های او تأثیر خوبی روی تعداد زیادی از افراد جامعه گذاشته‌است. شهرت او در درجه اول به افکار و نوشته‌های او مربوط می‌شود تا برنامه‌نویسی. ریموند همچنین در وبلاگ شخصی‌اش [۱] در مورد نرم‌افزار آزاد، سیاست و … می‌نویسد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]